Sänkning av GT 3.2

Published by Jan Lövgren on

Forum Teknik Sänkning av GT 3.2

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33812
    Jan Lövgren
    Deltagare

    Är det någon som har erfarenheter att dela med sig rörande sänkning av en 3.2 GT

    Sänkningssats…fjädrar….mm

     

    Jan Lövgren

    #33813

    Den bottenplattan är det ganska allmänt erkänt att bilsteindämpare med eibachfjädrar gör sig suveränt till. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #33814
    Jan Lövgren
    Deltagare

    Tack för svar Fredrik.
    Det låter bra!
    Hur mkt vågar man sänka? Har 18″ originalfälgar.
    Var handlar man dessa lämpligast/billigast?

    Jan Lövgren

    #33815
    Paul Svedunger
    Deltagare

    Jag lät sänka min 156:a 2.0 JTS förra året, det blev jättebra. Är mycket nöjd. Handlade rubbet på http://shop.alfisti.net/

    Köpte Eibach Pro-street system (fjädrar, dämpare, krängningshämmare)

    Paul

    #33816
    Jan Lövgren
    Deltagare

    Tack Paul!
    Ser på Alfisti att Eibach har detta” Eibach-Bilstein Suspension Kit “Sportiva”.
    Dvs.  En 30mm komfortsänkning, var det ett sådant du monterade på din 156:a?

    Hur mkt tid gick åt för arbetet…eller vad tog verkstaden för bytet.
    Lär väl till en hjulinställning också misstänker jag.

    Jan Lövgren

    #33817

    Eibach B12 Pro-kit var INTE att föredra. Det är alltså ett sk coil-over-kit med ställbar höjd. Svinmjuk fram och fullkomligt stelopererad bak. Först över långgupp i 170 km/h kände man hur bakfjädringen började komprimera, men då var det läskigt svajigt fram.

    De har bara ett enda artikelnummer för alla motorer, alltså inget kit med hårdare framfjädrar till V6/diesel. Och då hade jag en GT med lättaste motorn, bensinfyran. Så allt utom det skulle jag spontant rekommendera. Det går ju att byta ut fjädrarna, men tanken med ett kit är väl just att det ska vara körklart.

    Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...

    #33818
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Om man skall köra bana; ‘är det bra med hårdare bak än fram.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #33819
    Paul Svedunger
    Deltagare

    Hej Jan!

    Har gått igenom mina papper och ser att jag inhandlade följande:

    Eibach ProSystem Fahrwerk (fjädrar, dämpare) 30 mm tieferlegung

    Eibach Anti-Roll-Kit

    Meyle Koppelstange (vorn und hinten)

    Lämnade in till min lokala Verkmästare här i Helsingborg (BEFRA). Han tog 9500 SKr för arbetet inklusive hjulinställning.

     

    Paul

    #33820
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Inlägg av Fredrik Langendorf på 2017-05-17 14:40

    Eibach B12 Pro-kit var INTE att föredra. Det är alltså ett sk coil-over-kit med ställbar höjd. Svinmjuk fram och fullkomligt stelopererad bak. Först över långgupp i 170 km/h kände man hur bakfjädringen började komprimera, men då var det läskigt svajigt fram.

    De har bara ett enda artikelnummer för alla motorer, alltså inget kit med hårdare framfjädrar till V6/diesel. Och då hade jag en GT med lättaste motorn, bensinfyran. Så allt utom det skulle jag spontant rekommendera. Det går ju att byta ut fjädrarna, men tanken med ett kit är väl just att det ska vara körklart.

    Bilstein B12 var det – och som du säger var det helt hopplöst utom till att köra på bana i regn… Enkelt att meka dit är väl den enda lilla fördelen.

    Är det något självändamål med att du måste ha coilovers? Den by far bästa kombon jag har kört med på någon 147 eller 156 var som på Aris 147a, det var Sachs Sport stötdämpare och H&Rs sportigaste sänkfjädrar. Den bilen var fantastiskt trevlig på såväl gatan som banan.

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.