Sergio Marchionne fick mig precis helt att tappa lusten att någonsin köra Alfa igen
Published by Övergivna Forumposter on
› Forum › Allmänt › Sergio Marchionne fick mig precis helt att tappa lusten att någonsin köra Alfa igen
- Detta ämne har 52 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 19 mars, 2015 kl. 12:52 av
Sören Hedin.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2015 kl. 13:43 #15102
http://www.svd.se/naringsliv/8-mars-marks-inte-pa-bilsalongen_4388461.svd?sidan=1
“Hur hanterar man som journalist att det i mars 2015 står kvinnor iklädda minimala klänningar som slutar strax nedanför grenen och kråmar sig mot bilarna på bilsalongen i Genéve? För det är det de gör.
De har fått namn i folkmun, nästan som djuren på zoo: Kylarprydnader är ett av de mer salongsfähiga. Ingen frågar dem om senaste cashflowrapporten eller vilken typ av automatlåda som finns i bilarna. De står där. Tittar in i hundratals mäns kameror i montrar som Alfa Romeo och Skodas. Männen zoomar oförblommerat in brösten. Och trycker av. De unga kvinnorna ler. Med ögonen avstängda.
I dag, söndag, är det den 8 mars, den internationella kvinnodagen, och hur exakt hanterar man som journalist att bilindustrins könsuppdelning tycks basal: männen chefar – kvinnor är kylarprydnader. Jag bestämmer mig för att fråga. I ett konferensrum på bilsalongen sitter ett femtiotal journalister
från hela världen, bland annat de stora nyhetsbyråerna. Längst fram sitter Sergio Marchionne, koncernchef i Fiat Chrysler och högste ansvarig för bland annat Alfa Romeo och Maserati. För två år sedan frågade jag honom hur han tänkte med kvinnorna vid bilarna. Då svarade han att han tyckte synd om mig som uppenbarligen kom från ett land där kvinnor gick i långbyxor. Och fick en skrattsalva med sig.Femton minuter in i intervjungriper jag mikrofonen. Hjärtat dunkar. Jag tänker att jag ska ta det från den positiva sidan, och säger in i mikrofonen att det verkar vara färre kvinnor vid bilarna nu. Och frågar honom om han tagit intryck av debatten.
– Vet du vad, jag hatar att säga det här, men jag har inget att göra med vem som står i montrarna och du kanske finner det chockerande. (Skrattsalva i rummet.)
Jag frågar om han tycker att det är förenat med modern marknadskommunikation?
– Jag tycker helt enkelt att det är en tilltalande sak att göra, säger han och fortsätter.
– Jag värderar inte det. Han blir tyst och säger sedan.
– Vi har haft den här konversationen en gång förut… och du vinner! (Rungande skratt från de andra journalisterna)Frågorna fortsätter om säljsiffor och börsnoteringar. Inga skratt. En stund senare griper en journalist på en annan svensk tidning mikrofonen. Han presenterar med att han är från Sverige och säger ”och jag frågar inte om tjejer”. Marchionne säger något snabbt som jag inte hör. Skrattsalvan dånar i rummet.
9 mars, 2015 kl. 15:19 #15103Läste det där. Rullar runt rätt friskt på digiala medier. Det är lätt att konstatera att branschens kommunikationsstrateger inte direkt ligger i framkant. Om Fiatkoncernen är värre än nån annan kan inte jag avgöra. Är det inte bara en mossig bransch?
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
9 mars, 2015 kl. 16:36 #15104Jag gillar både snygga bilar och snygga tjejer. Skall jag skämmas för det?
Jag är fullständigt Räserskadad
9 mars, 2015 kl. 17:44 #15105Inlägg av Igino Cazzola på 2015-03-09 16:36
Jag gillar både snygga bilar och snygga tjejer. Skall jag skämmas för det?
Japp, så ska det vara 2015…
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 mars, 2015 kl. 17:55 #15106Inlägg av Igino Cazzola på 2015-03-09 16:36
Jag gillar både snygga bilar och snygga tjejer. Skall jag skämmas för det?
Inget fel att gilla. Men att kränga bilar med hjälp av halvnakna tjejer som ormar sig på motorhuven är rätt unket.
Dessutom kan man ju fundera över vad det säger om tilltron till bilarna man försöker sälja.
Går det så går det...
9 mars, 2015 kl. 18:16 #15107Tjejerna är långt ifrån halvnakna. Förstår inte hysterin. Så länge de även är pålästa så är det ok. Men så klart, enligt trädkramare och ultrafeminister så kan man inte vara snygg och kunnig.
9 mars, 2015 kl. 18:55 #15108Nice med vackra kvinnor
.
9 mars, 2015 kl. 18:59 #15109Du låter som en feminist?vad är problemet med vackra kvinnor på en bilmässa i Geneve.Här i Sverige reagerar feministerna direkt så fort de ser lättklädda kvinnor,medan i andra Europeiska länder är helt normalt att kvinnor finns på en bilmässa vilket gör bättre stämmning.
9 mars, 2015 kl. 19:00 #15110Fattar inte heller vitsen med den inställningen. passar inte marknadsföringen så får man ju byta leverantör
och då är frågan om det inte blir cykel som fortskaffningsmedel framöver för alla biltillverkare har ju mer eller mindre vackra kvinnor i sina montrar och dom är där ju inte enbart som dragplåster utan dom är säkerligen mer pålästa
än dom flesta skribenter som går runt och försöker hitta något att skriva om.
// gert
9 mars, 2015 kl. 19:06 #15111Jag köper oftast bilar med kvinnor på huven. Mer naket i bilhallen snälla!
9 mars, 2015 kl. 19:28 #15112Vad ska du då köra för bil? Detta är ju något som i stort sett alla biltillverkare gör. Kontentan blir väl då att du får ta cykeln i fortsättningen. Att denne journalist har valt ut Marchionne, vid två tillfällen, säger kanske mer om journalisten då det finns gott om andra måltavlor för honom att välja mellan.
Jag säger inte det är okej, inte för att jag vet hur kvinnorna såg ut eller hur lättklädda de var. Detta är något som borde höra historien till men tyvärr är det så bilindustrin ser ut. Titta bara på motorsporten där unga snygga, ibland lättklädda, kvinnor står på parad framför bilarna. Kanske bäst sluta titta på sådant också. Jag vet inte, gör man så på STCC’s tävlingar?
Här har vi en journalist som vill stjäla billiga mediala poäng och som verkar hysa agg mot just den italienska bilindustrin. Han har en stor poäng men jag tycker han missar målet fullständigt när han bara angriper en aktör och inte hela industrin för detta.
Punkt.
9 mars, 2015 kl. 19:37 #15113Måste bara tillägga nu när jag letat fram och tittat på några bilder.
Dessa kvinnor verkar ha grenen väldigt nära knäna då klänningen slutar en bit ovanför dem… vilket i mina ögon ser ut som en högst normal klänning.
Då tycker jag att tjejen i KIA’s monter hade betydligt kortare…
9 mars, 2015 kl. 20:08 #15114Det känns inte så 2015.
I den här artikeln fick Alfa klä skott eftersom det var Sergio Marchionne som fick frågorna. Det är väl en klen tröst att andra märken använder samma föråldrade sätt att marknadsföra sina bilar på mässan.
Oavsett var kjolarna slutar är det ganska tydligt att många biltillverkare använder unga (snygga) kvinnor som blickfång i montrarna. Deras roll är inte (försök inte inbilla mig det) att ge sakkunnika upplysningar om bilarna. Problemet? Det återspeglar en syn på män och kvinnor som känns klart daterad. Jag är förmodligen extremfeminist, eftersom jag föreställer mig att också kvinnor köper bilar. Vi skriver trots allt 2015.
Nu är Sverige naturligtvis en “skitmarknad” för Sergios firma. Men kanske slår det hans marknadsfolk att om kvinnorna i montern haft en annan roll hade artikeln i Svd kanske handlat om 4C Spider och inte om kjollängder.
Stockholm
9 mars, 2015 kl. 20:15 #15115Inlägg av Thomas Sjölin på 2015-03-09 19:28
Här har vi en journalist som vill stjäla billiga mediala poäng
Får nog erkänna att jag får lite den känslan jag med, man vill visa sig duktig och pk.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 mars, 2015 kl. 21:16 #15116Vilka problem man har!
Största problemet i Sverige och samhället är utan tvekan antalet produktiva arbetande i befolkningen!
Har på sista 40 åren minskat med 2/3 delar av den arbetsförda befolkningen.
I dag fick 2100 anställda veta att Sony minskar med 1000 anställda i Lund.
Politikerna vill gärna få oss att titta på detaljer så vi missar de verkligt viktiga saker som styr vår framtid och välmående.
Att i detta läge, är det ur min synvinkel oväsentligt om det är damer med vid presentationer eller ej vid nya bilar.
PerBerlina
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.