Ryckig 159 2.4 JTDm

Published by Håkan Petersson on

Forum Teknik Ryckig 159 2.4 JTDm

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Håkan Petersson
    Deltagare

Hej
      Har en 159 2.4 JTDm från 2008. Den har lite konstiga fel som jag nu vill försöka att lösa.
      1. Vid jämn gas runt 1250 rpm så rycker den väldigt. Tänk er att man ger full gas och sedan släpper och upprepar detta. Vid 1300 varv eller högre, är detta borta.
      2. Runt 2000 rpm så får jag plötsligt 100 hästar till, blir en markant ökning av prestandan. EGR ventilen tror jag fungerar som den ska, har läst av värdena med en examiner och EGR ventilen rör sig enligt datorn.

3. Ständig rengörning av DPF, nästan vid varannan start så sätter den igång att rensa DPFn.

Fanns ett inlägg men någon som hade snarlika problem, tror det var någon styrning för turbon, tacksam om jag kunde få den infon.

Tacksam för input.

Jan Andersson
      Deltagare

Hej Håkan

Jag har också en 2,4 JTDm från 2008. Hade problem med ryckningar ett tag som liknar dina. Det var dock inte så markanta. Till slut så startade inte bilen. Hadet inga felkoder. När jag knackade på EGR:en så starade bilen igen men den rykte fortfarde till och från. Demonterade EGR:en och öppnade den. Det var en hel del sot i den och den rörde sig men det gick kärvt. Gjorde rent så gott jag kunde och smöjrde den så det gick lätt och fint. Moterade tillbaka och provkörde. Nu var ryckningarna borta och det gick bättre än den någonsig gjort (kändes det som). Kanske inte alls är det som orsakar dina problem men det kan vara värt att göra ren den. Det var ganska enkelt.

M.v.h

Janne 

janne

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.