Samma topplock på 75 som 90?

Published by Tobias Emilsson on

Forum Teknik Samma topplock på 75 som 90?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Tobias Emilsson
    Deltagare

Jag har googlat och sökt som en tok men jag hittar inget, så snälla någon hjälp mig…

Jag behöver ett topplock till en Alfa 75 2.0 motor med förgasare och har fått erbjudande om en alfa 90 motor med insprutning. Jag vill gärna behålla mina förgasare och undrar om jag kan använda mig av ett 90 topplock rakt av eller om det kommer att ge mig några bekymmer?

Björn Hedberg
      Deltagare

Som jag minns det så finns det kamförställning / variator på alfa 90 motorn ,alfettan med insprut har det iallafall ,bortsett från det så borde det vara ganska lätt match att bulta på förgasare på den  .

Tobias Emilsson
        Deltagare

Jag tror det sitter kamvariator på 75:an också. Avgasgrenrören bör väl vara samma, så frågan är väl egentligen om bultdelningen mot insugsgrenrören skiljer något? 

Men jag kanske har löst  det problemet själv, det verkar vara samma insugsgrenröspackning till både 90ie samt 75 2.0. Om ingen sitter inne med mer info…

Tim Gärderup
          Deltagare

Topparna är samma.

Magnus Lindberg
            Deltagare

Kolla insuget och hur/om ditt gamla kommer att funka mot en motronictopp Tänk luft- och kylvattenflöde samt givetvis bultarnas placering.

Tobias Emilsson
              Deltagare

Jo, det är väl där det kan strula. Men det hade varit betryggande med ett unisont “JA, det är exakt samma”, eller till och med, “NEJ!, det finns inte en chans”. 

Annars får jag väl ta med mitt insug och kolla på plats…

Magnus Lindberg
                Deltagare

Nu har jag kollat.

Nej, som jag anade så funkar det inte pang på. Det ser helt enkelt helt olika ut mellan förgasarinsuget och motronicdito. 

Se bild nedan. Fixar du en TS-motor finns det dock förgasarinsug att köpa…

Tobias Emilsson
                  Deltagare

Tack så jättemycket! Då får jag släppa 90 motorn, trots att den var billig (jag är snålänning :-))

Jag har faktiskt en TS motor som står och väntar i ett hörn, men tänkte försöka få snurr på originalmotorn så jag kan testa bilen innan jag gör ett projekt av det hela… Har redan ett garage fullt av projekt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.