Rött kort till Hedinbil fd Klasén bil i Halmstad!
Published by Rickard Tomassone on
- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 6 maj, 2017 kl. 16:43 av
Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2017 kl. 18:32 #20828
Nu kan jag inte hålla tillbaka min ilska längre!
Skulle göra min mellanservice idag som brukligt var 12:e månad på min Giulietta 2.0 JTDm , 2012:a
Kör till GDS hallen och ska lossa oljepluggen som sitter som berget! Får inte loss den utan lyckas istället runda skallen….
Till saken hör att jag motvilligt lämnade iväg min bella till Klasén bil bil i Halmstad förra året som precis då blivit uppköpta av Hedins. De har alltså varit på oljepluggen sist. Förhoppningsvis…Anledningen till service hos auktoriserad verkstad var att jag hade garanti kvar och dieselfilter och bromsvätska skulle bytas och jag inte hade tillgång till garage.
Då jag inte litar på verkstäder generellt märkte jag upp alla delar som skulle bytas med en tuschpenna. Kupéfilter och luftfilter skriver jag alltid datum och miltal på själva filtret när jag byter själv vilket var gjort året innan av mig.
Lämnar in min Bella innan jag åker utomlands i två veckor så de har gott om tid för service. När jag hämtar henne får jag betala 5800 kr och på kvittot står det att alla filter är bytta plus olja och bromsvätska.
Hemma på parkeringen konstaterar jag snabbt att både luftfilter samt kupéfilter INTE är bytta.
. Mina datum och märken finns kvar. Olja och bromsvätska ser iaf fräsch ut så det hoppas ju är bytt och luftat på korrekt vis.. Eller?? Ja nu 12 månader och 1400 mil senare konstaterar jag att de dragit åt oljepluggen för kung o fosterland…Hoppas nu MGRA här i Linköping lyckas lossa den utan att tråget ger vika…ny plugg ska förhoppningsvis komma på måndag nästa vecka..
Hedins ursäkt var att det var missförstånd mellan kundmottagning och verkstad. De hade inte luftfilter och kupéfilter hemma. PYTTSAN! Då skulle de inte tagit betalt för filtren då?? Det tog sen 3 TRE veckor??! Att få hem luftfilter och kupéfilter för en auktoriserad verkstad att få hem filtren i maj månad..På autoexperten fick jag hem det på en dag!!
Som plåster på såren fick jag 700 kr tillbaka, lackstift och vindrutetorkarblad..och då valde jag att montera dit de obytta filtren själv…då var jag lyckligt ovetande om oljepluggen…
Aldrig mer Klasén bil/ Hedin bil i Halmstad för min del iaf..förtroendet förbrukat!?
21 april, 2017 kl. 19:56 #20829Jag är förvånad över att du är förvånad. Själv slutade jag att använda “proffs” för 2 decennier sedan.
Jag är fullständigt Räserskadad
22 april, 2017 kl. 09:40 #20830Inlägg av Igino Cazzola på 2017-04-21 19:56
Jag är förvånad över att du är förvånad. Själv slutade jag att använda “proffs” för 2 decennier sedan.
Förvånad? Icke!
Tycker det är kasst att många av de stora kedjorna svälter ut de mindre med kunnandet. Speciellt för oss Alfaägare som sällan har fel på sin bil men mär vi väl har det så står det 10 Beemers och 20 Volvos före på samma verkstad för blinkers och fönsterhissmodd..
22 april, 2017 kl. 10:30 #20831Har man nyare bilar är man “tvungen” att lämna in till verkstad för att garanti/maskinskada ska gälla.
Låter heltokigt det du varit med om. Saknades det filter vid servicen borde du ha blivit underrättad och fått dem monterade gratis efteråt.
Var också med om nåt tokigt. Hade bokat kamremsbyte och fick besked om att delar anlänt. Åkte 20mil för byte och fick då veta att vissa delar ej kommit. Gjorde då vanlig service och åkte 20 mil hem… Återvände efter några veckor (40mil igen…) och fick kamremmen byt, rabatterat naturligtvis. Blev lovad en “snygg alfa-jacka” också som kompensation, men den har jag inte sett röken av…
Och senaste servicen frågade jag flera ggr om de även nollställt oljebytet, då detta missats tidigare. Fick svarbåde från verkare & mek att det var gjort. 2 månader senare larmar den för oljebyte… Fixade detta via en lokal kille istf 40 mil resa…
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
22 april, 2017 kl. 14:09 #20832Att ta betalt för saker som inte är utförda är riktigt dåligt. Sådant vet vi att verkstäder som solna bilteknik och dylika pysslar med men det borde inte en auktoriserad märkesverkstad göra. Tyvärr känner jag igen detta själv, vi har haft flera kunder som haft sina bilar på bilia och fått betala för saker vi tydligt sett inte är utförda.
25 april, 2017 kl. 17:50 #20833Varför klassar man inte saker på rätt sätt?
Jag kallar detta för bedrägeri och om verkstaden inte vill få en sån stämpel då borde den ersätta kostnaden för hela servicen och betala ut en kopensation samt be starkt om ursäkt.
Alla kan göra misstag med det ni beskriver (om det stämmer) är inte “vanliga” misstag då de säger själva att
1. de INTE utförde arbetet för att
2. de inte hade fått delarna eller “missförstått” varandra,
sedan är anledningen icke relevant då man fick betala i alla fall för allt och där är det 3e misstaget………de glömmer att dra av det från notan.
Oj….vilken otur!
Jag tycker att ni beskriver saken som något som man tyvärr får leva med men hade handlat om något annat än bilservice då hade man kanske anmält till Polisen, eller?
Om jag inte har fel visar redovisar en nyligen framtagen statistik att nästan varannan fordonsreparation är fel utförd. Jag undrar bara hur många av dessa misstag leder till konsekvenser som mindre säkerhet, mer utsläpp o s v? Vilka andra branscher har en så högt antal misstag i sin statistik?
Vem bär ansvaret för att denna trend bryts?
Det verkar som alla verkstäder numera har ett hängande “grönt” märke från något förbund i lokalen, är det verkligen något att lita på?
Alberto
25 april, 2017 kl. 21:07 #20834Inlägg av Alberto Ferrante på 2017-04-25 17:50
…Vilka andra branscher har en så högt antal misstag i sin statistik?…
Hantverkare, men de tar o andra sidan inte 1500:-/h.
Jag är fullständigt Räserskadad
25 april, 2017 kl. 23:53 #20835Oj Igino, nu är vi inte särskilt populära hos en massa människor
Alberto
26 april, 2017 kl. 07:22 #20836Inlägg av Alberto Ferrante på 2017-04-25 23:53
Oj Igino, nu är vi inte särskilt populära hos en massa människor
Som hantverkare är jag beredd att hålla med Igino numera tyvärr
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
26 april, 2017 kl. 11:04 #20837Vad säger Hedin då? De brukar ju läsa och kommentera även här.
Wille R.
27 april, 2017 kl. 14:09 #20838Tråkigt att du råkat ut för detta!
Jag har sagt det förut och även påtalat för FCA att när man återetablerar ett varumärke, vilket man ju i Alfas fall vill göra så MÅSTE man se till att aftersales fungerar.
Det finns självklart flera märken som har problem med oseriösa aukt verkstäder (Läs alla märken som Hedin Bil är aukt för att vara lite elak).
Det man från GA håll bör göra är ju att kvalitetsäkra bättre och att utbilda bättre. Varför inte ta ta fram en rekommenderad prislista för service för de servicar som ska utföras inom garantitiden?Att man väljer en stor kedja som Hedin kan jag förstå av många olika anledningar, men man måste ju också ställa krav på sina ÅF och aukt verkstäder!
Man bör också se till att alla försäljningskanaler innehåller releavant och uppdaterad information vilket man ju kan påstå att alfaromeo.se inte gör…Prislistan från november, man lanserar en ny modell… Inga priser eller utrustningsalternativ på hemsidan… Ingen svensk version av “Bygg din bil” Undrar om FCA vet hur bilar säljs idag???
Det verkar ju som FCA gärna lyssnar, men är mindre benägna till att göra något åt problemen som vi som kunder påtalar.
27 april, 2017 kl. 21:34 #20839Inlägg av Michael Elofsson på 2017-04-27 14:09
…………………
Det finns självklart flera märken som har problem med oseriösa aukt verkstäder…………
………………Det man från GA håll bör göra är ju att kvalitetsäkra bättre och att utbilda bättre.……………………………………………… man måste ju också ställa krav på sina ÅF och aukt verkstäder!
Jag håller med. Kritiken gäller inte Alfa Romeo utan branschen i sin helhet. Jag kan inte säga att jag har sämre erfarenhet av auktoriserade verkstäder just för Alfa Romeo, tvärtom skulle jag vilja påstå. Både jag och mina bekanta har råkat ut för kompetensbristande insatser i många flera märken. Sist är kollegor som kör BMW och VW, för några månader sedan var det ett par Volvo ägare och ett par Audi entusiaster. I somras blev min svärfar “offer” för en fler återbesök krävande service hos Hyundai.
Problemet är utbildningen men även engagemanget hos personalen. Det går inte att jobba bara för jobbet skull, man måste ha ett visst engagemang också.
Sedan är problematiken med icke utfört men debiterat arbete en annan sida av problemet.
Jag är övertygad att mycket beror på att toleransen på misstagen i branschen är för stor och det gör att man nonchalerar mycket mer också, visste man att konsekvenserna skulle bli mycket allvarligare då skulle man säkert skärpa sig.
Alberto
2 maj, 2017 kl. 17:50 #20840Hur gick det med det här då? Var inte de med på första majträffarna? Berätta gärna hur du fick rätt på det, kan vara bra att veta när man ska serva eller handla.
Wille R.
5 maj, 2017 kl. 19:13 #20841Jag tenderar att söka mig till mindre bilverkstäder. Inte Mekonomen eller helt oberoende enmansverkstäder, utan hellre de som har kombinationen bilförsäljning och verkstad i egen regi. Min uppfattning är att den typen av företag är väldigt måna om sina kunder och aldrig skulle försöka tjäna snabba pengar på att ta betalt för service som inte är utförd. De stora drakarna med massor av bilmärken, som Hedin Bil, har jag noll förtroende för. Om jag var tvungen att lämna in bilen på en sådan verkstad skulle jag noggrant kolla bilen före och efter för att se vad de har gjort.
6 maj, 2017 kl. 06:40 #20842Inlägg av Peter Svensson på 2017-05-05 19:13
Jag tenderar att söka mig till mindre bilverkstäder. Inte Mekonomen eller helt oberoende enmansverkstäder, utan hellre de som har kombinationen bilförsäljning och verkstad i egen regi. Min uppfattning är att den typen av företag är väldigt måna om sina kunder och aldrig skulle försöka tjäna snabba pengar på att ta betalt för service som inte är utförd. De stora drakarna med massor av bilmärken, som Hedin Bil, har jag noll förtroende för. Om jag var tvungen att lämna in bilen på en sådan verkstad skulle jag noggrant kolla bilen före och efter för att se vad de har gjort.
Gud vad fel du har. även små verkstäder luras om vi nu ska prata i den termen. det spelar ingen roll om du är liten. mellan, stor. ansluten till mekonomen osv osv.. alla så luras dom.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.