Servostyrning 159 2.0 JTDm Ti

Published by Pär Albrektsson on

Forum Teknik Servostyrning 159 2.0 JTDm Ti

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Pär Albrektsson
    Deltagare

Har åkt runt med en skrikande servopump och ibland hackande styrning en tid nu. Idag blev det äntligen en ny behållare (de har ett inbyggt filter som kan ställa till problem) och rätt typ av servoolja, d.v.s grön sådan. Till skillnad från vad de hällde i på fabriken.
    Jag hade inga större förhoppningar, misstänkte att det skulle sluta med servobyte men förhoppningsvis undvika styrväxelbyte. Men, faktum är att pumpen nu är helt tyst och inga ryckningar känns, än så länge i alla fall.
    Kan verkligen rekommendera den investeringen om någon har liknande symptom, eller bara i förebyggande syfte.

Non porto gioielli li guido...

Håkan Petersson
    Deltagare

Jag har ett skrikande ljud i min, mest när det är lite varmare, kanske är servon. Jag trodde det var AC pumpen.

Vad kostade det?

Pär Albrektsson
    Deltagare

Var lite lat och lämnade det till verkstan, kostade 1274:- totalt varav behållaren kostade 369:- och gröna oljan 212:-.
    Att det var servopumpen som lät var ingen tvekan, det vinande ljudet följde servots belastning när man vred på ratten.

Non porto gioielli li guido...

Björn Hedberg
    Deltagare

Det vinande ljudet kallas för kavitation vilket innebär att pumpen försöker göra vispgrädde av oljan och luft d.v.s pumpen piskar in luftbubblor i oljan vilket är skadligt för tätningarna .

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.