Sänkningssats / fjädrar

Published by Oscar Sandberg on

Forum Teknik Sänkningssats / fjädrar

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Oscar Sandberg
    Deltagare

Tjena! 

Har någon sänkt deras Alfa? Jag har en Alfa romeo 159 2.4 jtdm som jag gärna vill sänka. Är ute efter en sänkning på 20-35mm, Tar man sig fortfarande över typiskt svenska höga farthinder? 

Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man ha och vilka märken är bra? 

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Oscar Sandberg på 2015-03-24 10:16

Tjena! 

Har någon sänkt deras Alfa? Jag har en Alfa romeo 159 2.4 jtdm som jag gärna vill sänka. Är ute efter en sänkning på 20-35mm, Tar man sig fortfarande över typiskt svenska höga farthinder? 

Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man ha och vilka märken är bra? 

Är inne på min tredje 159a varav de senaste två med Ti. Jag skulle inte rekommendera en sänkning som är lägre än Ti-paketet. Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det sänker mot std. Det som är knepigast är det långa överhänget fram vilket gör farthinder till en utmaning. Har även varit med om att det tagit i mitt under vid höga farthinder men även att dragkroken tagit i om det är en kant vid en utfart tex.

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Oscar Sandberg
    Deltagare

Funderar på ett par ti 19″ fälgar Tycker det ser tråkigt ut när bilen är på orginalfjädrar då. Ser för hög ut. 

Vill egentligen bara sänka med 20mm som jag tror ti paketet har en sänkning på. 

Har kollat på H&R fjädrar men de sänker 35mm. Vet inte om det blir för mycket.   

Crister Borg
    Deltagare

Coilovers kanske? Här är ett exempel som sänker som minst  20-25 mm. Har ingen egen erfarenhet av detta tyvärr…

http://www.billiga-coilovers.se/shop/kw-coilover-v1-1638p.html

elCrillo Kalmar

Har också en 159Ti och snappat upp att sänkningen mot std är 20mm.

Håller också med att ytterligare sänkning skulle nog göra bilen “okörbar” på lite sämre vägar.

Jag bor ju i norra landsdelen och våra vägar med tjälskott osv gör att man får planera sin körning. S.k. aktiv körning på ett annat sätt.

Det som tar i är plastskyddet under motorn. De vitala delarna sitter som tur är ca 10 cm ovanför skyddet som i sin tur sitter en 6 -7 cm ovanför asfalten….

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Magnus Berg
    Deltagare

Denna uppsättning har jag på min Brera och det gjorde susen för både utseende, körkänsla och faktiskt även för komforten. 

Jag är tveksam till att den sänker så mycket som 30-35mm…åtminstone på min Brera. Har t.ex. inga problem med farthinder. Såg nu att det står 25-30mm på Brera, antagligen för att den är lite lägre från början. I vilket fall så tycker jag att de 159Ti jag sett ser ungefär lika låga ut eller t.o.m. aningen lägre ut än min bil.

Dom är jäkligt hjälpsamma om du har frågor och funderingar. Du kan säkert googla dig fram till mer info och bilder på folk som har samma setup.

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-159/Fahrwerk/Eibach-Bilstein-Komplettfahrwerk-Sportiva::5938.html

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.