Selespeed
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 20 februari, 2014 kl. 22:28 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2014 kl. 22:33 #24008
Varningslampan för selespeed tänds då och då. Vid ett tillfälle drog jag säkringarna till selespeeden och kunde höra hur “någon” pump eller liknande gick igång och sedan funkade det.. Fick sedan stopp i en korsning, motorn gick men det gick inte att lägga i någon växel. Säkdringsvarianten fungerade inte, kollade oljenivå som var låg, fyllde på olja. Inget hände. Slangen (luft/retur??) till oljelocket var lite klämd med ett veck på, donade lite med denna och lampan slocknade. Åkte iväg på “City”-läge och bilen växlade upp till tvåan, stopp, varningen lös igen. Åkte på tvåan (var ju tvungen att ta mig till jobbet, helt plötsligt växlade bilen upp till 3:an och lampan slocknade. Senare på kvällen fungerade allt som det skulle. När allt fungerar, så växlar bilen fint, både manuellt och automatiskt. Någon ide? Bilen har gått 16500 mil.
Janne
19 februari, 2014 kl. 22:39 #24009elfel. dålig kontakt. en kass hydralenhet. vilken olja har du slagit i ,på selespeeden är det mkt viktigt att det är riktigt rätt olja. går inte med vilken som. när du kollar oljan så ska det göras precis när pumpen slutat gå efter man öppnat dörren eller slagit till tändningen. då är det rätt nivå i behållaren för kontroll av min eller max.. gör man inte det på så sätt så är nivån fel då den stiger när bilen stått stilla.
man får koppla upp diagnos datorn o kolla felkoderna för att sen kunna gå vidare. det är inte lönt att pilla en massa utan det.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 februari, 2014 kl. 22:03 #24010Hej Janne
Det är ömsom vatten och vin med selespeed-lådan.
Körde ett antal år en 156 med denna datorstyrda hydraliska kopplingsenhet. Härlig när den funkar, om inte står man där.
Första problemet var att 2:an, 5:an och backen inte fungerade. Efter diverse “magisk” hand hos Alfa Rosso fungerade det ett tag.
Felet återkom naturligtvis. Hydralpump byttes på motorskadeförsäkring. Bilen gick kanon bra länge. Stopp igen, lämnade in bilen på
Verkstan i Lidköping. Styrenheten i datorn mappades om. Bilen gick som den skulle.
Felet ligger i elektronik och dator.
Min känsla är att har lådan börjat krångla håller det på. Det finns selespeedägare som inte haft problem.
Felen uppstår inte bara på Alfa utan även andra märken, citroen m fl.
Ha gott mod eller byt in mot ngt annat
Thomas
Våga välja Alfa Romeo
20 februari, 2014 kl. 22:28 #24011Ja! Ja! Hade väl bara tänkt låta Bettan vara med till hösten, sedan låta henne flytta till någon som vill ha delar eller skroten.
Är ju en 2000 som glatt oss mycket, men det borde bytas remmar mm. inte så aktuellt på en bil som har bott i Spanien ett tag och därmed fått både små skrapmärken i alla hörn (parkering a la espana). Bettan är i bästa fall värd 5-6000, att byta remmar och allt därtill för 10 loppor e att ta i.Om någon är intresserad, så sitter det 16 tums fälgar med Michelin Allyear, som gått ca 500 mil på. Halva avgas, bakre e bytt för ca 3 mån sedan. Som sagt, nu har selespeeden skött sig i två dagar utan problem, kör bara på drive-läge. Bilen har aldrig fått nedslag på rost, tvärtom botten e fin.
Janne
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.