Ryckig gång Giulia
Published by Johan Swahn on
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 8 maj, 2021 kl. 22:10 av
Claes Johnsen.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2021 kl. 15:06 #57633
Har problem med min 159 som går ryckigt. Köpte därför en Giulia. Upplever tyvärr att den också går småryckigt, i synnerhet i låg fart. Har utnyttjat garantin och haft den inne på verkstad ett flertal tillfällen, utan något resultat. Har fått till mig att det är en produktegenskap. Är det en allmän uppfattning? Vad säger ni? Tycker dessutom att växellådan är osmidig. Känns som bilen hoppar till vid vissa uppväxlingar. Vet inte vad jag ska göra med bilen längre.
21 april, 2021 kl. 13:20 #57683Inget jag känner igen. Tycker den växlar mjukt och fint. Lite snabbare och hårdare i Dynamic, men det är ju tänkt att vara så,
Går det så går det...
22 april, 2021 kl. 06:45 #57697Samma här, inget jag känner igen direkt. Varken på 159 eller Giulia.
Möjligen att växlingen nån enstaka gång missat och blivit häftig. Anlita en annan verkstad som kanske har klurigare mekaniker?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
26 april, 2021 kl. 14:52 #57747Är den ny eller begagnad? Kan behöva nollställa adapteringen för växellådan om den är begagnad då den är anpassad för annan förare.
I min blev det fel vid något tillfälle då den plötsligt uppförde sig väldigt konstigt. Löste sig också efter nollställning. Har inte haft problem sen dess.
26 april, 2021 kl. 21:26 #57764Kan uppleva att vår Stelvio (Veloce) är lite “osmidig” när den är kall. Giulian visar inga såna tendenser men den är inne på vintern.
Växellådan är ju rena drömmen för att vara en automat. Klart bättre än Giuliettans dubbelkopplingslåda. I D- och RACE-läget känner man definitivt växlingarna, men det är helt acceptabelt tycker jag.
Lars T
28 april, 2021 kl. 17:49 #57783Hej
jag har bara haft min Giulia i två veckor (köpt begagnad en 019) men tycker mig känna igen samma sak, just vid låga farter. Särskilt vid inbromsning, snarare än acceleration. Har inbillat mig själv att det är något sportigt (att den skall vara lite ruff) men är kanske väl förlåtande mot den. Får fortsätta observera och se om det finns ett mönster i beteendet.
28 april, 2021 kl. 17:52 #57784Hej Magnus. Intressant. Är det något man kan göra själv.? Har just köpt en begagnad och noterar samma beteende vid inbromsningar i låga farter.
3 maj, 2021 kl. 10:30 #57832Hej Fredrik,
Min gjordes på verkstad eftersom jag hade garanti så jag vet faktiskt inte.
8 maj, 2021 kl. 22:10 #57914Har också köpt en tillverkad i augusti 2019, men en opålitlig rackare då jag kört hela… 40-50 mil nu när DNA-vredet har helt lagt av.
Ska tydligen finnas ganska så färsk uppdatering för just det felet, så Fingers Crossed osv. att bilen blir lite mer pålitlig igen.
Sen ska jag också “analysera” ev. ryckighet, men tycker inte jag reagerat på nått sånt än så länge.
Vad är det för låg fart vi pratar om, är det 20 km/h eller kanske mer 50 km/h, eller vad?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.