Skatt Alfa 166
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 22 januari, 2015 kl. 10:15 av
Magnus Åberg.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2015 kl. 22:43 #14570
Hej!
Har suttit och kikat lite efter en 166:a med 3,2 V6:an, men det slår mig att beroende på om bilen är importerad eller svensksåld så är skatten olika? På en importerad ligger den på ca 2600 och svensksåld på ca 4500. Någon som vet hur det kan vara så stor skillnad?
Mvh Fredrik
19 januari, 2015 kl. 22:44 #14571Den ena baseras på tjänstevikt, den andra på CO2-utsläpp.
Jag är fullständigt Räserskadad
20 januari, 2015 kl. 17:28 #14572Min är importerad så den går på vikt. Skatten för 2015 är 2841kr
Höjdes med 14% på min bil om jag inte minns fel
20 januari, 2015 kl. 20:20 #14573Inlägg av Martin Lembke på 2015-01-20 17:28
Min är importerad så den går på vikt. Skatten för 2015 är 2841kr
Höjdes med 14% på min bil om jag inte minns fel
Min oxå!
Samma summa men jag tänkte som så att det kan det vara värt med tanke på vad som sitter under huven.
Men vänta tills Fridolin blir varm i kläderna då blir vi varse om vad det ska kosta i skatt
både för bilen och drivmedlet.
Då ska vi börja åka tåg om han får som han vill. kan undra om det är därför myndigheterna har börjat med tågvikter och tåglängder i sina skrivningar om lastbilar
Tur man har MCn för då får den rulla mer för den är ju billig i drift.
// Gert
21 januari, 2015 kl. 19:23 #14574Jag är inte jurist och undrar varför det är CO2 baserad skatt på svensksålda bilar om dessa är äldre än 2006.
enl transportstyrelsen:
Personbilar
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.För personbilar som inte ingår i någon av dessa två grupper beräknas skatten i stället utifrån vikt.
21 januari, 2015 kl. 21:08 #14575om de är äldre än 2006 och har CO2 baserad skatt så ingår de i miljöklass 2005. (icke import)
Det gör tex en alfa 166 3,2 från 2004.
de flesta bilar från 2004 och 2005 ingår i denna miljöklass 2005.
så har jag förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel
21 januari, 2015 kl. 21:34 #14576Usch. Detta var något jag inte var medveten om så jag drog igång appen och kollade vad skatten är på min bil nu. De rackarna har höjt från drygt 3600 till 4210. 14% är en rätt kraftig höjning bara sådär, det är rätt bra ha koll på det när det är dags ställa på bilen igen så man inte blir överraskad.
22 januari, 2015 kl. 00:12 #14577Ja och som jag skrev tidigare vänta tills Fridolin och Co kommer igång ordentligt.
// Gert
22 januari, 2015 kl. 06:01 #14578o när det gäller lastbilar så har det alltid pratats om tågvikter samt tåglängder så det är ingen nyhet
22 januari, 2015 kl. 08:22 #14579Inlägg av Sune Svensson på 2015-01-22 06:01
o när det gäller lastbilar så har det alltid pratats om tågvikter samt tåglängder så det är ingen nyhetvarför skall bilägare betala skatt för tågens längd och vikt … 😉
22 januari, 2015 kl. 09:47 #14580ja du Benny en del vill missförstå o en del inte
22 januari, 2015 kl. 10:15 #14581Vi har det ändå ganska lindrigt jämfört med många andra länder.
I Italien är det inte billigt och bekanta i Holland vet jag betalar flera tusen kr i månaden i fordonsskatt. Danmark lär heller inte vara så roligt.
Så med tanke på skattebefrielse på veteranbilar och andra regler så tror jag vi som bilentusiaster gör klokt i att göra så lite väsen som möjligt vad gäller fordonsskatten. Inte väcka den björn som sover. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.