Skokloster 2014

Published by Björn Ek on

Forum Träffar Skokloster 2014

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Prognoserna ser lite olika ut beroende på var man tittar. Enligt yr.no ska det inte bli regn, bara en aning kyligt. Det är två dagar kvar dessutom och det kan vända ganska snabbt så ropa inte hej ännu!

Axel Lindgren
    Deltagare

När jag nu tittar på klart.se så talar man om 2 grader och regn klockan 8 på morgonen (när vi ska vara där och förbereda) och 9 grader och en del sol kl 14. Jag ser ändå fram emot detta och tar det som det kommer. Väl mött alla på torsdag!

Axel Lindgren

Thomas Sjölin
    Deltagare

För min del är det väl bara rent monsunregn som kan stoppa mig.

Axel Lindgren
    Deltagare

Samma här, Thomas!

Axel Lindgren

Björn Sandberg
    Deltagare

FLYTTA 1:A MAJ!
    Idén med Skoklosterträffen är att sitta på medhavda campingstolar vid sin glänsande Alfa Romeo, dricka kaffe och äta äggmackor, prata med förbipasserande, samt njuta av vårvärmen. Det har funnits träffar som fungerat så, men alldeles för ofta slår vintern till, och man stapplar runt med klapprande tänder, samt får inta sina mackor kurande inuti bilen, isolerad från omgivningen, för att inte ådra sig en dubbelsidig. Vädret är den viktigaste faktorn för en lyckad träff, utan dräglig temperatur havererar hela idén. Så blir det tydligen i år, 2 till 4 grader, skurar och upp till 10 m/s. Brrr!

Så, varför förlägger man då envist träffen till 1:a maj, trots att risken för väderbakslag är akut denna helg? Tradition, gammal vana? – Dags för förnyelse!
    FLYTTA DEN ITALIENSKA FORDONSTRÄFFEN TILL 15:e MAJ, ELLER 1:a JUNI!

Björn

Inlägg av Björn Sandberg på 2014-04-30 09:02

FLYTTA 1:A MAJ!
    Idén med Skoklosterträffen är att sitta på medhavda campingstolar vid sin glänsande Alfa Romeo, dricka kaffe och äta äggmackor, prata med förbipasserande, samt njuta av vårvärmen. Det har funnits träffar som fungerat så, men alldeles för ofta slår vintern till, och man stapplar runt med klapprande tänder, samt får inta sina mackor kurande inuti bilen, isolerad från omgivningen, för att inte ådra sig en dubbelsidig. Vädret är den viktigaste faktorn för en lyckad träff, utan dräglig temperatur havererar hela idén. Så blir det tydligen i år, 2 till 4 grader, skurar och upp till 10 m/s. Brrr!

Så, varför förlägger man då envist träffen till 1:a maj, trots att risken för väderbakslag är akut denna helg? Tradition, gammal vana? – Dags för förnyelse!
    FLYTTA DEN ITALIENSKA FORDONSTRÄFFEN TILL 15:e MAJ, ELLER 1:a JUNI!

Björn

instämmer med dig där Björn.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Går inte garantera bättre väder någon annan dag. Möjligen lite varmare temperaturer men inte ens det är helt säkert. Faktum är att just månadsskiftet april-man är tämligen förskonat från nederbörd historiskt, att senarelägga ökar snarare risken för regn. 

Jag tror inte det med någon säkerhet blir bättre av att skjuta fram några veckor. Det finns fördelar med 1 Maj, framförallt eftersom det är en röd dag i kalendern och i princip den enda konkurrensen kommer från förstamajdemonstrationer.

Man kan vara ute i minus tjugo grader och pimpla, köra skoter, åka skidor under vintern men uppenbarligen inte vara ute och titta på bilar i +5 i början av Maj. Jag vet inte, försvinner alla varmare kläder någon gång tidigt på våren?

all tid man lagt på polering och lack försvinner helt och hållet :/ i mitt fall så är det så. Känns inget kul att stå och polera upp en bil en halv dag och jobbat för detta ögonblick i ett halvår för att sen köra ner i regn och ställa ut en bil som är nybehandlad , uppiffad och då full med regn och smuts som stänkt överallt pga däcksprut. Då är hela poängen förstörd för min del. hade jag bara haft en ”bruksbil” som jag inte ville visa upp på samma sätt så betyder inte väder eller vind något.  Kalla mig putsbög eller trailertrash vad ni vill men det är min synvinkel på det hela.Jag är nog inte ensam om att vilja visa upp jobb som gjorts under vintervilan , många entusiaster som är väldigt rädda om sina restaurerade bilar.

Men sen finns det en poäng i det du säger Thomas att det inte går att förutse väder eller vind oavsett dag/månad

Thomas Sjölin
    Deltagare

Nej, det är det som är min poäng. Varför klaga och kräva att det ska flyttas just för att det verkar bli regn i år? Förra året var det kanonväder, jag har förstått det var i princip lika bra året innan. Skulle vara intressant få veta hur vädret sett ut alla de år arrangemanget gått av stapeln.

I dessa tider går det inte lägga något arrangemang i början av februari och vara säker det inte blir regn. Tänk om man då lägger det ett par veckor senare nästa år och det blir riktigt busväder samtidigt som det 1 Maj var kanonfint, då kommer klagoandarna och frågar varför i hela friden det flyttades. Det blir helt fel sak att sikta in sig på. Att temperaturen är låg är normalt, det har man vetat under alla år som det arrangerats. Sedan har det säkert varit år med betydligt högre temperaturer men faktum är att normaltemp denna tid på året är just vad vi har för tillfället. Att vi råkade ha något av en värmebölja i några dagar innan betyder egentligen ingenting, det är en naturlig avvikelse.

Jag har full förståelse att man inte vill riskera skita ner sin bil om man lagt ner massor av tid på att polera och göra den fin. Jag vill bara säga att det inte spelar någon roll vilken dag på året träffen arrangeras, det kan bli skitväder ändå. Att det verkar bli regn imorgon är ett oerhört dåligt argument för att byta datum för framtida träffar.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Bra talat Thomas!

Vi ses alla imorgon, visst tål våra bilar lite regn om det nu skulle bli så!

Conny, du har ju de bästa förutsättningarna med nyvaxat då bara smutsen rinner av – eller hur? 

Själv kommer jag att åka med Bertonen som burit mig genom snö i italienska alperna likväl som mördande Autobahnpass – eller är det banmötena som mördar min bil? Tja, hur som tål den lite regn på Skokloster i alla fall! Jag utrustar mig med extra tröja och varmt kaffe! Stövlarna kan vara bra om det blir mycket vatten på golvet i kupen! Men visst tål vi vatten!

Vi ses imorgon kompisar!

Igino Cazzola
    Deltagare

Shouganai

Jag är fullständigt Räserskadad

en av fördelarna med Alfa är att dom är så kostnadseffektiva att många kan ha några stycken, och då kan man välja lite efter omständigheterna. 

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-05-01 01:09

en av fördelarna med Alfa är att dom är så kostnadseffektiva att många kan ha några stycken, och då kan man välja lite efter omständigheterna. 

Själv åker jag F Pluto då x-ET och 155an ligger på operationsbordet. Fulparkeringen dårå…

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Jag åker från Arvika nu, hoppas vädret är lika fint på östsidan Sverige. Här är det klarblå himmel o -1grad, så taket får sitta på fram till Örebro. Syns sen.

Marcus

Joakim Sande
    Deltagare

Börjar röra mig snart jag också. Har inte lika långt att åka dock. Sitter och väntar på att det ska sluta regna bara… Har samma dilemma som Conny. 

Fast jag har inte polerat hela bilen… Idag iaf  

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.