Servislampa lyser

Published by Lars Erlandsson on

Forum Teknik Servislampa lyser

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare

Hmm… en 1.4 turbo som man plockar ut 170hk ur.
    Då hade jag nog inte bytt olja vid 3 000mil. Jag skulle nog gjort det mellan 1 000 -1500.

Min förra 1750 Tbi tror jag hade intervallen 12-24månader eller 3 000mil. Bytte alltid 1gång/år. Ca 1 000mil blev det.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Erlandsson
    Deltagare

Jok, självklart ska man byta oftare, jag bytte vid 1200 mil. Är själv i bilbranchen, 3000 mil är för långt. Man höjer och höjer bara för att konkurenterna gör så, lite av “kalla kriget”.

Lars iM

Alberto Ferrante
    Deltagare

Köp olja och filter på nätet samt tändstift och andra filter till senare 3000 mil service, det blir inte många hundra kr och ta dem med dig till verkstaden och be dem byta det vid den “onödiga” (om inte för garantin skull) 1500 mil service.
    Oljebyte är en billig “försäkring”.
    Tyvärr är min direkta erfarenhet att de knappt kollar något på bilen för 1500 kr.
    Mina bromsar bak satt fast två dagar efter att jag hämtade bilen och det var hur mycket skräp som helst på dem d v s att de inte ens kollade visuellt trots att de hade lyft bilen för att byta oljan.
    Sedan lämnade jag in bilen hos en annan filial av samma firma som var aukt. för garantiärende, jag bad dem att kolla bromsarna.
    Betalade 1300 kr för rengöringen (?).
    Hade vinterdäck på och när jag sedan skulle byta hjulen upptäckte att de satt så hårt och det ramlade så mycket skräp från navhålen på fälgarna att det inte var möjligt att de hade tagit ner hjulen och då undrar man, hur kan man har rengjort bromsarna?
    När jag klagade och sa att oken kan rengöras fick jag svar “nej, i så fall bytts dem”…….på en bil som är 2,5 år gammal med 4000 mil?
    Inte en chans!
    Jag är ingen expert men lovar att aldrig hört detta och jag vet att det går att rengöra och smörja samt renovera mycket på en bromsok.

Alberto

Jag har läst att man inte kan komma med egna “reservdelar” och få garanti. Det krävs att verkstan använder delar via egna godkända leverantörer.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
    Deltagare

Byta oken efter 2,5 år/4000 mil? Om det är ett garantiärende kan jag köpa det, annars är det bara vansinne. En sådan sak känns som verkstaden bara gör för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Inte fanken byter man ett ok bara för att det är lite smutsigt så länge det fungerar som det ska. Om ett bromsok börjat gå tungt efter så kort tid är det något fel på det redan från början.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Jag köper bara original delar inkl olja med kvitto från leverantören som är en godkänd återförsäljare i Tyskland eller UK.
    Enligt EU handelsregler skall man inte förhindra den fria marknaden/handeln och det skulle vara fel om en verkstad vägrar vägra, men……med tanken på hur det fungerar inom bilbranschen skulle det inte förvåna mig.
    Ett kamrems ras skulle kunna få tillverkare att skylla på bristfälliga delar men en undersökning visar att den använda delen är original och köpt hos en aukt försäljare har man inte många argument för att slippa tillämpa garantin.
    Jag pratar i alla fall om olja, filter och tändstift.
    Gällande renoveringen/rengöringen av ok och kolvar är det jag fick höra (har mailet kvar som bevis) av verkstaden.
    Med all respekt för den kompetensen som bilmekanikern kan besitta på den verkstaden vågar jag påstå att det är idiotiskt att påstå det.
    Jag kan själv inte meka mycket men känner en hel del kunniga som har renoverat/rengjort kolvar och ok.
    Om det sedan är så att man menar att p g a det absurda timpriset kan det löna sig att byta oken i st för att renovera det är en annan sak.

Alberto

Håkan Petersson
    Deltagare

Hade en 166 för några år sedan och det blev tid för byte av bakre ljuddämpare och ett rör. Det skulle gå på närmare 10k att köpa dessa delar i Sverige. Hittade en butik i Tyskland som genom Ebay sålde de delar jag behövde. Jag beställde och betalade 3500:- för komplett avgasrör med dämpare, allt efter katalysatorn. När jag hade demonterat det gamla tog jag och jämförde de olika detaljerna. Det var exakt samma detaljer, med samma stämpling och tillverkningsnummer som originalet. Det ända som skiljer är emballaget. Vi har samma fenomen inom VVS och el.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Globalisering, rationalisering, standardisering……detta fenomen har många namn.
    I Italien i den lilla byn därifrån mina föräldrar kommer ifrån fanns en liten med väldigt produktivt fabrik som öppnades tack vare finansieringen från staten på ’70 talet.
    Den fabriken tillverkade både skor och kläder, typ tennis- och piket-tröjor.
    Dessa fick olika märkesemblem på sig beroende på köparen/beställare, typ ellesse, Lotto, etc.
    Ett annat fenomen är att beställa från olika delokaliserade producenter med billigare arbetskraft och låta dem konkurrera med varandra….många fördelar inte bara ekonomiska.
    Samma gäller reservdelarna.
    Jag har köpt delar till mina bilar från SKF, Bosch, Gates, Alfa Romeo (förpackning), etc. Gissa om det var made in Sweden eller Tyskland eller det landet som företaget kommer ifrån.
    T ex, många av delarna till våra Alfor är tillverkade i China.
    T o m en kaffekopp jag såg på Ferrari Store i Rom var tillverkad där.
    Ungefär som att åka gondolen i Bangkok…….jätte kul 🙂
    Nja, kanske ingen bra jämförelse men ni förstår vad jag menar.
    Det som jag tycker att det är roligt är att titta på OEM numren på en sak när man t ex klickar på informationsfliken vid en artikel på webbshoppen.
    Det finns hur många som t o m för samma tillverkaren.
    Jag förstår inte varför men ni som vet mer än jag om sånt gör säkert det.

Alberto

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.