Skillnader Stelvio 200hk och 280hk
Published by Per Alvarsson on
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 24 juli, 2018 kl. 14:47 av
Claes Johnsen.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2018 kl. 23:46 #22478
Men nu är det ju så att den från Alfa uppgivna effekten är mätt på vevaxeln och inte på hjulen. Och förklaringen till att det inte stämmer finns ju i föregående inlägg.
Jag kollade men min kamrat från många år tillbaka som jobbat med motorutveckling på en bilfabrik i Göteborg i 40 år. Hans erfarenhet av att mäta drivhjulseffekt och sedan via förlustestimering räkna sig tillbaka till vevaxeln är att det är extremt svårt att få rätt resultat. Det räcker inte med att bilen är “kinkig”. Man måste veta precis så mycket om bilen som den som utvecklat den gör för att komma i närheten.
Dessutom är det så att när motorn certifieras så körs den i en elektrisk eller hydraulisk motorbromsbänk som är kalibrerad av ett Ackrediterat Kontrollorgan (ex.vis TÛV) som närvarar vid certifieringsprovet. AK har t.o.m. egna motorer som kan köras i uppdragsgivarens (ex.vis en fabrik i Gbg) bromsbänk för att kontrollera att den är korrekt. Att alla mätsystem är kalibrerade och att provet genomförs enligt gällande EN-standard är en förutsättning.
Att AK skulle släppa igenom en motor som ger 310 hk som 280 finns inte på kartan. Att Alfa skulle certifierat en motor för 310 hk och sedan annonsera den som 280 hk är inte troligt för då ljuger man och kan få framtida besvär med AK och dessutom är det ju korkat att inte utnyttja den högre effekten som försäljningsargument.Jag har varken tillgång till motorbromsbänk eller chassidynamometer men jag gjorde en observation som styrker mitt antagande om att detta är en massiv felmätning av Squadra och andra oberoende chiptrimmare.
Jag kunde inte hänga av en BMW med ca 250 hk med Stelvion. Vi hade en “pissing contest” i en skapligt lång uppförsbacke. Det blev exakt oavgjort. 25 m avstånd i början och 25 m på slutet. Sluthastighet ca 190. Med 310 hk på vevaxeln hade jag blåst förbi BMWn.
Varför gjorde jag inte det? Trots rött DNA och plattan i golvet.
Jo, Stelvion och BMW har ung. samma vikt per hk. 6,4-6,5 kg/hk på papperet, ungefär samma transmission, backen var hyggligt lång och brant blir ett bra test på vilken effekt man får ut ur motorn.
Min förutnämnde kamrat och jag använde den metoden med framgång när vi ställde in Weberförgasare till rallybilen på 70-talet.Jag tror fortfarande inte att det är 310 hk i våran Stelvio.
Hälsningar
Lars28 juni, 2018 kl. 09:48 #22479BMW kan ha varit chippad? Han körde på 98 och du 95 bränsle?
:p
Absoluta värden på hästar/vrid från olika trim-firmor behöver man väl inte lita hundra på, men relativa värden borde man kunna lita mer på.
Har de kört en standard bil på bänk, sedan byt mjukvara och kört om på samma bänk kort efter och det visar 80 hk mer så kan man nog lita på de siffrorna.GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
28 juni, 2018 kl. 23:35 #22480Ja, jag är ju en snål j-vel så jag kör på 95. Kanske ska gå över till 98 och piska lite BMW.
Lite OT: När jag köpte min 75:a för 25 år sedan ungefär så körde jag ikapp en BMW på hemvägen. Han ökade. Jag ökade, Han ökade lite till. Så höll vi på till ung 160 på E20. Undrar vad det är för fel på BMW-ägare. 🙂
Lars24 juli, 2018 kl. 14:46 #22481ooops, jag menade Giulian:
Nu verkar ju även 200HK bensin ha dubbla rör bak. Vet ej om det är exakt likadant som 280HK, men 2 utblås är det i alla fall.
Någon som vet hur original-stereon är/låter, dvs utan några högtalar optioner etc.?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.