Sänkfjädrar GTJunior 1600
Published by Johan Jovannelli on
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 26 mars, 2016 kl. 18:20 av
Johan Jovannelli.
-
FörfattareInlägg
-
24 mars, 2016 kl. 05:46 #31230
Johan Jovannelli
DeltagareHalloj! Är på jakt efter lite fjädrar och de som finns sänker ungefär 40mm. Tittat på Eibach från Classicalfa. Men, jag har ingen aning om mina fjädrar är original så min fråga är egentligen; hur hög är en original GTJunior 1975?
24 mars, 2016 kl. 21:16 #31231Karl Sandler
DeltagareDu får nog googla på lite bilder för att få en uppfattning. 40 år gamla orginalfjädrar kan ju vara ordentligt säckade.
Bilden nedan tror jag ger en hyffsat rättvis bild av standardhöjden.
24 mars, 2016 kl. 21:39 #31232Johan Jovannelli
DeltagareJa det är sant, men också svårt att veta vad som är gjort på bilarna man googlar fram
jag tror helt ärligt att min har original fjädrar. Då den är ganska hög. Men jag ville mest vara säker innan jag köper några. Då dämparna ser bytta ut och 29mm krängningshämmare sitter på. /J
24 mars, 2016 kl. 21:50 #31233Karl Sandler
DeltagareKöp och se glad ut då
VIll du så kan du ju räkna fjädervarv och jämföra med tilltänkt sänkfjäder
25 mars, 2016 kl. 09:56 #31234Kenneth Larsson
DeltagareFundera på hur du vill köra bilen med. Den blir riktigt riktigt låg fort. På min Bertone har jag 70mm markfrigång när inte jag sitter i bilen och jag har hårda fjädrar och dämpare på min Bertone. Vid långa hårda kompressioner på landsväg med lite halvdåliga vägar så lägger jag ner främre avgaskröken i backen tyvärr.
Stadskörning med fina moderna farthinder är ett riktigt elände. Dom hindren är ju ofta byggda för suvar. Att köra upp på en garageuppfart om man ska över en trottoarkant med är inte att tänka på om den inte är väl avjämnad.
Fördelen är att Bertonen bär sig ganska bra åt på bana så som den är satt nu.
25 mars, 2016 kl. 18:47 #31235Johan Jovannelli
DeltagareDet är såklart något man får ta i beräkning. I dagsläget får jag lätt in en knytnäve på högkant mellan däck och skärm så lite kan jag nog sänka utan problem. Tänke passa på att köpa skydd för oljetråget i samma veva.
26 mars, 2016 kl. 09:05 #31236Kenneth Larsson
DeltagareBilen ska sitta lågt i bak och högt fram. På min bil med motorskydd monterat så kommer jag inte in i garaget….Så nu är sumpen lägsta punkten där framme. Du tappar typ 3 cm med motorskyddet.
Sedan kan man justera ride height med underlägg under fjädrarna – finns alubitar som man ska använda till det om du kör med fjädrar med originaldiameter. Alfaholics och även andra har fjädrar med mindre diameter + adapters så man kan montera i de vanliga pottorna. Jag har denna typen av fjädring på min Bertone men vänster potta var lite tunn i plåten så den klarade inte av det hela och blev totalt nedböjd.
Vilka dämpare har du ?
26 mars, 2016 kl. 10:16 #31237Johan Jovannelli
DeltagareOkej så exempelvis Eibach från Classicalfa måste man ha adapterplatta för att montera dom eller förstod jag helt fel? Just nu har jag ca 16cm till sumpen när ingen sitter i bilen ungefär samma till främre ljuddämparen. Vet inte märke på dämparna då jag knappt ägt bilen ett halvår. Dom är ljusblå är allt jag vet. Inte gula/ljusblå som bilsteindämpare utan helt blå.
26 mars, 2016 kl. 17:26 #31238Kenneth Larsson
DeltagareTill vanliga Eibach behövs inga adaptrar. Dom ser ut som vanliga Bertonefjädrar på ett ungefär (kortare och annan tråd bara)
26 mars, 2016 kl. 18:20 #31239Johan Jovannelli
DeltagareOkej tack för svaren! jag chansar och köper 40mm sänkfjädrar och sumpskydd. Någonstans måste jag ju lägga mina pengar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.