Samma hardyknutar 75 TS-GTV6 116? Tips?

Published by Fredrik Åstrand on

Forum Teknik Samma hardyknutar 75 TS-GTV6 116? Tips?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Fredrik Åstrand
    Deltagare

Hej, ska byta hardyknutar på 75TS, har ett par liggande till GTV6 116, är det samma?

Nån som har bra tips för bytet? 

Eller länk till tråd..

mvh Fredrik

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Benny Steen
    Deltagare

Näe, skall inte vara samma 6:an har grövre. 

Avgassystemet och även vxlänkage kan vara i vägen
    Lossa lilla mittre balken 4st M8
    Lossa dom två bakre muttrarna som håller svänghjulskåpan mot golvet.
    Lossa 3 muttrar inuti svänghjulkåpan som håller främre hardyn mot svänghjulet.
    Lossa tre muttrar längst bak som håller bakre hardy mot vxlådan.
    Lossa mittre stödlager för translaxeln, 2 M8 muttrar.

tilta motor i framkant med en domkraft och brädbit så bakre delen av svänghjulskåpan lutar nedåt.
    Drag mittre delen av translaxen neråt, och lossa bakre hardyn från vxlådan.
    När  transaxeln är loss i bakkant kan du dra hela transaxeln ur från svänghjulskåpan.

montering är omvänt, Då är det bra med en kompis som håller ned mittendelen samtidigt som du krängre på bakre hardyn på vxlådan. 

Det låter värre än det är, men man övar  3-4ggr per tävlingssäsong under några år så brukar man få till tekniken :-}

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Kanon, stort tack Benny, det där var enkelt och koncist beskrivet !

Har läst nånstans om att BMW´s (förlåt svordomen knutar passar och att de är i ett stycke så man slipper vulkningen, har du nån erfarenhet?

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Besar Jashanica
    Deltagare

har du mittre stödlagret till v6 som du inte använder så kan jag köpa den från dig

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Åstrand på 2015-09-23 09:28

Kanon, stort tack Benny, det där var enkelt och koncist beskrivet !

Har läst nånstans om att BMW´s (förlåt svordomen knutar passar och att de är i ett stycke så man slipper vulkningen, har du nån erfarenhet?

I mitten kör jag med bmw 26117527392 som är 96mm hålbild och med M10 bultar, samma som TS. 

Men den är 36mm tjock till skillnad från orginalets 41mm. Så du måste shimsa skruvarna om du vill använda den.

Den bakre och främre hardyn har centreringen för axeln, vilket inte finns på bmw. Det måste man bygga något eget isåfall. 
     Men om du har inte trimmat så räcker alfas egna hardys.

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Men hur är det att behöva shimsa en BMW-knut så mycket? Tänker att det ibland är så viktigt med exakt rätt brickor på rätt plats för  balans osv. Kan det inte bli lite ostabilt med för mkt shims?  

Sen tycker jag det är mycket märkligt att det inte finns vettiga förstärkta alternativ. Man önskar att man kunde, precis som med till  exempel starkare ventilfjädrar, köpa förstärkta knutar som passade direkt. Till 105 bilarna kan man ju köpa såna knutar, men har inte hittat till 116.  borde väl finnas firmor som trimmar och grejar som man tycker kunde ta fram nåt. 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Tobias Sundqvist på 2015-09-23 22:16

Men hur är det att behöva shimsa en BMW-knut så mycket? Tänker att det ibland är så viktigt med exakt rätt brickor på rätt plats för  balans osv. Kan det inte bli lite ostabilt med för mkt shims?  

Sen tycker jag det är mycket märkligt att det inte finns vettiga förstärkta alternativ. Man önskar att man kunde, precis som med till  exempel starkare ventilfjädrar, köpa förstärkta knutar som passade direkt. Till 105 bilarna kan man ju köpa såna knutar, men har inte hittat till 116.  borde väl finnas firmor som trimmar och grejar som man tycker kunde ta fram nåt. 

Det blir förmodligen lite mindre stabilt med brickor imellan ( frågan är hur mycket)  samtidigt är bmw hardyn rejält mycket mera stabil och den mittre knuten har ju dessutom egen centrering mellan axlarna, bättre än orginal är det hursomhelst

jag har kört med det i 3-4 år på bana och turbomaskin, ser ut som nytt.

man kan byta till sexans transaxlar, tror dom har 110mm delning,  jag tror det finns tjockare hardy till dess bultdelning, men då måste man byta hubben i lådan och svänghjulet.  eller om man kör med TS och borrar upp hålen till m12, finns en del hardy som har hk 96/m12 tex http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AM51-EUR—E46-BMW-328i&diagId=26_0129

Du får gärna leta efter lämpligt bmw hardy på realoem och meddela oss andra sedan. vill du ha det enkelt och bara kunna köpa allt färdigtpaketerat så får du köpa en bmw istället.

jag skall hursomhelst uppgradera min bakre och främre i vinter, vet dock inte hur ännu.

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Tack, intressant info!  

Var köper man billigast original hardyknutar? 

Och var BMWs? 

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Åstrand på 2015-09-24 13:45

Tack, intressant info!  

Var köper man billigast original hardyknutar? 

Och var BMWs? 

Ebay .
    Sök på artikenummer på den bmw hardy du tänkt dig.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f…5573.m1684

Anders Eriksson
    Deltagare

Har ju diskuterats en del om obalans i kardaner efter demontering, vet inte hur mycket sanning det ligger i det…. Tips är ju att märka upp alla delar så du monterat ihop allt precis som det satt…

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Absolut, för min del gäller noggrann märkning, jag tror på balanseringen av axeln med olika vikt på brickor osv.

Benny, du som gjort många byten måste väl antingen ha märkt noggrant eller så har du lärt dig av misstaget att inte göra det eller?  Tack för länken och bilderna..

Besar, sorry jag har missat ditt inlägg om att köpa mittre..Grejen är att jag nyligen sålt ett GTV6 projekt då jag hade ett annat på gång , den affären blir nog inte av men jag SKA ha en GTV6116 så är någon sugen på att sälja?…och jag tänkte därför behålla de reservdelar jag lyckats samla på mig 

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Åstrand på 2015-09-24 19:13

Benny, du som gjort många byten måste väl antingen ha märkt noggrant eller så har du lärt dig av misstaget att inte göra det eller?  Tack för länken och bilderna..

På gatbilarn som man inte så ofta byter på brukar jag köra med en målarpensel med färg tvärs över alla 3 hardys och dess infästningar. Då hamnar transaxeln likadant som före monteringen (om den nu var rätt gjort av tidigare ägare ) …

Muttrar och brickor har jag provmätt vikten på, där skiljde det mindre än 0.1g mellan skruvarna, och jag tror det var smutsen. Jag har hört folk säga att det fanns olika vikt på skruvarna , men ingen har sett dom i verkligeheten, inte jag heller.  Så frågar du mig säger jag bestämt nej att skruvar/muttrar/brickor spelar  roll. Däremot sitter det ofta en bit plåt en dom flesta  transaxlar för statisk balansering. Oftast på den främre.

På racerbilen bryr jag mig inte alls om ovan. och där sitter det dessutom ett kopkok av från olika axlar, inga bekymmer där heller. 

Förr brukade folk låta muttrarna sitter lite halvlöst och sedan starta motorn så allting skakade till sig i den position som gav minst motstånd och sedan efterdra.

Besar Jashanica
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Åstrand på 2015-09-24 19:13

Absolut, för min del gäller noggrann märkning, jag tror på balanseringen av axeln med olika vikt på brickor osv.

Besar, sorry jag har missat ditt inlägg om att köpa mittre..Grejen är att jag nyligen sålt ett GTV6 projekt då jag hade ett annat på gång , den affären blir nog inte av men jag SKA ha en GTV6116 så är någon sugen på att sälja?…och jag tänkte därför behålla de reservdelar jag lyckats samla på mig 

Jag förstår, försöker själv samla på mig delar. Har en GTV6 men är sugen själv på en till som jag ska göra banbil av, den jag redan har är i för bra skick för att göra till banbil.

Jag är en av dem som inte tror på balansering med olika vikt på brickorna
    Har diskuterats lite om detta på länkarna nedan. Men ska byta koppling och stödlager på min under vintern så får se om min uppfattning ändras

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=20875#pid371140

Sida 2 här:
    http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33833&page=2

Denna video tyckte jag var riktigt intressant:
    https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Det var svårt att hitta främre hardy men till slut hittade jag här och det verkar vara billigast..

http://www.ebay.com/itm/1x-Gelenk-Langswelle-vorne-UNIGOM-382001-ALFA-ROMEO-75-90-ALFETTA-GIULIETTA-/381091108693?hash=item58baccd755&vxp=mtr

Hej igen, en vecka senare hörde de av sig om att de inte har den artikeln och faktum är att det inte finns en främre hardyknut till TS nånstans på Ebay.

Vill därför berömma Alfistiracing som har hög servicemindedhet och som fick order nyss (läs torsd lunch) och kan skicka på måndag. Dessutom var det inte mycket dyrare om man betalar genom förskottsbetalning, ca 150kr dyrare. Känns bra också. Alfistiracing.com

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.