Sänkning av GT 3.2

Published by Jan Lövgren on

Forum Teknik Sänkning av GT 3.2

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Jan Lövgren
    Deltagare

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig rörande sänkning av en 3.2 GT

Sänkningssats…fjädrar….mm

Jan Lövgren

Den bottenplattan är det ganska allmänt erkänt att bilsteindämpare med eibachfjädrar gör sig suveränt till. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Jan Lövgren
      Deltagare

Tack för svar Fredrik.
        Det låter bra!
        Hur mkt vågar man sänka? Har 18″ originalfälgar.
        Var handlar man dessa lämpligast/billigast?

Jan Lövgren

Paul Svedunger
        Deltagare

Jag lät sänka min 156:a 2.0 JTS förra året, det blev jättebra. Är mycket nöjd. Handlade rubbet på http://shop.alfisti.net/

Köpte Eibach Pro-street system (fjädrar, dämpare, krängningshämmare)

Paul

Jan Lövgren
          Deltagare

Tack Paul!
            Ser på Alfisti att Eibach har detta” Eibach-Bilstein Suspension Kit “Sportiva”.
            Dvs.  En 30mm komfortsänkning, var det ett sådant du monterade på din 156:a?

Hur mkt tid gick åt för arbetet…eller vad tog verkstaden för bytet.
            Lär väl till en hjulinställning också misstänker jag.

Jan Lövgren

Eibach B12 Pro-kit var INTE att föredra. Det är alltså ett sk coil-over-kit med ställbar höjd. Svinmjuk fram och fullkomligt stelopererad bak. Först över långgupp i 170 km/h kände man hur bakfjädringen började komprimera, men då var det läskigt svajigt fram.

De har bara ett enda artikelnummer för alla motorer, alltså inget kit med hårdare framfjädrar till V6/diesel. Och då hade jag en GT med lättaste motorn, bensinfyran. Så allt utom det skulle jag spontant rekommendera. Det går ju att byta ut fjädrarna, men tanken med ett kit är väl just att det ska vara körklart.

Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...

Igino Cazzola
            Deltagare

Om man skall köra bana; ‘är det bra med hårdare bak än fram.

Jag är fullständigt Räserskadad

Paul Svedunger
              Deltagare

Hej Jan!

Har gått igenom mina papper och ser att jag inhandlade följande:

Eibach ProSystem Fahrwerk (fjädrar, dämpare) 30 mm tieferlegung

Eibach Anti-Roll-Kit

Meyle Koppelstange (vorn und hinten)

Lämnade in till min lokala Verkmästare här i Helsingborg (BEFRA). Han tog 9500 SKr för arbetet inklusive hjulinställning.

Paul

Stefan Atterhall
                Moderator

Inlägg av Fredrik Langendorf på 2017-05-17 14:40

Eibach B12 Pro-kit var INTE att föredra. Det är alltså ett sk coil-over-kit med ställbar höjd. Svinmjuk fram och fullkomligt stelopererad bak. Först över långgupp i 170 km/h kände man hur bakfjädringen började komprimera, men då var det läskigt svajigt fram.

De har bara ett enda artikelnummer för alla motorer, alltså inget kit med hårdare framfjädrar till V6/diesel. Och då hade jag en GT med lättaste motorn, bensinfyran. Så allt utom det skulle jag spontant rekommendera. Det går ju att byta ut fjädrarna, men tanken med ett kit är väl just att det ska vara körklart.

Bilstein B12 var det – och som du säger var det helt hopplöst utom till att köra på bana i regn… Enkelt att meka dit är väl den enda lilla fördelen.

Är det något självändamål med att du måste ha coilovers? Den by far bästa kombon jag har kört med på någon 147 eller 156 var som på Aris 147a, det var Sachs Sport stötdämpare och H&Rs sportigaste sänkfjädrar. Den bilen var fantastiskt trevlig på såväl gatan som banan.

I/utanför garaget:
                  - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                  - 147 GTA -03
                  - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                  - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                  - Alfasud TI 1.7 8V -78

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.