Service Alfa 159 1750 2010

Published by Per Alvarsson on

Forum Teknik Service Alfa 159 1750 2010

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26774
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Hej

    Köpte bilen för ett drygt år sedan och det börjar vara dags för diverse servicar.
    Bilen har gått lite drygt 4000mil och servades senast juli 2012 vid 3100mil, själv kör jag ca 500mil/år. Då byttes bla olja o filter.

    Efter att ha läst instruktionsbok o underhållskapitlet i användarhandboken tror jag att jag har koll men har ändå några frågor.
    I användarhandboken antyds på ett ställe att det bara är bilar med dieselmotor, och nått visst system, som varnar när det är dags för byte av olja men på ett annat ställe antyds att även 159 1750 varnar. Hur är det med detta varnar 159 1750 när det är dags för oljebyte? Min har ännu inte varnat och det är lite drygt 2 år sedan senaste oljebytet.
    Hur som helst så ska man, om jag fattat rätt byta olja minst varannat år eller varje år om bilen går hårdare. Jag kör ganska mjukt men gasar när det behövs och ibland bara för att det är kul
    Dessutom ska kamrem bytas var 4:e eller 5:e år beroende på hur bilen körs, klimat osv. Eftersom jag inte riktigt vet hur bilen använts innan så har jag beställt tid för kamremsbyte och oljebyte.
    Är det rekommenderat eller ska man byta vattenpumpen när remmen, och diverse annat, ändå byts?

    #26775

    Jo, det finns många gränser för oljebytet. 3 500mil då larmar den för bytet. Vet ej om den känner av körsätt, men min larmade vid 3 500.
    Sedan är det 12 till 24 månader. De flesta kör nog inte 3 500mil/år så tidsintervallen gäller nog för de flesta. Jag byter 1 gång/år.
    Observera, den har olika serviceåterställningar i datorn. 1 för service och 1 för oljebytet.

    Kamremsbytet. I sverige är det nog 4-års intervallen som blir aktuellt. Kommer inte ihåg milbegränsningen men var rätt långt mellan bytena.
    Jag har läst om vattenpumpshaverier på  bilar som inte gått så långt, så man bör nog byta den.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #26776
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Vänta inte med 3500mil då kan det vara farligt för motor.Jag byter olja och filter  en gång per år.

    #26777

    Jag håller med dig. En högpresterande turbomotor bör man nog byta olja i lite oftare än 3 500mil.

    Tanken är väl att kör du 3 500mil på ett år så är det uteslutande långfärdskörning som sliter mindre på oljan och då larmar den innan du uppnår 12-månadersnivån?  Men nej, friskt blod i motorn då & då mår den bara gott av…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #26778
    Niklas Persson
    Deltagare

    Hej jag rekommenderar dig att bytta olja varje år, när du kör så lite. Engelska verkstäder rekommenderar var 3 år på 2,4 på din är säkert samma. vattenpumpen kostar ca 600 extra så, för livrem och hängslen så byter jag den med remmen. 

    Lite olje porr  från Wikipedia

    Longlife info finns längre ner. 

    Motorolja
    Motorolja är smörjolja som är avsedd för förbränningsmotorer. Den
    tillverkas vanligtvis av petroleum.
    Motoroljans uppgifter
    Motoroljan har flera uppgifter. En uppgift är att smörja, det vill säga att
    hålla friktionsytorna i motorn åtskilda. En annan är att kyla genom att
    transportera bort värme. En tredje är att skydda motordelar mot
    korrosion. En fjärde uppgift är att minska vibrationerna och därmed
    dämpa motorljudet. Motoroljan har även en rengörande funktion.
    Krav på motoroljor
    Motoroljor måste arbeta under svåra förhållanden. De måste vara
    pumpbara vid låga temperaturer och ändå ha förmågan att bilda en
    smörjfilm vid höga temperaturer. Deras viskositet får alltså inte variera
    för mycket med temperaturen.
    Olika typer av motorolja
    Moderna motoroljor har idag i tre klassificeringar:
    • grupp III som är mineralolja eller gas to liquid som är ett kemiskt sätt att framställa paraffinolja av metangas.
    • grupp IV är en PAO (poly-alfa-olefin).
    • grupp V som är mycket ovanlig (estrar eller diestrar ).
    Vad konsumenten köper är oftast en delsyntetisk olja som innehåller 10 – 70 procent PAO. SAE 10w-40 är ingen
    kvalitetsbeteckning utan en viskositetsklass. De multigrade-oljor som finns idag sträcker sig genom många
    temperaturområden och har ett mycket högt viskositetsindex, vilket gör att man slipper byta mellan sommar- och
    vinterolja.
    ACEA-systemet (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles)
    Detta system är framtaget för europeiska fordon och ersätter tidigare CCMC-systemet. ACEA delar in motoroljor i
    tre klasser, en för bensinmotorer (beteckning A), en för lättare dieselmotorer (beteckning B) och en för tunga
    dieselmotorer (beteckning E).
    • A1 Motorolja av samma kvalitet som A2, men med lägre krav på skjuvstabilitet och avdunstning. Klassen är
    avsedd för så kallade lågfriktionsoljor med låg viskositet.
    • A2 Uppgradering av CCMC G4. Kvalitetsnivån uppfyller minimikraven för majoriteten av europeiska bilar.
    • A3 Uppgradering av CCMC G5. Oljorna uppfyller de högsta kraven för slitageskydd, oxidationsstabilitet samt ger
    låg avdunstning och nedskjuvning.
    • B1 Motorolja för lätta dieselmotorer med samma kvalitetsnivå som B2, men med lägre krav på skjuvstabilitet och
    avdunstning. Klassen är avsedd för så kallade lågfriktionsoljor med låg viskositet.
    • B2 Uppgradering av CCMC PD2. Kvalitetsnivån uppfyller minimikraven för majoriteten av europeiska lätta
    dieselmotorer.Motorolja 2
    • B3 Uppgradering av CCMC PD2. Oljorna uppfyller de högsta kraven för slitageskydd, oxidationsstabilitet samt
    ger låg avdunstning och nedskjuvning.
    • B4 Uppfyller de högsta kraven för den nya typen av personbilsdieslar men också flera högt ställda
    bensinmotorkrav.
    • C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta
    dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator
    (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är
    vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler
    MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife
    04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)
    • C2 Samma som ACEA C3 men bara SAE 5W-30. Ger lägre slitageskydd men bättre bränsleekonomiförbättring.
    • C1 Samma som ovan men denna norm har klarat de högsta värdena i slitageskydd, slamhantering och
    bränsleekonomiförbättring
    • E1 Motorolja för tunga dieselmotorer. Kvalitetsnivån överensstämmer i stort med tidigare CCMC D4 och är i
    första hand avsedd för äldre motorer och normala bytesintervaller. Numera borttagen.
    • E2 Uppgradering av CCMC D5. Oljorna uppfyller högre krav än E1 beträffande cylinderpolering, renhet och
    sothantering. Klassen är avsedd för dieselmotorer både med och utan turbo, som arbetar under hårda förhållanden.
    • E3 är en markant uppgradering av CCMC D5 i form av förbättrat skydd mot cylinderpolering, renhet av kolvar,
    slitageskydd och sothantering. Oljorna är avsedda för miljömotorer, EURO II, som arbetar under hårda
    förhållanden och med förlängda bytesintervaller.
    • E4 Som E3 men med bl a bättre sothantering. För motorer som arbetar under hårda förhållanden och med extra
    förlängda bytesintervaller.
    • E5 Högsta kvalitetsnormen. E5 är en allmän uppgradering av E3, anpassad för Euro III-motorer. Samma
    bytesintervall som E3, ej extra förlängda.
    Livslängd
    Eftersom motoroljan har en rengörande funktion, blandas den med tiden upp med främmande ämnen. Därför måste
    den bytas med jämna mellanrum. Då skall i regel även motorns oljefilter bytas. Oljebytesintervallen specificeras av
    motortillverkaren. Under vissa motorers inkörningsperiod måste oljan bytas oftare än när motorn är inkörd.
    Longlife
    Longlife-oljor är en term som kom under 1990-talet och idag har nästan alla motortillverkare ett
    longlife-bytesintervall. Man ska dock uppfylla alla normer för att kunna använda sig av denna och ändå uppfylla
    garantivillkor.
    VW:s villkor:
    • till största delen långresor.
    • begränsat antal kallstarter och motorvärmaruttag används mellan resorna.
    • sällan kortare resor än 50 km.
    • jämn körstil.
    • fordonet skall användas dagligen.
    Volvo säger att longlife-bytesintervall kan användas vid gynnsamma förhållanden. Ogynnsamma körförhållanden
    kan till exempel vara:
    • kortare körsträckor än 10 km
    • temperaturer under 5 °C
    • mycket kökörning och tomgångskörning (stadskörning)Motorolja 3
    • hög motortemperatur, till exempel vid körning med husvagn eller annat släp.
    Oljenivå
    Motorn förbrukar en viss mängd olja under körning. Oljenivån bör därför kontrolleras med jämna mellanrum. Detta
    görs med en oljesticka. Tvåtaktsmotorer måste på grund av sin konstruktion smörjas enligt en annan princip. Detta
    sker genom att smörjoljan tillsätts bränslet

    #26779
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Hej

     Jo jag har beställt tid för kamrem, rullar, spännare o va de nu va mer och oljebyte med filter samt byte av vattenpump eftersom jag inte vet hur bilen förvarats gått innan jag ägde den.

    Eftersom jag inte kör så mycket så funderar jag på det här med vattenpump nästa gång det är dags att byta rem. Då har bilen gått ca 2000-3000 mil sedan förra bytet och en pump ska väl ändå hålla minst 10000 eller var det 12000 mil. Känns ju som om man skulle kunna hoppa över vattenpumpen den gången. Fast å andra sidan lite drygt 600:- vart 4:e eller 5:e år är ju inga stora slantar direkt o så kan man sov aningens lugnare

    Ska väl kanske tilläggas att den mesta körningen sker på sommaren men bilen används året om. På vintern står bilen dessutom i varmgarage o då kör jag oftast bara på helgerna.

    /Per

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.