Service Interval Reset

Published by Mikael Mathiesen on

Forum Teknik Service Interval Reset

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Mikael Mathiesen
    Deltagare

Hej, Jag har bytt olja i våran 159:a. Jag skulle vilja nollställa service intervallet, så att det inte står “change engine oil” varje gång man startar den.

Jag har programvaran multiecuscan och en obd-kabel från Henrik. Det fungerar fint att koppla in sig på bilens “motordator”, läsa och nollställa felkoder, men när jag ska in på “servicedatorn” så får jag felmeddelandet: “CONNECTION FAILED, You need ELM 327/OBDKey interface to connect to this module! Check your cable and serial port settings”. 

Är det någon som vet vad det kan vara för fel, behöver jag en annan kabel för service?

Och var får kan man få tag på en sådan i sådant fall?

Känns ju lite larvigt att behöva lämna in bilen för oljebyten.. speciellt om man vill byta olja oftare än service intervallet.

GTV 3.0 V6 -98B 159 SW 2.4 JTDm Q4 -08 Piaggio Ciao 0.05 -92 -94

Yu Qian
      Deltagare

maybe if you can post the picture of cable?

Lars Söderman
        Deltagare

Interfacet från Henrik klarar inte CAN-bus, och det är antagligen det som behövs.

Mikael Mathiesen
          Deltagare

OK, då får jag leta efter ett komplement! Den fungerar ypperligt för att nolla felkoder och se diverse annan data.

Tack för snabba svar!

GTV 3.0 V6 -98B 159 SW 2.4 JTDm Q4 -08 Piaggio Ciao 0.05 -92 -94

Lars Söderman
            Deltagare

Ett ELM327 får du för under hundralappen på Ebay. Blåtandvarianten är smidig, men finns även som både USB och WiFi.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.