Ryckig gång/missar 1.9 jtdm
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 18 augusti, 2015 kl. 11:01 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2015 kl. 15:37 #16349
?nu ger jag snart upp.. Någon som har tips på vad det kan va för fel på min 159a? Den missar när man kör. Oftast på 2an eller 3an och runt 2000rpm.. Har gjort service med ny olja/filter, nytt dieselfilter, gjort rent egr-ventilen som inte va spec skitig? Gjorde rent nån mer sensor bredvid egr-ventilen som såg ut ung som en luftmassemätare? Upptäckte sedan en stor mängd vatten i baksätet som visade sig va en igensatt drenering från takluckan. Tänkte att någon kontakt blivit oxiderad men inga kontakter under vatten och nu har den stått helt utan inredning/mattor i 2dagarboch torkat ur. Tog en provtur förut men han missar än! Inte varje gång men mer än bara ibland.. Skall egr-ventilen va varm efter en provsväng på säg 20min? Den va ordentligt het..
Lutar åt att ta bort egr och partikel filter och mappa om bilen..om nu det kan hjälpa..
Edit: kan tillägga att den är väldigt stabil i varvet på tomgång och turbon laddar som den alltid ghirt enligt laddtrycksmätarn
16 juli, 2015 kl. 16:52 #16350Min GT hade allt rätt på friläge, med vxl i gick den himla trött under 2000 varv. Man började med att byta bromsljuskontakten… Den var felaktig och ljög för datorn att jag bromsade och därför inte skulle ha full motorkraft.. Därefter följde byte av kopplingskontakt, 2 turboslangar, LMM och EGR. Ca 10’000:- senare går bilen som en dröm igen…
Scuderia 116
16 juli, 2015 kl. 17:21 #16351?kan inte påstå att den är trött.. Eller visst den är ingen raket innan turbon laddar men.. Fick du upp några felmeddelanden? Jag får inte upp nått! Ingen motorlampa har tänt sig under tiden heller..
16 juli, 2015 kl. 20:12 #16352?tog en ny provtur men stängde av kcr boxen dom jag kom på att jag har.. Den va monterad vid köp så jag har inte tänkt på den.. Vred ner potentiometern till 0.. Vet inte om man kan koppla ur den utan att dey blir nån vajsing.. Kan inte påstå att jag upplevde nån effekt skillnad, han missade fortfarande men upplevde det inte som alls så kraftigt.. Ger ifrån sig ett konstigt skorrande ljud när han missar.. Eller tvekar är väl mer rätt ord. Typ som att han inte får soppa för en sek
Ska åka in och kolla om det ligger några felkoder sen funderar jag på en egr/dpf removal+mappning.. Någon som har erfarenhet av det? Verkar va välfigt vanligt bland Audi/bmw folk samt väldigt vanligt på brittiska alfa forum..
17 juli, 2015 kl. 10:35 #16353Prova att ta bort KCR-boxen helt. Så kan du utesluta en sak. Kollat spidarkontakterna?
18 juli, 2015 kl. 14:12 #16354?ja jag hade tänkt det men blev osäker på om det kn stålla till nått.. Men år det bara dra ur kontakten ur boxen?
10 augusti, 2015 kl. 20:54 #16355?nu har den gjort det igen. Bytte dieselfilter, olja+filter, vxl-olja, gjorde rent egr ventil, nån sensor bredvid egr ventilen och har kopplat ur kcr-boxen.. Igår gick den ojämt på tomgång, svajade på ca 100rpm men gick i övrigt bra. Idag när tjejen körde den stendog den när hon kopplade inför ett rödljus. Hon tryckte på knappen varpå han startade och hon körde hem den. Ligger borta och jobbar nu så jag kan inte kolla mer än så.. Tycker även den är ganska ruff i gången när man startar, han går rätt hårt i startögonblicket.. Nu har jag inget att jämnföra med då jag aldrig haft nån modern diesel innan.. Har inte kört den så mycket senaste månaderna utan det är mest sambon som kör den så jag kan inte riktigt avgöra om den går hårdare än tidigare eller om jag bara vant mig vid bensinare igen.. Ska in och få felsökt på autoexperten så fort jag får en tid (vi har ingen alfa specialist hemma, 5mil till närmsta och hon vill inte köra den nu). Npgon som har nån idé? Ser inget läckage vid npn spridare men han kanske kan dra tjuvluft? Inga lampor lyser, dock påstod hon att varvmätarn gick i topp när den dog men varvet skall inte ha rusat upp.. Tacksam för alla tips jag kan få! Inte precis läge ekonomiskt nu när jag precis lagt ut såpass på servicgrejer och den andra bilen har oxå fått dyr service:/
10 augusti, 2015 kl. 21:07 #16356Koppla ur KCR boxen och återanslut som bilen är utan box. Det skall inte vara någon fara med KCR box då all ommappning sker i boxen. Dvs, ingen box=ingen ommappning=original motormappning. När detta är gjort så skall du testa att köra igen. Om felet kvarstår så rekommenderar jag att du besöker en kunnig verkstad.
ciao
Ayhan
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
10 augusti, 2015 kl. 21:27 #16357?va nog lite otydlig men boxen är helt bortplockad nu. Problemet har vart borta ca en vecka för att nu återkomma med först dålig tomgång och sen nu dog den.. Skall in på verkstad men har som sagt ingen specialist hemma så därör det kunde va bra med lite tips att vidarebefodra..
11 augusti, 2015 kl. 07:29 #16358?är det någon som kan tipsa om en bra verkstad i hyffsad närhet till säffle/karlstad? Har hört att det ska finnas en mekonomen verkstad som har bra koll på alfa i karlstad? Finns en alfa åf i karlstad med dom har jag 0 förtroende för, va inne där för några år sen och bad om lite info om alfa 4-hjulsdrivna 159a q4 och fick ett hånskrattande svar att 159an finns inte med fyrhjulsdrift.. Så där känner jag inte för att lämna in bilen..
17 augusti, 2015 kl. 16:31 #16359Plockade isär endel igen och gjorde rent gasspjället och “egr insuget” gasspjället va inte så illa men egr insuget va alldeles tjockt av gegga.. Sprayade de flesta kontakter jag hittade och skruvade ihop allt igen. Han känns bättre på tomgång nu, kan inte se nån svajjning på varvräknarn längre. Har även haft i sån där injection cleaner i dieseltanken, får se vad det gör för nytta…
Har iaf konstaterat att en bil INTE mår bra av att få oförbrända avgaser tvångsmatade genom insug och förbränningsrum och har bestämt mig för att göra en såkallad dpf/egr removal.. Någon som ghort dett eller som iaf vet nån firma som kan mappa om bilen för detta? Jag kommer själv skruva dit blockeringsplattorna för egr ventilen och byta till ett rensat partickelfilter men omprogrameringen behöver jag hjälp med..
Skall även se vad man skulle tänkas få i inbyte mot en 2.2jts.. Det här med diesel va inte min grej. Va ute och körde min fars v70 diesel och den kändes helt rätt med diesel, stor, tung, värdelös körkänsla, gungig och odirekt styrning.mm.mm men alfan är ju exakt och inbjudande till aktiv körning, känns helt fel att ha en motor som dör ut vid 4-5000 varv och utan något gött ljud. Nej bensinare framöver för mig!
17 augusti, 2015 kl. 18:00 #16360Nu vet jag inte var i landet du bor. Men jag vet om en fin välvårdad 2.2 på firma i Göteborg!
18 augusti, 2015 kl. 09:00 #16361?bor i Säffle, Värmland. Men sambo och dotter skulle säkert va nöjda med en tripp till Liseberg får man fråga vilken firma? Den verkar inte ligga ute på blocket?
18 augusti, 2015 kl. 11:01 #16362Nej av någon anledning så ligger den inte ute? Men den står hos autoluna i alla fall!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.