Ryckig gång 2.4 jtdm vid 2000 varv
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 21 mars, 2014 kl. 00:17 av
Johan Ekelund.
-
FörfattareInlägg
-
11 mars, 2014 kl. 21:21 #24375
Fick felkod på min EGR ventil för en tid sedan och bytte den. Efter provturen gick bilen bra, men motorlampan lyste fortfarande. Vi kopplade bort batteriet och tog en ny provtur. Då började bilen “hugga och rycka” vid 2000 varv. Vi kopplade bort luftmassemätaren och då försvann problemet. Kopplade man in luftmassemätaren igen började motorn “hugga”. Jag bytte ut luftmassemätaren mot en ny igår på verkstaden, problemet kvarstår!
Idag kopplade jag bort batteriet 45 min och lät sedan bilen stå på tomgång i 10 minuter, problemet kvarstår.
Känns som vi provat det mesta som verkstadskillarna kan komma på. Vi har mätt spjällhuset hur det öppnar och stänger, kopplat bort egrventilen och då försvinner ryckningarna, men bilen går skitdåligt.
Motorn hugger mest när man accelererar långsamt och på låga växlar. Gasar man kraftigare märker man inte av problemet. En fundering är om katalysatorn (filtret) satt igen och om man kan bränna bort det om man kör på 2500-3000 varv en längre stund??
Kan jag fått fel EGR ventil eller trasig?
11 mars, 2014 kl. 22:30 #24376Hej
Jag har haft liknande problem med min 159:a 1.9 diesel. Hade ryckningar vid 2000 varv och upp till 3500 när man gasade lugnt och vid konstant hastighet i de varvtalen, det kändes nästan som en misstämning på en bensinare
Hade en fundering ett tag att det skulle kunna vara MAP sensorn på min, men härom dagen beslöt jag mig att köra en insprutningsrengöring. Köpte en flaska Red-Line och hällde i hela i tanken, och de värsta ryckningarna försvann redan efter ett antal mil, och nu en halv tank senare är det nästan helt borta.
Kan kanske vara värt ett försök för dig med ?
11 mars, 2014 kl. 22:56 #24377Tack för tipset! Det vore underbart om det kunde funka på min bil också
12 mars, 2014 kl. 08:20 #24378Jag hade samma problem med min 2,4. Hällde i en liknande flaska, efter några mil försvann det helt. Ibland är det enkelt!
12 mars, 2014 kl. 09:43 #24379Nu har jag köpt en flaska Red line 85 plus och hällt i tanken. Nu är det bara att hålla tummarna
12 mars, 2014 kl. 22:35 #24380Håller tummarna……..
13 mars, 2014 kl. 09:24 #24381Jag har endast kört 6 mil utan att märka någon skillnad med Red line rengöringen, på tok för kort sträcka för att bedöma om det var felet.
Efter att ha ringt och rådfrågat diverse Alfa Romeo verkstäder så verkar det som att man får återställa parametrarna i styrdonet när man bytt EGR och kopplat ifrån batteriet. Jag har en tid nästa vecka och håller tummarna på att “ryckandet” slutar. Den verkstaden jag besökt var inte auktoriserad och hade därför inte tillgång till programvaran för att återställa styrdonet.
Fortsättning följer…
20 mars, 2014 kl. 13:05 #24382Mysteriet löst!!
Efter att ha provat allt och lagt en mindre förmögenhet på att släcka felkoder har vi hittat problemet. EGR ventilen jag köpte från Alfastumper hade en trasig kontakt. Den såg hel ut och vi provmonterade EGR ventilen ändå. Antingen berodde det på att det var glapp i kontakten eller att det var fel sorts EGR ventil. Det var inte en original jag fick. Jag och en kompis rengjorde min gamla EGR med hjälp av den fantastiska instruktionen http://www.alfapower.nu/viewthread….?tid=29693
Efter att ha rengjort den gamla EGR ventilen och monterat tillbaka den i bilen går bilen som en dröm igen
21 mars, 2014 kl. 00:17 #24383Inlägg av Markus Dolfe på 2014-03-20 13:05
Mysteriet löst!!
Efter att ha provat allt och lagt en mindre förmögenhet på att släcka felkoder har vi hittat problemet. EGR ventilen jag köpte från Alfastumper hade en trasig kontakt. Den såg hel ut och vi provmonterade EGR ventilen ändå. Antingen berodde det på att det var glapp i kontakten eller att det var fel sorts EGR ventil. Det var inte en original jag fick. Jag och en kompis rengjorde min gamla EGR med hjälp av den fantastiska instruktionen http://www.alfapower.nu/viewthread….?tid=29693
Efter att ha rengjort den gamla EGR ventilen och monterat tillbaka den i bilen går bilen som en dröm igen
Skönt att det löste sig…..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.