Skatt Alfa 166

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Skatt Alfa 166

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Hej!

Har suttit och kikat lite efter en 166:a med 3,2 V6:an, men det slår mig att beroende på om bilen är importerad eller svensksåld så är skatten olika? På en importerad ligger den på ca 2600 och svensksåld på ca 4500. Någon som vet hur det kan vara så stor skillnad?

Mvh Fredrik

Igino Cazzola
    Deltagare

Den ena baseras på tjänstevikt, den andra på CO2-utsläpp.

Jag är fullständigt Räserskadad

Martin Lembke
      Deltagare

Min är importerad så den går på vikt. Skatten för 2015 är 2841kr

Höjdes med 14% på min bil om jag inte minns fel

Gert Bergh
        Deltagare

Inlägg av Martin Lembke på 2015-01-20 17:28

Min är importerad så den går på vikt. Skatten för 2015 är 2841kr

Höjdes med 14% på min bil om jag inte minns fel

Min oxå!

Samma summa men jag tänkte som så att det kan det vara värt med tanke på vad som sitter under huven.

Men vänta tills Fridolin blir varm i kläderna då blir vi varse om vad det ska kosta i skatt både för bilen och drivmedlet.

Då ska vi börja åka tåg om han får som han vill. kan undra om det är därför myndigheterna har börjat med tågvikter och tåglängder i sina skrivningar om lastbilar

Tur man har MCn för då får den rulla mer för den är ju billig i drift.

// Gert

Jag är inte jurist och undrar varför det är CO2 baserad skatt på svensksålda bilar om dessa är äldre än 2006.

enl transportstyrelsen:

Personbilar

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.För personbilar som inte ingår i någon av dessa två grupper beräknas skatten i stället utifrån vikt.

Martin Lembke
          Deltagare

om de är äldre än 2006 och har CO2 baserad skatt så ingår de i miljöklass 2005. (icke import)

Det gör tex en alfa 166 3,2 från 2004.

de flesta bilar från 2004 och 2005 ingår i denna miljöklass 2005.

så har jag förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel

Thomas Sjölin
            Deltagare

Usch. Detta var något jag inte var medveten om så jag drog igång appen och kollade vad skatten är på min bil nu. De rackarna har höjt från drygt 3600 till 4210. 14% är en rätt kraftig höjning bara sådär, det är rätt bra ha koll på det när det är dags ställa på bilen igen så man inte blir överraskad.

Gert Bergh
              Deltagare

Ja och som jag skrev tidigare vänta tills Fridolin och Co kommer igång ordentligt.

// Gert

Sune Svensson
                Deltagare

o när det gäller lastbilar så har det alltid pratats om tågvikter samt tåglängder så det  är ingen nyhet

Benny Steen
                  Deltagare

Inlägg av Sune Svensson på 2015-01-22 06:01

o när det gäller lastbilar så har det alltid pratats om tågvikter samt tåglängder så det  är ingen nyhet

varför skall bilägare betala skatt för tågens längd och vikt  … 😉 

Sune Svensson
                    Deltagare

ja du Benny en del vill missförstå o en del inte

Magnus Åberg
                      Deltagare

Vi har det ändå ganska lindrigt jämfört med många andra länder.
                        I Italien är det inte billigt och bekanta i Holland vet jag betalar flera tusen kr i månaden i fordonsskatt. Danmark lär heller inte vara så roligt.
                        Så med tanke på skattebefrielse på veteranbilar och andra regler så tror jag vi som bilentusiaster gör klokt i att göra så lite väsen som möjligt vad gäller fordonsskatten. Inte väcka den björn som sover.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.