Skillnader Stelvio 200hk och 280hk
Published by Per Alvarsson on
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 24 juli, 2018 kl. 14:47 av
Claes Johnsen.
-
FörfattareInlägg
-
29 maj, 2018 kl. 13:40 #22463
Hej
Vad jag förstått så är motor, växellåda och drivlina identisk på båda modellerna.
Är det värt att satsa på 280hk modellen eller är det bättre att köpa 200hk modellen och sedan motoroptimera den för att nå samma effekt eller högre?Vad är det som skiljer mellan modellerna i övrigt?
29 maj, 2018 kl. 14:48 #22464det är så klart motorstyrdonets programvara som skiljer.
kan vara skillnad på avgassystemet.
det är 4hjuls drift på 280 hkr och vanlig 2 hjulsdrift på 200 hkr. så det skiljer på växellådan med.
bromsarna kan vara större på 280 hästaren jämfört med 200 hkr.
tror inte du kan skrämma upp den med 80 hkr bara genom en effektbox. krävs nog lite mer än såAlfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 maj, 2018 kl. 14:53 #22465Hej
Båda modellerna går att skrämma upp till 310hk.
https://www.tuningchip.se/tunings/Alfa_Romeo/Stelvio/2.0_TB_-_200HK/147/201729 maj, 2018 kl. 16:11 #22466ja det gör ju det enligt deras sida.
tycker du dock inte det är märkligt. 280 hästaren får endast en effekt ökning på 30 hkr medan den mindre motorn på 200 hästar ska ha en ökning på
110 hästar. kan denna få 110 kusar till så ska ju 280 hästaren får upp mot 390 hästar istället. men här blir det bara 30 kusar mer..även om tuningshipp är bra så känns det inte riktigt seriöst..sen har du en sak till att tänka på. optimerar du programvaran i bilen så faller din garanti.
italienarna kan läsa ut detta om det kommer tekniker från fabriken vid tex ett ras av något slag.
har själv sett programvarorna dom använder när vi hade fabriks besök hos min förra arbetsgivare. dom satt över 3 h och bara plockade ut data på alla tänkbara möjliga sätt och olika förhållande för att kunna finna felet.. dom märker direkt ifall du pillar med programvaran i orginal styrbox.jag hade inte gjort det så länge jag hade haft nybilsgaranti. sen ska växellådan med palla vridmoments ökningen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 maj, 2018 kl. 16:13 #22467Stelvio finns som Q4 även med 200 hk motorn. Det är “bara” mjukvara som skiljer motorerna åt. Sen vet jag inte om det skiljer något annat i utrustningsväg. Tänk också på att ev garantier försvinner om du mappar om den. Finns boxar att sätta mellan motor och motorstyrdon som ger en del effekt. Fördelen med dessa är att de går att plocka bort om man vill. Dock kan verkstäderna se i datorn om bilen använts med dessa lådor, säger vissa.
På Giulia tex får man mer utrustning på Giulia Veloce än på Giulia Super, såsom sportstolar tex. Man får nog granska exemplar för exemplar för att veta exakt vad som ingår. Handlarna har specat många bilar rätt olika.
Jag hade inte varit ett dugg orolig för att programmera om min Giulia Super till Veloce-nivå. Modellen säljs som sagt med den effekten så att det håller är inget problem. Och erfarenheten visar att motor och låda inte är några problem på Giulia/Stelvio. Bra grejer!
Giulia 20 Super
29 maj, 2018 kl. 16:16 #22468Posted By Rickard Bergh on 29 maj 2018 04:11
ja det gör ju det enligt deras sida.
tycker du dock inte det är märkligt. 280 hästaren får endast en effekt ökning på 30 hkr medan den mindre motorn på 200 hästar ska ha en ökning på
110 hästar. kan denna få 110 kusar till så ska ju 280 hästaren får upp mot 390 hästar istället. men här blir det bara 30 kusar mer..även om tuningshipp är bra så känns det inte riktigt seriöst..sen har du en sak till att tänka på. optimerar du programvaran i bilen så faller din garanti.
italienarna kan läsa ut detta om det kommer tekniker från fabriken vid tex ett ras av något slag.
har själv sett programvarorna dom använder när vi hade fabriks besök hos min förra arbetsgivare. dom satt över 3 h och bara plockade ut data på alla tänkbara möjliga sätt och olika förhållande för att kunna finna felet.. dom märker direkt ifall du pillar med programvaran i orginal styrbox.jag hade inte gjort det så länge jag hade haft nybilsgaranti. sen ska växellådan med palla vridmoments ökningen.
Inget konstigt alls att 280 hp inte går att höja mer då den är bättre optimerad i mjukvaran från fabrik. Det är som sagt samma hårdvara i motorerna, bara mappning som skiljer. Alla tuningfirmor runt om i åtminstone europa erbjuder samma effektvnivåer oavsett ursprungseffekt för Giulia/Stelvio 200/280 hp. Samma hos flera märken idag. Man säljer olika effektnivåer ur samma motorhårdvara, bara olika mappningar.
Giulia 20 Super
29 maj, 2018 kl. 16:18 #22469Posted By Rickard Bergh on 29 maj 2018 04:11
jag hade inte gjort det så länge jag hade haft nybilsgaranti. sen ska växellådan med palla vridmoments ökningen.Växellådorna i Giulia/Stelvio är byggda för rejäl effekt. Jag hade inte varit orolig. Däremot får man göra som man vill med motorgarantier mm.
Giulia 20 Super
30 maj, 2018 kl. 08:57 #22470Hej
Jo att det går att höja 200hk modellen mer är ju naturligt när båda motorerna har samma hårdvara, utrymmet uppåt är ju betydligt större.
Jag trodde att alla 200hk Stelvio var AWD men där hade jag tydligen fel.3 juni, 2018 kl. 19:07 #22471Bara som ren input så finns redan 280hk Giulia med bakhjulsdrift redan på marknaden men tyvärr inte här utan i USA och då heter den Ti.
Det är som flera här före mig säger samma motor och drivlina, dock är utväxlingen i de bakhjulsdrivna bilarna 10% lägre vilket betyder 10% bättre acceleration än de 4-hjulsdriva bilarna.
Den välrenommerade tuningfirman Squadra Tuning i Nederländerna har mappat både 200hk och 280hk versionerna och fann följande fakta,
Fabriksuppgivna data:
200hk, 330Nm
280hk, 400Nm
Verklig uppmätt data:
230hk, 380Nm
310hk, 460Nm
Efter denna upptäck så erbjuder de bara uppgradering av 200hk versionen till Veloce-tuning, alltså verkliga 310hk ?
Sedan är det så att den bakhjulsdrivna bilen är 100kg lättare och rappare i acc.
Veloce gör ju 0-100km/h på 5.2 sek vilket betyder att den bakhjulsdrivna varianten, läs Ti, då bör nå 100km/h på 4,9sek. Inte illa!
Läste också att Veloce har toppfartsbegränsning på 240km/h av någon märklig anledning (tyskarna har ju 250km/h) men utan den så gör bilen teoretiskt 275km/h.Veloce har kraftigare bromsar än 200hk Super.
Giulia kommer med en 340-350hk version med 48volt system, en sk mildhybrid. Det är samma 2l motor med kraftigare eldriven turbo.Nihat Dizdar
4 juni, 2018 kl. 09:20 #22472Giulia Veloce 280 hp är rwd i England. Där finns inte Q4. Lite märkliga skillnader mellan länderna.
Giulia 20 Super
18 juni, 2018 kl. 22:16 #22473Tittade på Squadra Tunings hemsida och läste artikeln om 2.0T. Det framgår dock inte hur man kommit fram till detta något överraskande resultat.
Tills dess metoden är förklarad så ska man nog betrakta detta som en skröna.
/Lars18 juni, 2018 kl. 22:49 #22474Det är absolut ingen skröna. De har rototest och testar alla bilar noga. Det finns dessutom grafutskrifter på mätningarna av Super och Veloce.
Nihat Dizdar
19 juni, 2018 kl. 20:26 #22475Jag är rädd för att jag inte håller med. Inget i Squadra Tunings “rapport” beskriver hur dom fått resultaten.
Moment- och effektkurvorna säger ingenting om metoden och kan vara gjorda i Excel eller någon annan lämpligt grafikmjukvara.
På annan plats på deras site finns ett foto på en chassidynamometer. Dom kan ha använt den men dom redovisar inte hur.
/Lars24 juni, 2018 kl. 14:53 #22476Det kan ha varit chassiedynamometer och det var info direkt från ST så det litar jag på.
Nihat Dizdar
25 juni, 2018 kl. 13:39 #22477Posted By Lars T Andersson on 18 jun 2018 10:16
Tittade på Squadra Tunings hemsida och läste artikeln om 2.0T. Det framgår dock inte hur man kommit fram till detta något överraskande resultat.
Tills dess metoden är förklarad så ska man nog betrakta detta som en skröna.
/LarsDet är inte bara Squadra som mätt upp dessa värden. Flera av varandra oberoende trimfirmor har kommit fram till samma resultat. Mätt på navmätare eller på rullande landsväg.
Lite mer info. Tydligen är Giulia Veloce och Super rätt kinkig att köra i rullar eftersom den extremt lätt känner av att den är uppspänd i bänk och inte rullar på landsväg. Och iom att det är i princip omöjligt att stänga av ESP mm så är det bara vissa bänkar som har fungerat att mäta effekten på. Tex måste den vara synkad mellan fram och bakaxel för att få bilen att fungera. De flesta bänkar rullar man bara hjulen på den drivande axeln. Giulia Q går det att stänga av antispinn på så den är enklare att bänka. En av anledningarna till att det kom ut chiptrim till dessa mycket tidigare än till Super och Veloce. Och för att kunderna till dessa har mer pengar och är villigare att betala för effekten.
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.