Skillnad mellan 3.0 och 2.0 AF 916

Published by Robert Lindqvist on

Forum Allmänt Skillnad mellan 3.0 och 2.0 AF 916

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Robert Lindqvist
    Deltagare

Hello,

Jag undrar lite om vad som skiljer åt mellan de olika motoralternativen mer än motorn. Om jag tex skulle vilja köpa en donatorbil till en 3.0 skulle jag kunna plocka mycket från en med 2 liters motorn?  

Gtv 3.0 24V -97

typ det mesta skiljer. 2.0tb är en turbomatad v6 med 12 ventiler medan i 916 är oftast 3.0 en sugmotor och med 24 ventiler.

det finns dock 12v 3.0 i tidiga 916 och där finns vissa möjligheter om man är van vid att skruva motorer att bygga om sin 2.0tb till 3.0tb med mycket effekt. I ärlighetens namn duger dock en 3.0 24v alldeles suveränt för det är en snabb rackare.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Robert Lindqvist
      Deltagare

Min fråga var egentligen om allt förutom motorn, jag förstår såklart att motorn är olika mellan dessa bilar. Jag tänkte mest på karossdelar, interiör osv. 

Gtv 3.0 24V -97

Gabriel Eriksson
        Deltagare

Skulle tro att det mesta passar om man bortser från drivlina. Sen kan det säkert vara vissa skillnader på utförandet. 2.0 TS har t.ex en lite annorlunda stötfångare fram. Dom stora Brembobromsarna sitter väl bara på 3.0 24v. Men i stort lär ju exteriör/interiördetaljer passa mellan modellerna. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Thomas Sjölin
          Deltagare

Det skiljer väl en del mellan de olika faserna av modellen, såväl interiört som exteriört. I det stora hela är väl karossen likadan men det finns väl en del mindre detaljer som skiljer, framförallt på fas 3 jämfört med de tidigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_GTV_and_Spider

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.