Service

Published by Alice Havlickova on

Forum Allmänt Service

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22422
    Alice Havlickova
    Deltagare

    Nu är det nära…………..men hur ligger det till med serviceintervallen för 4C. Jag har fått uppgift/information att en större service måste göras senast året efter tillverkningsår/försäljning för att garantin skall gälla. En service som skall kosta runt 24-25000 kr.
    Är det någon som har koll på serviceintervall och garantier för just 4C. Känns som om jag får olika svar från säljare. Vissa säger att den stora servicen måste göras året efter och andra hävdar att den baseras på körda km.

    Tacksam för all information.

    #22423
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Jag vet inte men för de flesta bilar brukar det vara en viss tid eller ett visst antal kilometer, det som infaller först. Har svårt tro det är annorlunda med 4C men ska inte svära på det.

    #22424
    Claes Johnsen
    Deltagare

    om du skaffar allt som ingår i servicen själv så kan du få materialet mycket billigare, tex Castrol Edge mindre än halva priset, tändstift etc.
    Sen kan du lämna in på nått ställe du litar på och som är billiga-arbetstiden.

    En service som min bil ska ha snart vill Hedin Bil ha 9.200 kr för, men jag tror jag kommer att kunna fixa det för runt 3.000 – 3.500 kr.

    #22425

    Har läst att på 4C ska vissa bultar i karossen efterdras också vid service.
    Det fixar nog inte vemsomhelst… ?
    Men jag har ingen susning om när och hur ofta det ska göras.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #22426
    Rickard Bergh
    Deltagare

    man köper inte en 4 c och snålar sen på servicarna. en sådan komplex bil ska servas på auktoriserade verkstäder. det är nämligen så att det är inte alla alfa verkstäder som får serva 4c modellen. det är bara utvalda verkstäder.
    det är som att köpa en ferrari och lämna in den hos jeppe på hörnet för han är mkt billigare än autoropa på servicen.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #22427
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Posted By Alice Havlickova on 15 maj 2018 11:03
    Nu är det nära…………..men hur ligger det till med serviceintervallen för 4C. Jag har fått uppgift/information att en större service måste göras senast året efter tillverkningsår/försäljning för att garantin skall gälla. En service som skall kosta runt 24-25000 kr.
    Är det någon som har koll på serviceintervall och garantier för just 4C. Känns som om jag får olika svar från säljare. Vissa säger att den stora servicen måste göras året efter och andra hävdar att den baseras på körda km.

    Tacksam för all information.

    SKicka mig ditt regnr på mail
    rb@hella-gutmann.se
    så ska jag kolla vad som ska göras på en servicen.
    skriv milen till mig med.

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #22428

    Märkesverkstäder kan minst lika mycket (eller lite) om att serva en 4C (eller vilken bil som helst för den delen) än ”Jeppe” som har jobbat med bilar i 30år. De här märkesverkstäderna har spolingar i 20 års åldern och en lat gubbe på kontoret. Anlita en mindre verkstad med gott rykte är alltid att föredra framför de stora dyra ställena.

    inväntar mothugg hehe.

    #22429
    Claes Johnsen
    Deltagare

    haha, här ska du inte få mothugg utan medhåll

    t ex en 4c är ju inget speciellt teknisk bil innerst inne, egentligen bara en vanlig Alfa med lite annat skall etc.
    Man ska inte överdriva det hela.

    får man tag på en bra verkstad man litar på och med förhoppningsvis bra priser så kör man där och ofta kan man ju alltså skaffa
    allt material själv och då få hela totala service-material-batchen för 30-50% av vad en Auktoriserad verkstad vill ha(dem flesta i alla fall).

    En del auktoriserade ställen är väldigt hm rigida på nått sätt.

    Om det där 25.000 kr för en service stämmer så är det nog en Space Shuttle eller nått, kanske Elon Musks SpaceX

    #22430
    Torbjörn Egil
    Deltagare

    Va jag har läst stämmer det. Det är som Christer säger, chassiet ska efterdras och det är tydligen en hel del jobb med det.

    CARS medl.No 740 men jag har aldrig ägt en Volvo

    #22431
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Enligt det serviceschemat jag har så ska bilen skruvas ihop var 2000:e mil eller var 12:e månad. Varannan gång är det en mer omfattande genomgång med mer kontrollpunkter. En del kontrollpunkter är nog inte helt enkla att komma åt och gör det till ett tidskrävande arbete. Mitt dokument är dock sen 2015 så jag vet inte om det är aktuellt idag.

    Skulle INTE lämna en liten superbil i kolfiber till ”Jeppe” hur många år han än varit i branschen. Finns bara några enstaka verkstäder som är auktoriserade på 4C i Sverige. Dvs man kan inte ens åka till vilken alfaverkstad som helst.

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #22432
    Alice Havlickova
    Deltagare

    Tack för alla trådar i detta ämne. Synnerligen intressant läsning, även om jag inte kan instämma med alla inlägg.
    Det är betydligt lättare att få en inblick beträffande serviceintervall och garantier när man har dokumentationen:-)
    Gabriel har helt rätt beträffande serviceintervallen. Enligt serviceboken ska service och karossinspektion göras var 20.000 km alternativt var 12:e månad. Dvs det som infaller först.
    Både service och inspektion är mycket omfattande och tar 8 timmar att färdigställa. Dvs en hel dag. Service omfattar byte av motorolja, oljefilter, luftfilter och tändstift. Karossinspektion är den del som tar mest tid. Den innefattar genomgång av hela chassit samt demontering av samtliga karosspaneler. Det blir mycket skruvande och efterdragningar med andra ord. Prislappen ligger på ca 20.000 kr/service. Med detta i åtanke lämnar man endast in bilen för service hos Auktoriserad Alfa Romeo verkstad som har ”rättigheter” att utföra 4C service. Allt annat vore vansinne. Man har ju själv ett ansvar gällande garantidelen och eventuell förlängd/utökad garanti vilket är viktigt att poängtera.
    Jag har absolut inget emot mindre verkstäder med kunnigt folk, utan anser att man skall försöka gynna små verkstäder för dess överlevnad. Det är inte roligt längre när det blir ”jättar” som tar över och skall serva alla bilmärken som finns. Har själv servat en del Alfor uppe i Värmland hos en liten firma och jag har alltid varit nöjd med service och bemötande. Men då handlade det om Alfa 75. 2.0. Förändringar i elektronik och teknik påverkar också valet av verkstad idag. Förr var det lättare att göra det mesta själv. Då räckte det att man beställde hem delar från Alfa Rosso och sedan fick pappa göra jobbet. Men då handlade det inte om en superbil i kolfiber.

    #22433

    Enig i att man får tänka på stempler & garanti, också mht. återförsäljning. Karossinspektion är vid 20, 60, 100, 140kkm etc. Tid är inte så viktig, det är vibrationer vid körning, som gör att man får inspicera karossen.

    Teckniken i bilen är mycket som en Giulietta, men klart att kulfiber delen ska hanteras annorlunda.

    Jag har inte påkostad mer än 15.000 SEK på service. Kanske blir lite mera till nästa service, som är 100kkm och inkluderar ny kamrem…

    Alfa Romeo 164 Q4 - Lancia Thema 8.32

    #22434
    Alice Havlickova
    Deltagare

    20.000 kr var utan rabatten:-) Fick ner priset till 15.500 kr.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.