SaabLancia

Published by Claes-Peter Lindner on

Forum Övriga Italienska märken SaabLancia

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

min första någorlunda seriösa bil bil var en SaabLancia 600 GLS. När den gått 900 mil for, under färd, växelspaken rätt genom golvet. Kan detta diskuteras under “övriga Italienska märken”??

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Björn Ek
    Deltagare

En fantastisk diskussion i alldeles rätt forum!  Men var är bilderna?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Det fanns knappt ens film från Kodak på den tiden…

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

När jag som -18 åring valde min första bil så fanns alltid SAAB Lancian med ihop med Peugeot 504 och Alfa Romeo Alfetta 1,8. Behöver jag säga att jag valde Alfettan. ( här vore det kul att posta en bild på min andra Le mans blåa Alfetta på Mantorp med Alfa klubben).

Mats Widman
      Deltagare

Jag är säkert sjuk, men jag gillade min Saab-Lancia 600. Köpte den ny 1982 på Saab för 42000 och sålde den 15000 mil senare för 27000. Således en bra affär. Bilen efter var väl inte lika bra, köpt beg av en av Tekniken Världs grabbarna, Lancia Prisma som föll i bitar innan den gått 5000 mil. Såldes snabbt för i stort sätt samma pris. Märkligt nog tyckte man då att de var snygga. Det gör jag inte idag. Efter dessa bilar blev det GTV6, den första en som gått 1200 mil inköpt på Toyota i Södertälje för 80.000 1987. Efter det blev det minst en alfa i garaget ALLTID. Samtidigt som något annat.

Filip Wennergren
        Deltagare

nog kollade jag på en lancia 600 när det begavs. billig och modern (d&aring. var även på väg att köpa en ny lancia y10 på 80-talet! men min första bil var en citroen cx pallas! alltså redan där var man ju underlig den följdes av en saab 99 ems med fotbollsfälgar. nästa blev en lancia a112 abarth, shit va den va kul! sedan en audi 100 -82, sicket slagskepp! osv, mfl, mm… hmm, detta säger en del om en va?!
          mvh filip

Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

Jag hade en kompis som hade bilaffär. I hans bilhall hade han en saab lancia 600 ståendes så jag bad om en provtur. Jag kände mig nästan “hemma” direkt. Och motorljudet det var det rätta, bölade friskt ur den varvvilliga motorn.

Några år senare köpte min lillebror en Lancia Prisma tror jag den hette. Gick rätt skapligt under åren han ägde den. Största problemet var en slang framtill på motorn som frös. Var till vevhusventilationen och den hade en böj, som på ett vattenlås på en toastol där vattnet samlades…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Markus Odnäs
          Deltagare

Jag hade en Saab-Lancia 600 ett år drygt. Skitrolig bil som jag inte hade några bekymmer med. Förmodligen den enda vettiga bilaffär jag gjort också. Sålde den för samma pengar som jag köpte den för.

En lampa syns bäst när den blinkar.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.