Skrammel i framvagn 159 2.0 JTDm

Published by Pär Albrektsson on

Forum Teknik Skrammel i framvagn 159 2.0 JTDm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Pär Albrektsson
    Deltagare

Det har uppstått ett “metalliskt” slammer i framvagnen på min 159 2.0 JTDm 2009 (11400 mil) sedan en tid tillbaka. Uppträder enbart om endast ett av framhjulen kör över en ojämnhet men inte om båda hjulen gör det. Låter typ som om växellådan sitter löst….
    Varken jag, Bilprovningen eller verkstaden hittar något glapp i framvagnen. Det enda jag kan känna är ett axiellt spel på drivaxeln där den kommer ut ur diffen på vänster sida, rycker man där axeln in/ut så uppstår möjligen ett liknande ljud. På höger sida finns inget sådant spel alls. Är det ok med ett spel här och kan det vara det som orsakar oljudet? Vad göra i så fall?

Synd och skam på en annars tight och fin bil, känns inga antydningar till glapp under inspirerad körning på jämn väg men kryper man t.ex. fram på en hålig grusparkering låter det hemskt….

Non porto gioielli li guido...

Kan det vara så att en av låsringarna som håller drivaxeln inne i drivknuten har lossnat? 

Pär Albrektsson
    Deltagare

Ahhh, värt att kolla. Tack! Vet inte riktigt hur konstruktionen ser ut där….

Det tråkiga är att det är pilligt att kolla men (på morsans 166 iaf, borde vara ganska likadant på din) Är drivaxeln liksom instucken i drivknuten och hålls inne m h a en vanlig låsring på varje sida så den inte kan röra sig ut och in. Iom att din verkar röra sig in och ut så hade det kunnat vara en orsak tänkte jag! Enda sättet att kolla om den inre låsringen sitter kvar eller inte är att skruva loss själva drivknuten och kolla helt enkelt men det är ofta skitbökigt.. Särskilt drygt om det visar sig att det inte var problemet trots allt 

Pär Albrektsson
    Deltagare

Var förbi Hedins i Linköping och de hittade faktiskt ett rejält glapp i krängningshämmarstaget. Fick hem ett nytt o fräscht sådant igår och idag kom det på plats efter lite stök och bök med att få loss det gamla. Trångt att få loss nedre muttern!
    Provtur återstår för att kolla om det blev skrammelfritt. 

Pär Albrektsson
    Deltagare

Hurra, det blev skrammelfritt!
    Tight o fin bil igen efter byte av krängningshämmarstaget. Det lilla glappet jag hittade i inre drivknuten var tydligen helt normalt och skapar inga oljud alls.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.