Skivor till diffbroms AR 75

Published by Peter Flodin on

Forum Teknik Skivor till diffbroms AR 75

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32883
    Peter Flodin
    Deltagare

    Hej

    Jag håller på att renovera en diffbroms (LSD) som sitter i en alfa 75 TS låda, I dag sitter två bromsdiskar i den , är ju en 25% lockup diff men jag funderar på att bygga om den till 47%. Då behöver man två diskar till. Min fundering är om någon här vet om diskarna i från gamla BMW 168mm diff (E30 mm) passar? är ju båda ZF och ser ganska lika ut på bild….

     

    /Peter

    Har nu min första Alfa………

    #32884
    Per Wadén
    Deltagare

    Finns att köpa hos http://www.okp.de.

     

    Per

    PerBerlina

    #32885
    Gustav Holmdahl
    Deltagare
    #32886
    Peter Flodin
    Deltagare

    Jo jag har sett att det finns hos okp, men jag kan få tag i skivor till en BMW mycket billigare, så därför undrar jag.. dom ser väldigt lika ut men jag har inte fått några exakta mått på BMW skivorna.
    /Peter

    #32887
    Peter Flodin
    Deltagare

    finns på ebay….

    http://www.ebay.com/itm/Bmw-168mm-LSD-clutch-discs-friction-plates-and-dog-ear-steel-plates-kit

     

    Men nu såg jag att det inte var samma antal kuggar invändigt,    får nog köpa hos OKP..

     

    /Peter

    Bmw 168mm LSD clutch discs
    #32888
    Benny Steen
    Deltagare

    kolla om det 23 kuggar på alfas lameller ,  ytterdiameter är samma på alfa 116,  bmw 188 diffen och mercedes  w124 , bmw har 23 kugg.  mercedes 22 kugg. jag har lite olika varianter i garaget och kan kontrollmäta åt dig.

    bmw lameller finns överallt, mercedes är hopplöst och alfa är mittimellan.



     

     

    #32889
    Peter Flodin
    Deltagare

    Kanon! Ska skruva isär den i dag och mäta diskarna (och räkna kugg).. vore lysande om du kunde jämföra med nån bmw disk du har liggande, verkar klart enklare att få tag i!

     

    /peter

    #32890

    Följer denna upplösning med spänning 

    Forza Fiat Racing Team

    #32891
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Det gjordes diskar till Alfa-diffen för några år sedan och jag vill minnas att de är likadana som dem i BMW-diffen. Men osäker på det där med antalet kuggar på insidan. Det var flera här i klubben som köpte diskar vet jag, Benny och jag bland annat. Jag har sålt både bilen och diskarna så kan inte hjälpa till med att räkna kugg.

    Här är en bild förresten. Bara att räkna 

    https://www.alfapower.nu/files.php?…;aid=43087

    23 kuggar om jag räknat rätt

    Giulia 20 Super

    #32892
    Benny Steen
    Deltagare

    Alfas lameller (från 75 TS)  har 23 kuggar , 76mm ytterdiameter ochj 48/44mm innerdiameter (mätt mellan kuggtoppar/dalar)
    Jag har  inte just BMW 188 lameller hemma, men har skickat vidare frågan till en bmw kompis. Antalet kuggar är 23 på bmw också.  GM/opel lamllerna och Mercedes passade inte mot alfa.

    /B

     

     

    #32893
    Peter Flodin
    Deltagare

    Nu har jag skruvat isär och mätt/räknat.

    Jo visst , diskarna är 76mm med inner diameter 44/48mm och har 23 kugg. Alla diskar är 2.0mm utom en ytterdisk som är 1,9mm. Så då borde ju BMW 188 mm diskar passa, finns ju gott om dessa på eBay.

    Men en annan fråga om detta, är det lönt att sätta in två diskar till (47%) för att åka på bana? Hur mycket skillnad blir det mot 25% i verkligheten? Bilen är en AR 75 V6 3,0 standard med TS låda.

    PS.

    Tänkte shimsa med bladmässing när jag skruvar ihop den för att få rätt förspänning..

    /Peter

    #32894
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av peter flodin på 2016-12-15 12:28

    är det lönt att sätta in två diskar till (47%) för att åka på bana?
    Tänkte shimsa med bladmässing när jag skruvar ihop den för att få rätt förspänning…

    Om du istället för att sätta dit två nya innerlameller sätter dit två tallriksfjädrar; ‘behöver du inte justera förspänningen allteftersom lamellerna slits.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32895
    Peter Flodin
    Deltagare

    Inlägg av Igino Cazzola på 2016-12-15 14:37

    Om du istället för att sätta dit två nya innerlameller sätter dit två tallriksfjädrar; ‘behöver du inte justera förspänningen allteftersom lamellerna slits.

    Tallriksfjädrar är ju en ide, nått tips på ifrån vilken diff eller vem som har ?

    /Peter

    #32896
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av peter flodin på 2016-12-15 12:28

    Men en annan fråga om detta, är det lönt att sätta in två diskar till (47%) för att åka på bana? Hur mycket skillnad blir det mot 25% i verkligheten? Bilen är en AR 75 V6 3,0 standard med TS låda. Tänkte shimsa med bladmässing när jag skruvar ihop den för att få rätt förspänning..

    /Peter

    Det är stor skillnad med och utan diff, din gamla diff är förmodligen rejält sliten och lämnar inga 25% längre.  Nyttan med ytterligare diffbroms beror på hur mycket vrid du har. Men har du tänkt köra bana så tycker jag absolut du skall göra det.

    Jag gjorde samma sak med min diff  i år mitt under challengesäsongen och det var väldigt stor skillnad. Jag förspände bara till 18Nm mellan medbringarna, då jag var osäker på slitage och temperatur  Jag kunde kliva på gasen tidigare och bakvagnen var klippstabil. Jag har kring 350 Nm på bakhjulen. Extern oljekylning är att rekommendera. 120grader hade jag i växellådan efter  15minuters körning.

    #32897
    Peter Flodin
    Deltagare

    Inlägg av Benny Steen på 2016-12-16 18:52

    Det är stor skillnad med och utan diff, din gamla diff är förmodligen rejält sliten och lämnar inga 25% längre.  Nyttan med ytterligare diffbroms beror på hur mycket vrid du har. Men har du tänkt köra bana så tycker jag absolut du skall göra det.

    Jag gjorde samma sak med min diff  i år mitt under challengesäsongen och det var väldigt stor skillnad. Jag förspände bara till 18Nm mellan medbringarna, då jag var osäker på slitage och temperatur  Jag kunde kliva på gasen tidigare och bakvagnen var klippstabil. Jag har kring 350 Nm på bakhjulen. Extern oljekylning är att rekommendera. 120grader hade jag i växellådan efter  15minuters körning.

    När du mätte förspänningen i diffen , var skivpaketet torrt eller oljigt? Har läst en del olika råd om hur diffen ska förspännas , i “Alfa V6 Performance Handbook” skriver man att paketet ska förspännas till 30Nm för tvåskivig diff och 60Nm för fyrskivig, mätt mellan medbringarna med torrt paket, halva värdet om paketet är oljigt. 18Nm är ju klart under dessa värden, speciellt om det var med torrt paket. Jag testade att ansätta min tvåskiviga diff till 30Nm, men det kändes väldigt “hårt” . Har aldrig justerat en diff tidigare så det är möjligt att det är rätt men det kändes fel…..

    Jag köper nog två diskar till och sätter i den där diffen, men frågan är , ska man verkligen justera till 60Nm eller är man utan skivor efter 10 varv på banan?

     Det nämdes talriksfjädrar i ett tidigare inlägg, nån som testat?

    /Peter

     

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.