Skillnad på glödstift Alfa 159 2,0

Published by Sven Lennartsson on

Forum Teknik Skillnad på glödstift Alfa 159 2,0

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Sven Lennartsson
    Deltagare

Är det något fabrikat av glödstift jag ska undvika?

Det är iofs inga stora prisskillnader i kronor. Men ändå.

Sven L

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag köpte Bosch till min 159 1,9 – men du behöver en lång hylsa för att kunna byta dom (jag tror det är 11 mm – googla!) men det tog bara 10 min att byta alla 4.

Jag demonterade BERU glödstift ur motorn och dessa har nu fungerat typ 17000 mil. Jag fick felkod bara på ett glödstift – men bytte alla 4 ändå. Betalde kanske 400:- inkl frakt för alla på EBAY.DE

Sven Lennartsson
    Deltagare

Har numera inga möjligheter till självmekande och min verkstadskille nobbade förfrågan om att byta glödstift. “Det är lätt att de går av och då får man ta bort toppen och gänga nytt. Den risken tar jag inte.”

Är detta verkligen så vanligt på våra bilar om man försöker byta på en varmkörd motor?

Sven L

Thomas Sjölin
    Deltagare

Detta är ett problem på alla moderna dieslar. De kan vara hart när omöjliga få loss. Vi tar inte på oss sådana jobb just därför.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Tar inte ens märkesverkstäderna på sig det jobbet?

Sven L

Kenneth Larsson
    Deltagare

Klart dom tar på sig jobbet – men du har nu fått en varning att om dom går av (vilket säkert kan hända ibland) så får du faktura på att lyfta toppen och allt vad det drar med sig.

På min bil slog jag på rostlösningsmedel dagen innan och skruvade loss mina hur lätt som helst – det tog som sagt max 15 min att byta alla 4 – och du behöver bara den långa hylsan och spärrskaft.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det finns kanske lite olika konstruktioner på detta, det törs jag inte uttala mig om, men på renaults dieselmotorer som vi jobbar med så är det ett rent elände att byta glödstift. Har fått mig tillsagt att det är så på i stort sett alla dieselbilar idag men det kan så klart finnas undantag.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Låter på er som man inte alls vågar byta även om glödtrådslampan lyser ilsket gult på displayen…………..

“Detta hade jag ingen aaaning om….””

Verkar som om forumet unisont beslutat sig för att hårdmobba dieselmotorerna

Sven L

Göran Eriksson
    Deltagare

Har bytt flera glödstift på min 2,4 och det har aldrig varit några problem. Du mäter upp stiften med en vanlig multi-mätare så ser du vilket som är trasigt, om jag minns rätt ska ett fungerande stift ligga på ca 1 ohm. Biltema har bra hylsor till glödstiften.

Peter Braun
    Deltagare

Har också bytt på en 159 1,9 som jag hade för några år sedan. Var inga problem alls.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Nu är jag lite lugnare.

Onödigt att byta alla fyra samtidigt?

Sven L

Göran Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Sven Lennartsson på 2017-04-25 18:46

Nu är jag lite lugnare.

Onödigt att byta alla fyra samtidigt?

Det råder delade meningar om man ska byta ett eller alla. Beställer man från utlandet så kostar tre glödstift ungefär som ett i Sverige. Eftersom dom är lätta att komma åt brukar jag se till att alltid ha ett eller två stift på hyllan, och sen bara byta det trasiga.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.