Servostyrning Olje och filter byte

Published by Robert Lindblom on

Forum Teknik Servostyrning Olje och filter byte

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28768
    Robert Lindblom
    Deltagare

      Hej,

      Jag skulle vilja byta servo oljan och filtret på min 164 V6 -89. Men har aldrig gjort det tidigare. 
      Någon som vet var man tömmer oljan, och om det är svårt att byta filtret?

      Något annat man bör veta?

      Tacksam för hjälp

      #28769
      Gert Bergh
      Deltagare

        Ja du det var en bra fråga.

        Jag har kört 164a sedan början på 90 talet och har aldrig bytat olja på servon och vet därför inte om det finns någon avtappning utan du får nog lossa en slang och tömma på det viset.

        Och filter var sitter det? jag vet inte och har aldrig hört att man ska byta något sådant heller.

        Det är väl aldrig fel att byta olja men jag måste fråga var du hittat att detta ska göras? finns inte i mina manualer i alla fall.

        // Gert

         

        #28770

        Bara för att det inte står i någon manual är det ju ingen evighetsvätska..  

        Har man minsta läcka kommer smutsen in och styrkänslan börjar bli sämre, tycker det är bra val att byta på en så gammal bil. Just 164 vet jag inte hur man gör på men principen lär vara samma som på min 156:

        På 156 sitter två av slangarna vid vänster fram, vid kylaren ungefär. Lossa den klenare slangen, ställ en hink under och vrid ratten höger/vänster, fulla rattutslag med motorn avstängd. Häll sedan i lite ny olja och upprepa så får du sköljt ur (en del av) systemet med ren och ny olja. Återmontera slangen. Fyll upp till max på behållaren och starta bilen med locket till behållaren avskruvat, vrid ratten flera gånger till stopp höger/vänster och fyll på i behållaren efter hand. 

        Kör en runda, efterfyll, klart! 

        det har blivit en makalös skillnad på min 156 när jag gjort det. (Vet inte hur din bil är i sträng kyla men med dextron III olja i min gamla 166 blev allt till issörja vid -30 och havererade. Min 156 får istället grön servoolja och verkar trivas utmärkt med det efter 4000mil och 3-4 års ägande.

        Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

        #28771
        Robert Lindblom
        Deltagare

          Det låter som ett bra sätt att byta olja.

          Ska testa. Tackar!

          Japp precis som Fredrikl säger, så tänker jag att det kan vara värt att byta och sätta in lite färskare olja. Konstigt egentligen om det inte står i servicemanualen att byta den alls.

        Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.