Säkrad tillväxt
Published by Magnus Petsen on
- Detta ämne har 7 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 15 april, 2017 kl. 23:37 av Igino Cazzola.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2017 kl. 06:53 #20797
Då har man gjort en insats för att säkra tillväxten.16-åringen hemma ska till och börja övningsköra och efter diverse avåkningar och flytt av samfällighetens elskåp med sin moppebil tyckte jag att en övningbil vore en god ide´.
Eftersom det mest tittas in en flimrande dataskärm i denna ålder så tänkte jag att det var dags att väcka intresset för bil och maskin. Jag ger min tillåtelse att sonen får köpa sin första bil. Detta gick emellertid lite för bra och pojkens Alfagen vaknade till liv. Sagt och gjort lades en köpesannons in här på klubbens sida.
Pang! Napp! Kalix! 70mil enkel väg! AR 75TS RW!
Son otröstlig när jag tyckte det var lite långt ! Pappa veknar och en ny vansinnesbilhämtarresa tar form…. Det är här man skall inse att det fortfarande är vinter i Kalix. Bilsläpet stått i 3 år och precis lika obesiktigat som alltid. Nya bromsar monteras och en ny winch monteras. besiktning måndag 07:15. Dem hittar inget chassinummer. Hot om körförbud hotar hela min existens som pappa. Chassinummer hittas och dagen ser ljusare ut igen. 70mil i solsken, regn och snöstorm och XC70 som får dra 1100kg gör inlandet plötsligt väldigt intressant. Väl framme blir det pålastning och skållhet kaffe på norrländskt vis. Supertrevlig säljare som dessutom har ett mindre Alfamuseum med bla. en 75:a med knappa 6000 mil på mätaren i garaget. Efter ha torkat mina mungipor beger jag mig ner till Boden. Övernattning och kundbesök följande morgon väntar. Firar framkomsten med en starköl på rummet och ivrigt googlande på tilltänka delar åt pojkens nya Alfa.
Vaknar till en decimeter blötsnö och resan hem går sakta, mycket sakta tom… Sonen står på uppfarten i Östersund och väntar. Avlastning och montering av nytt batteri. Uppstart utan problem. Världens bästa pappa åtminstone denna kväll… Det som är det roliga är att det här sker en förvandling som nästan känns overklig. Från ett dataspelsberoende som det bråkats om dagligen till att vi undrar var pojken är?? Han är i garaget i princip dygnet runt. Han har gjort sitt första oljebyte helt på egen hand. Han har tömt min tillbehörslåda på momoprylar som jag sparat till min 75:a. Och lyckats montera ratt och pedaler… Det gör inget då det finns nya på Ebay.
Det är nu påskafton och jag önskar alla en glad påsk. Sonen är redan på väg ut i garaget. Klockan är tio minuter över 7 på morgonen…..
En ny generation har tillträtt i garaget. Det känns bra!
Sluta kämpa mot....ingen ide ändå.
På uppfarten
Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo 75 MILANO PLATINA
Alfa Romeo 75 MILANO ORO
Alfa Romeo 75 1,8iE
Alfa Romeo 159 3,2V6 AWD SW15 april, 2017 kl. 09:22 #20798Snyggt jobbat!
Kan det vara så att Alfa-genen bara finns hos Alfa-hannar? Jag har precis som du gjort alla möjliga försök att locka in döttrarna i Alfa-världen, helt utan resultat. Dom kan inte överhuvudtaget inte förstå tjusningen i konstiga gamla alfor.
15 april, 2017 kl. 09:44 #20799Bra skrivet historia. Jag förstår din son. Första bilen är en händelse man minns. Det är roligt när barnen upptäcker bilhobbyn. Jag övningskör med 17 åring dotter just nu och 15 årige sonen får prova också när vägarna är avskilda.
Båda har naturligtvis redan kört isbana sedan dom nådde pedalerna…
15 april, 2017 kl. 10:10 #20800Kul!
Varför inte en artikel i Klöverbladet (den är ju nästan färdigskriven) + några läckra bilder!
15 april, 2017 kl. 16:07 #20801Trevlig “solskenshistoria” trots vinter och decimeter blötsnö! Det finns trots allt hopp om nya generationer alfister!
Alfa Romeo GT 3,2 V6; Alfa Romeo 156 3,0 V6; Citroen Berlingo skåp
15 april, 2017 kl. 22:14 #20802Trevlig historia. Jag har själv 2st små pojkar på 1,5 och 4 år som jag hoppas skall bli bitna. Frågan är bara hur motorintresset kommer se ut om 15 år bland yngre?
15 april, 2017 kl. 22:23 #20803Magnus vilken härlig historia och det är härligt att du har lyckats. Måste in i Klöverbladet. Själv har jag en 17-åring som precis börjat övningsköra. På något märkligt vis har en Mini Cooper S smugit sig in i vårt garage. För övrigt den enda bil som inte startade efter vintersömnen i veckan. Jag har att jobba på. Måste ju visa grabben detta och få in honom på rätt spår?? Mange W
Mange W
15 april, 2017 kl. 23:37 #20804Inlägg av Magnus Petsen på 2017-04-15 06:53
…Från ett dataspelsberoende som det bråkats om dagligen till att vi undrar var pojken är?? Han är i garaget i princip dygnet runt…
Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.