Selespeed. Får inte i 5 och backen efter byte av låda

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Selespeed. Får inte i 5 och backen efter byte av låda

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23422

    Hej.
    Jag har bytt växellåda på min Alfa 156 ifrån 2000 men en selespeedlåda. Har köpt en begagnad på en skrot. 
    När jag provar den nya lådan så försöker jag få i backen med motorn igång, men den vill inte gå i. Jag hör att hur hydraliken försöker få i den hör att det klickar ifrån växellådan. Samma sak händer om jag har tändningen på och försöker få i 5 hör samma klick men femman hoppar inte i. Övriga växlar verka gå i som de ska.

    Kan det vara luft kvar i systemet? 
    Skulle en kalibrering hjälpa? (Kan det vara så att den inte kopplar ur)
    Kan det vara så att lådan inte är OK?

    Är tacksam för tips hur jag går vidare.

    #23423
    Lars Söderman
    Deltagare

      Är ingen expert på selespeed, men läste på en del när jag var intresserad av att köpa en 147a med krånglande selespeed:
      Har du bytt lådan är det nog bäst att justera kopplingsstången och göra en kalibrering. Går att fixa med Multiecuscan. Du hittar massor av info här:
      http://l.over.cz/selespeed/index.html

      Laddar upp några relevanta PDFer också.

      #23426
      Rickard Bergh
      Deltagare

        man ska först föra en kalibrering av kopplingsarmens läge. 
        göra en lutning av kopplingen. det innebär inte att man ska släppa ut oljan utan det är en intern luftning,
        sen ska man göra en kalibrering av kopplingen. 
        kalibrera dragläget. kalibrrera växlingsläget. dels mekaniskt med specialverktyget för att få växlingsföraren i rätt läge
        förhållande till hydralenheten. det är en mekanisk kalibrering. den görs samband med återmonteringen av enheten.
        efter det så görs en elektronisk kalibrering av växlingslägena med hjälp av diagnos dator med funktionen. 

        det är mkt viktigt att man gör allt rätt för att det ska fungera överhuvud taget. dom är mkt känsliga för felinställningar och du får massa felkoder och ev ett system
        som inte fungerar.. 

        all elektronisk kalibrering ska göras med diagnos utrustning som har funktionen.

        // Rickard

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

      Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.