Rykande motorvärmare

Published by Truls Bärg on

Forum Teknik Rykande motorvärmare

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Truls Bärg
    Deltagare

Varför ryker motorvärmaren (antar att det är motorvärmaren) på min 166 JTD? Inte lite heller.

Truls

Diesel/parkerings värmare?

Det måste handla om en dieselvämare då man ser bilden… ser ingen sladd.
    Den behöver kanske ett nytt glödstift, då tänder värmaren dåligt och ryker. Kanske dax för en översyn?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Truls Bärg
    Deltagare

Diesel.

Truls

Truls Bärg
    Deltagare

Tack Christer!
    Den har precis varit inne på stor service och sedan gått igenom besiktningen. Men Glödstiftslampan lyser ibland på panelen.

Truls

Den varningslampan indikerar nog bara att dieselmotorns glödstift är aktiverade…
    Dieselvärmarens glödstift är nåt annat och är nog extrautrustning?? och saknar indikering i instrumenteringen?? Jag kan ha fel då jag inte sett nån alfadiesel med dieselvärmare…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Truls Bärg
    Deltagare

Hmm … Det får bli verkstadsbesök på måndag morgon.

Truls

Brukar bli sådär när dom får gå förlite, bränn ur den ordentligt Max tiden ? 1timme så brukar dom gå till sig

Truls Bärg
    Deltagare

Inlägg av Patrik Hermansson på 2017-01-28 17:56

Brukar bli sådär när dom får gå förlite, bränn ur den ordentligt Max tiden ? 1timme så brukar dom gå till sig

En timme på tomgång? Är det olja/bränsle som ligger i systemet?
    Det slutar så fort motorn har temperatur men ryker igen nästa vid nästa användningstillfälle.
    Lätt pinsamt att köra i stan

Truls

Thomas Sjölin
    Deltagare

Varför ska du köra på tomgång? Är det dieselvärmaren som ryker så ska du köra den för sig själv. Visst kan man ha igång den när man har motorn igång men det är väl lite onödigt om man bara ska försöka bränna ur den. Du borde ha en styrenhet med timer där du kan starta och stänga av den.

Truls Bärg
    Deltagare

Oj! Jag har inte sett någon styrenhet, plus att jag inte vet mycket om dieslar eller motorvärmare.
    Visste jag hur man gjorde så skulle jag göra som ni föreslår.
    Jag tror inte motorvärmaren slog på innan bilen var på service. På verkstan märkte de inte av något heller … och den gick igenom besiktningen. Sen började den ryka.

Truls

Truls Bärg
    Deltagare

Så här står det i instruktionsboken …The device works completely automatically
    and it is activated only when the engine
    is running with an outside temperature
    of +5°C or less and a coolant fluid
    temperature below 60°C.
    Det verkar inte finnas någon styrenhet.

Truls

Nej då är det konstigt nog ingen parkeringsvärmare ??? Utan en hjälpvärmare som det sitter på dom flestamoderna dieselbilar från ? 2010 nånting. Är du helt säker på att det inte sitter någon liten knapp någonstans eller en fjärrkontroll. Dåfår du ut och köra när det är lagomt kallt i en timme eller så.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.