Servicekostnader på 159 2,0 diesel, 170

Published by Marcus Lindström on

Forum Teknik Servicekostnader på 159 2,0 diesel, 170

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Hej, jag funderar på kostnaden kring ägande av en 159 2,0 diesel 170hk -09. Är det några milintervaller som är väldigt kostsamma?

Ge gärna exempel på milintervall o kostnaden för respektive. 

Tack på förhand

Marcus

Peter Braun
    Deltagare

Hej,

Jag har en 159 2,0JTDm 170hk. Servicen är 3500mil eller 2år. Personligen så byter jag gärna olja där i mellan. Kamremmen skall bytas efter 15000mil eller 4år. Om du köper dig en 2009 så borde/skall remmen vara bytt. Kräv eller pruta om det inte är gjort. Nu vet jag inte vad byte av rem kostar men jag hamnade på under 5000kr på min 1,9 JTDm som jag hade innan. Dessa motorer är ju rätt så snarlika. Vattenpumpen var då inkluderat i bytet. Annars så verkar det inte vara några större service kostnader. Generatorn är lite av en svag punkt på 1,9 så det kan ju även vara på 2,0. Bildas vad jag förstår mycket värme där generatorn sitter. Annars en trevlig diesel.  

Kamremsbyte är under 5000kr,det sa de på landvetterbil som är alfa auktiserade verkstad.Jag har byt olja och filter hos mekonomen för 350kr fast det var min olja och filter.Jag har läst mycket om 2.0 jtdm motorer,och det visade sig att de var bästa motorer som 159 hade.

Tack för bra svar, jag har en annan fundering kring berörd bil. Det finns ingen tillsatsvärmare, eller webasto. Tror ni bilen orkar upp i temp. kalla vinterdagar? Tar det väldigt lång tid att få värme i kupén?

Marcus

Henrik Lindgren
      Deltagare

1.9an har inga problem med värmen, så det bör inte 2.0an ha heller.

Gabriel Eriksson
        Deltagare

Men Marcus, diesel? 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Kenneth Larsson
          Deltagare

Enligt förarhandboken finns en inbyggd elvärmare i kupevärmeslingan som hjälper till med kupevärmen. Blir säkert hel OK då!

Håkan Petersson
            Deltagare

Jag har en 2.4 Diesel och den blir varm mycket snabbt även en riktigt kall vinterdag. Värmen är mycket bra.

Jag brukar stänga av värmen för att det blir jätte varmt.Fantastiskt bra värme i 159 diesel.

Inlägg av Gabriel Eriksson på 2014-05-05 17:08

Men Marcus, diesel? 

Ja du kanske är experten som byggt dieslar hela livet.

Marcus

Gabriel Eriksson
              Deltagare

Ja det där med diesel kan jag…  Fick förresten den stora äran att tvätta en 159-diesel för några veckor sen.  Köp en diesel du, det blir nog bra, bara jag får provköra den med.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.