Rykande motorvärmare
Published by Truls Bärg on
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 29 januari, 2017 kl. 08:56 av
Patrik Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2017 kl. 00:28 #33109
Truls Bärg
DeltagareVarför ryker motorvärmaren (antar att det är motorvärmaren) på min 166 JTD? Inte lite heller.Truls
28 januari, 2017 kl. 06:56 #33110Patrik Hermansson
DeltagareDiesel/parkerings värmare?
28 januari, 2017 kl. 08:39 #33111Christer Andersson
ModeratorDet måste handla om en dieselvämare då man ser bilden… ser ingen sladd.
Den behöver kanske ett nytt glödstift, då tänder värmaren dåligt och ryker. Kanske dax för en översyn?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
28 januari, 2017 kl. 10:51 #33112Truls Bärg
DeltagareDiesel.
Truls
28 januari, 2017 kl. 10:54 #33113Truls Bärg
DeltagareTack Christer!
Den har precis varit inne på stor service och sedan gått igenom besiktningen. Men Glödstiftslampan lyser ibland på panelen.
Truls
28 januari, 2017 kl. 12:51 #33114Christer Andersson
ModeratorDen varningslampan indikerar nog bara att dieselmotorns glödstift är aktiverade…
Dieselvärmarens glödstift är nåt annat och är nog extrautrustning?? och saknar indikering i instrumenteringen?? Jag kan ha fel då jag inte sett nån alfadiesel med dieselvärmare…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
28 januari, 2017 kl. 14:42 #33115Truls Bärg
DeltagareHmm … Det får bli verkstadsbesök på måndag morgon.
Truls
28 januari, 2017 kl. 17:56 #33116Patrik Hermansson
DeltagareBrukar bli sådär när dom får gå förlite, bränn ur den ordentligt Max tiden ? 1timme så brukar dom gå till sig
28 januari, 2017 kl. 18:09 #33117Truls Bärg
DeltagareInlägg av Patrik Hermansson på 2017-01-28 17:56
Brukar bli sådär när dom får gå förlite, bränn ur den ordentligt Max tiden ? 1timme så brukar dom gå till sig
En timme på tomgång? Är det olja/bränsle som ligger i systemet?
Det slutar så fort motorn har temperatur men ryker igen nästa vid nästa användningstillfälle.
Lätt pinsamt att köra i stanTruls
28 januari, 2017 kl. 18:25 #33118Thomas Sjölin
DeltagareVarför ska du köra på tomgång? Är det dieselvärmaren som ryker så ska du köra den för sig själv. Visst kan man ha igång den när man har motorn igång men det är väl lite onödigt om man bara ska försöka bränna ur den. Du borde ha en styrenhet med timer där du kan starta och stänga av den.
28 januari, 2017 kl. 18:42 #33119Truls Bärg
DeltagareOj! Jag har inte sett någon styrenhet, plus att jag inte vet mycket om dieslar eller motorvärmare.
Visste jag hur man gjorde så skulle jag göra som ni föreslår.
Jag tror inte motorvärmaren slog på innan bilen var på service. På verkstan märkte de inte av något heller … och den gick igenom besiktningen. Sen började den ryka.
Truls
28 januari, 2017 kl. 19:07 #33120Truls Bärg
DeltagareSå här står det i instruktionsboken …The device works completely automatically
and it is activated only when the engine
is running with an outside temperature
of +5°C or less and a coolant fluid
temperature below 60°C. Det verkar inte finnas någon styrenhet.
Truls
29 januari, 2017 kl. 08:56 #33121Patrik Hermansson
DeltagareNej då är det konstigt nog ingen parkeringsvärmare ??? Utan en hjälpvärmare som det sitter på dom flestamoderna dieselbilar från ? 2010 nånting. Är du helt säker på att det inte sitter någon liten knapp någonstans eller en fjärrkontroll. Dåfår du ut och köra när det är lagomt kallt i en timme eller så.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.