Rulldiameter på hjul – stor skillnad på hastighet och extra mil?

Published by Robert Lidström on

Forum Teknik Rulldiameter på hjul – stor skillnad på hastighet och extra mil?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Robert Lidström
    Deltagare

Hallå Alfistas!

Har nu haft min Giulia i några veckor och börjar se över vad jag vill göra (inte mycket men servicar och lite annat). Min Giulia rullar på 7×14 magnesium GTA-fälgar (original eller inte vet jag inte, men ser “rätt” ut, dock ej stämplade “Campagnolo”). Har blivit klok på att jag diffar ca. 20 km/h i timmen vid körning, alltså ligger mätaren på 130 km/h så rullar jag i 110 km/h.

Har ju även kommit fram till att milen rullar ju till mycket fortare, det blir många “extra”-mil. Vilket är synd då den rullat ca. 5200 mil sedan 1966. Men tänker man efter så kanske den bara har rullat 4800 om man tänker hur länge den rullat på den här setupen.

Original hjuldiameter på GTV 1966 var 635mm, nu ligger jag på 589mm, så skillnaden är ju rätt rejäl och förklarar såklart ovanstående. Min tanke nu var att lägga undan dessa och köpa Alfaholics 7×15 GTA-replikor. Dock höjer jag bara rulldiametern med ca. 6 mm, från 589mm till 595mm. Vilket gör väldigt liten skillnad.

Någon som har tips på hur jag kan motverka detta? Vill ju gärna rulla på GTA-hjulen.

Tacksam för tips!

EDIT: Såg nu att om jag tar Alfaholics 7×15 och smäller på 195 x 65 -15 (t.ex. Pirelli Cinturado P6) så hamnar jag på 634mm i rullomkrets, men jag vill ju rulla lite sportigt också.

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Tomas Gunnarsson
      Deltagare

Du har i princip givit dig själv svaret. Gå upp i däckprofil så får du rätt hjuldiameter. 195/70-14 eller 205/70-14 hamnar mindre än en cm från originaldäckets diameter. Den felvisning du har förklaras inte helt av skillnaderna i däckdiameter, felet är dubbelt så stort som skillnaden mellan originaldäcken och det du har nu.

Tomas Gunnarsson

Kenneth Larsson
        Deltagare

Inlägg av Robert Lidström på 2014-08-20 21:45

Hallå Alfistas!

Har nu haft min Giulia i några veckor och börjar se över vad jag vill göra (inte mycket men servicar och lite annat). Min Giulia rullar på 7×14 magnesium GTA-fälgar (original eller inte vet jag inte, men ser “rätt” ut, dock ej stämplade “Campagnolo”). Har blivit klok på att jag diffar ca. 20 km/h i timmen vid körning, alltså ligger mätaren på 130 km/h så rullar jag i 110 km/h.

Har ju även kommit fram till att milen rullar ju till mycket fortare, det blir många “extra”-mil. Vilket är synd då den rullat ca. 5200 mil sedan 1966. Men tänker man efter så kanske den bara har rullat 4800 om man tänker hur länge den rullat på den här setupen.

Original hjuldiameter på GTV 1966 var 635mm, nu ligger jag på 589mm, så skillnaden är ju rätt rejäl och förklarar såklart ovanstående. Min tanke nu var att lägga undan dessa och köpa Alfaholics 7×15 GTA-replikor. Dock höjer jag bara rulldiametern med ca. 6 mm, från 589mm till 595mm. Vilket gör väldigt liten skillnad.

Någon som har tips på hur jag kan motverka detta? Vill ju gärna rulla på GTA-hjulen.

Tacksam för tips!

EDIT: Såg nu att om jag tar Alfaholics 7×15 och smäller på 195 x 65 -15 (t.ex. Pirelli Cinturado P6) så hamnar jag på 634mm i rullomkrets, men jag vill ju rulla lite sportigt också.

Jag kör min Bertone på 185/60R14 med GTA replica fälgar och tror att standard en gång i tiden var 175R14. 175R14 ska egentligen kallas 175/80R14 och byter man då till 185/60R14 så har man liiite för små däck i rullomkrets som du mkt riktigt påpekar. Dock skriver du inte vilken däckstorlek du kör med? 

Jag har 195/55R15 på SAAB fälg och R-däck för banåka. Men se upp med offseten på Bertone – om du har stora däck kan och fälgar som breddar utåt så kan det bli itag i bakskärmarna. Din bil ser för fin ut för att råka ut för sådant! Det är dessutom så att det är inte 100% säkert att kaross/bakaxel linjerar lika på hö/vä sida. 

Men jag måste bara undra kring dina GTA fälgar….jag har sett ytterst få “riktiga” GTA fälgar och du ska känna dig ytterst privilgerad om du har fått fatt i riktiga sådana! Mina kopior ser likadana ut – stämplingen sitter invändigt i ekrarna och är märkta Alfaholics tror jag. Mina är oxå 14*7. 

Det finns ju som sagt 15″ Alfaholicsfälgar – men personligen tycker jag att 14″ passar bättre på Bertone. Bilen går mkt bra på mina Michelin 185/60R14. Tänk på att detta är en bil från tidiga 60-talet!

Beträffande avvikelse på hastighetsmätaren så är det ju snarare ett under att det överhuvudtaget funkar efter 50 år. en avvikelse på några % från mekaniken är ju inget stort och sedan lika mkt från däcken är väl helt OK. 

Vad har du för bakaxelutväxling ? Du skrev i nåt tidigare inlägg att du har en GTA bakaxel och där kan man väl lätt byta slutväxel? Jag kör med en 2000 axel med diffbroms och det ger mig en ganska exakt hastighetsmätare. Du tar ju värdet på vajern från växellådan!

tycker oxå det gärna ska vara 14 tum på Giulian, och mycket gummi. Lågprofil göre sig icke besvär om man nu inte skall kapa tider på en bana. Nedan bil är en GTA från 1965, och det ser ut som 14 tum tycker jag.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Åke Nyberg
          Deltagare

Jag åker 185 70 14 gatdäck från Nokian på min Giulia Super och jag har åkt under 1.06 på Kinnekulle med den.

Lågprofildäck kan möjligen kapa lite tid i tex slalom men på bana möjligen en halv sekund i varvtid. Däremot sitter det ofta 5-7 sekunder i förararen innan man åkt minst en säsong eller två med 3-4 banmöten per år.

Innan det skriker i däcken när du svänger i farter över 70 km/h på torr asfalt har du INGA väghållningsproblem och du kan heller inte bokföra det hela som sportig körning som kräver andra däck. Vill du åka fortare på bana – köp R-däck i samma höga profil så kapar du ca 3 sekunder unf i varvtid.

Åke Nyberg
            Deltagare

Jo en sak till om du har Max 185 bredd så slipper du att bilen spårar på vägen. Då kan man köra ännu fortare då du får större förtroende för en bil som uppför sig konsekvent på gränsen.

Robert Lidström
              Deltagare

Tack för alla tips och råd! Ska forska vidare i detta!

Återkommer ikväll med bilder och info om mina GTA-FÄLGAR

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Robert Lidström
                Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-08-21 18:46

Inlägg av Robert Lidström på 2014-08-20 21:45

Hallå Alfistas!

Tacksam för tips!

Jag kör min Bertone på 185/60R14 med GTA replica fälgar och tror att standard en gång i tiden var 175R14. 175R14 ska egentligen kallas 175/80R14 och byter man då till 185/60R14 så har man liiite för små däck i rullomkrets som du mkt riktigt påpekar. Dock skriver du inte vilken däckstorlek du kör med? 

Jag har 195/55R15 på SAAB fälg och R-däck för banåka. Men se upp med offseten på Bertone – om du har stora däck kan och fälgar som breddar utåt så kan det bli itag i bakskärmarna. Din bil ser för fin ut för att råka ut för sådant! Det är dessutom så att det är inte 100% säkert att kaross/bakaxel linjerar lika på hö/vä sida. 

Men jag måste bara undra kring dina GTA fälgar….jag har sett ytterst få “riktiga” GTA fälgar och du ska känna dig ytterst privilgerad om du har fått fatt i riktiga sådana! Mina kopior ser likadana ut – stämplingen sitter invändigt i ekrarna och är märkta Alfaholics tror jag. Mina är oxå 14*7. 

Det finns ju som sagt 15″ Alfaholicsfälgar – men personligen tycker jag att 14″ passar bättre på Bertone. Bilen går mkt bra på mina Michelin 185/60R14. Tänk på att detta är en bil från tidiga 60-talet!

Beträffande avvikelse på hastighetsmätaren så är det ju snarare ett under att det överhuvudtaget funkar efter 50 år. en avvikelse på några % från mekaniken är ju inget stort och sedan lika mkt från däcken är väl helt OK. 

Vad har du för bakaxelutväxling ? Du skrev i nåt tidigare inlägg att du har en GTA bakaxel och där kan man väl lätt byta slutväxel? Jag kör med en 2000 axel med diffbroms och det ger mig en ganska exakt hastighetsmätare. Du tar ju värdet på vajern från växellådan!

Jaha, Kenneth, då ska vi se! Jag har Yokohama A539  195/60R14 nu. Här är lite bilder på fälgarna (förstår mig inte på bildgrejen här på forumet):

http//lidstroem.com/alfa/gta_04.jpg

http//lidstroem.com/alfa/gta_02.jpg

http//lidstroem.com/alfa/gta_01.jpg

http//lidstroem.com/alfa/gta_03.jpg

Förra ägaren har sagt (och det finns dokumenterat i pärmen som följde med) att “fälgar och bakaxel från en GTA”. Det finns bilder i pärmen från “förr i tiden” på den GTA’n som dessa ska komma ifrån. Det är inte Alfaholics iallafall. Men å andra sidan är det inte Campagnolo

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Kenneth Larsson
                  Deltagare

Fick bara upp den bilden som liggerlängst ner i ditt inlägg. Den fälgen ser ju definitivt använd ut och det verkar finnas en hel del små porer i gjutningen – så det kan mycket väl stämma med GTA, Grattis! 

Den bilden som kom upp var på en tom fälg dvs utan däck – vad tror du dom väger ?

Robert Lidström
                    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-08-23 17:49

Fick bara upp den bilden som liggerlängst ner i ditt inlägg. Den fälgen ser ju definitivt använd ut och det verkar finnas en hel del små porer i gjutningen – så det kan mycket väl stämma med GTA, Grattis! 

Den bilden som kom upp var på en tom fälg dvs utan däck – vad tror du dom väger ?

Jag har vägt dom och dom tickar in på 5.4 kg.

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Kenneth Larsson
                      Deltagare

Saxade lite från Alfaholics hemsida:

Alfaholics Magnesium 7×14” GTA WheelExclusive to Alfaholics and manufactured to the very highest standards, this wheel is an exact copy of the original 1st series Campagnolo wheel. Particular attention was paid to the accuracy of the vent hole profile – the main aesthetic feature of the wheel.  The wheel has been cast using the latest motorsport spec magnesium alloy (developed for Formula 3 racing) and consequently weighs a mere 5.3kg, 0.2kg lighter than the original Alfa wheel! They are finished in a protective black chromate coating, ready to be painted. 650 Pund per st är saftigt!

Märkligt att dina inte är märkta dock.

Jag har Alfaholics 14″ Aluminiumfälgar på min bil och tycker det är exakt så det ska se ut. Kompisen har 15″ likadana – men vi är båda överens om att 14″ är bättre.

Robert Lidström
                        Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-08-23 18:33

Saxade lite från Alfaholics hemsida:

Alfaholics Magnesium 7×14” GTA WheelExclusive to Alfaholics and manufactured to the very highest standards, this wheel is an exact copy of the original 1st series Campagnolo wheel. Particular attention was paid to the accuracy of the vent hole profile – the main aesthetic feature of the wheel.  The wheel has been cast using the latest motorsport spec magnesium alloy (developed for Formula 3 racing) and consequently weighs a mere 5.3kg, 0.2kg lighter than the original Alfa wheel! They are finished in a protective black chromate coating, ready to be painted. 650 Pund per st är saftigt!

Märkligt att dina inte är märkta dock.

Jag har Alfaholics 14″ Aluminiumfälgar på min bil och tycker det är exakt så det ska se ut. Kompisen har 15″ likadana – men vi är båda överens om att 14″ är bättre.

Har gjort en likadan tråd på alfabb.com och där verkar de överens om att de är äkta faktiskt:

The wheels you posted are real GTA 14×7 wheels. They made some with the Campagnolo stamping and some without. 

Not sure what your plans are, but if they ever come up for sale or trade, I’d be interested in them as spares for my GTA.

Hi Robert, they may well be originals, see this thread from a while back. These originals are 6 x 14″, and have the size stamped on the outer rim, like yours.

I thought that Campag would have stamped them on the inside of the wheel, but seemingly not.

I’m sure someone with much better knowledge than me will come along and confirm one way or the other.

http://www.alfabb.com/bb/forums/gta-…eels-7×14.html

In the meantime, I can confirm that they aren’t Classic Alfa, Alfaholics, or Heinebrand, although I’m sure there have been more manufacturers of repro wheels over the years,
                          Steve

Väldigt vilket mysterium

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Robert Lidström
                          Deltagare

Nu har jag faktiskt mailat Campagnolo med bilder, så jag får svar!

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Kenneth Larsson
                            Deltagare

Alfaholics säljer dekaler med texten “Campagnolo” som tydligen varit på magnesiumfälgarna. Så det kanske löser din märkningsfråga.

Robert Lidström
                              Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-08-23 21:39

Alfaholics säljer dekaler med texten “Campagnolo” som tydligen varit på magnesiumfälgarna. Så det kanske löser din märkningsfråga.

Bra tanke, Kenneth, men de som är märkta har gjuten märkning. Bild tagen från John Tiplers bok Giulia GT & GTA (3e utgåvan)

(O=V=O) //1966 GT Veloce

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.