Skränkning av DeDion
Published by Pär Åberg on
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 11 september, 2014 kl. 18:20 av Pär Åberg.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2014 kl. 12:57 #26474
Hej,
Skulle tacksamt motta rekommendation på en firma som kan hjälpa till med skränkning av DeDion (Alfa 75) på ett bra och exakt sätt. Gärna inom hyggligt kort avstånd från Stockholm om det går. Behöver inte vara superbilligt utan det viktigaste är att det blir bra.
Vill inte göra det själv då det förmodligen skulle betraktas som “bonnsmide” och då jag är en liten petimeter då det gäller vinklar och exakthet.
Har någon dessutom vinkelrekommendationer är det desto bättre. Bilen kommer till 90% att köras på bana med R-däck.
Pär Åberg
9 september, 2014 kl. 14:08 #26475Hej,
jag har en som står och skräpar i Linköping med cirka 2 mm toe-in och cirka 1,5 grad negativ camber.
Är nog ungefär de värdena man bör ha verkar det som.
Du kan köpa få köpa den för 1500, är nog ungefär vad det kostar att få den skränkt av någon som har koll på läget.
/Fredrik
9 september, 2014 kl. 14:30 #26476Fredriks erbjudande är bra. Man måste se till att hjulvinklarna blir korrekta.
Camber blir ju automatisk samma på båda sidor (om man skränker på mitten)
Men toe kan bli lite hursomhelst beroende på hur det slår sig vid när svetsfognarna svalnar. Dessutom är dom inte alltid raka från början…För att justera toe på en 116 bakaxeln är det värmning med gas och sedan mäta som gäller. Man kan mäta på fälgkanten med något som är rakt, tex billiga vattenpass och sedan mäta avstånden mellan ytterkanterna fram och bak. Sedan är det bara ta fram skolgeometrin eller googla på det.
Vanliga bilverkstäder är helt bortkastad, hitta någon företag där dom kör rally eller racing privat. Dom begriper vad du vill ha.
Sedan är det rätt vettigt att lära sig mäta toe på egen hand framtill. Man behöver i princip göra det inför varje banmöte beroende på hur våldsamt man kör på curbs.
Man klarar sig med 2 snören,2 pallbockar och en tumstock.http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58420&sid=06c09d6c37d43552a807d96c75664fde
/B
9 september, 2014 kl. 21:55 #26477Hej Fredrik,
Verkar bra! Är du själv nöjd med jobbet (vilket jag antar) så verkar 1500 bra. Ska bara se när jag har tid att att ta mig till Linköping. Veti inte när jag kan just nu men återkommer.
Hälsningar
Pär
9 september, 2014 kl. 22:03 #26478Tycker 1,5 grader camber känns för lite, 2,5-3grader känns mera rätt.
9 september, 2014 kl. 22:24 #26479Inlägg av Björn Ågren på 2014-09-09 22:03
Tycker 1,5 grader camber känns för lite, 2,5-3grader känns mera rätt.
Trodde jag också men herr Bjurman som har testat detta talade mig tillrätta, behövs inte så mycket neg camber bak tydligen.
Vilket är ganska logiskt om man tänker efter, bakvagnen ligger ju i backen hela tiden så för mycket camber gör ju att man inte får anläggning på hela däcket, bara insidan. Fram är ju en helt annan sak.
10 september, 2014 kl. 09:30 #26480Jag har inga erfarenheter från Alfa 75an men däremot från större och mer motorstarka bilar 500+ hk t.ex. min Corvette z06. De säger att camber på 1-1,5% räcker gott och väl i bak på bana. Fram är som sagt en annan femma….. Med reservation för att jag inte kan Alfan som sagt.
10 september, 2014 kl. 14:33 #26481Det varierar nog en hel del beroende på däck och i mitt sinne även effekt. Med liten camber bättre fäste under bromsning och acceleration lite sämre i kurva. Minna tankar.
10 september, 2014 kl. 15:06 #26482Det enda man vet är man måste prova, köra känna….Tills vidare litar jag på vad ni säger som rutinerade Alfistas!
10 september, 2014 kl. 15:08 #26483Förlåt Alfisti blir det väl i plural.
10 september, 2014 kl. 18:35 #26484Inlägg av Pär Åberg på 2014-09-10 15:08
Förlåt Alfisti blir det väl i plural.Jag är fullständigt Räserskadad
11 september, 2014 kl. 14:55 #26485Inlägg av Pär Åberg på 2014-09-10 09:30
Jag har inga erfarenheter från Alfa 75an men däremot från större och mer motorstarka bilar 500+ hk t.ex. min Corvette z06. De säger att camber på 1-1,5% räcker gott och väl i bak på bana. Fram är som sagt en annan femma….. Med reservation för att jag inte kan Alfan som sagt.
Det går inte att dra slutsatser mellan olika chassin. Corvette z06 har betydligt modernare bakvagn som är delad. Är en helt annan konstruktion.
Alfa 116 bakvagn de-dedion är en stel bakvagn konstruktionsmässigt. Den bibehåller konstant spårvidd och har ingen camber-gain alls. Det påverkar i allra högsta grad hur man väljer ställa statiskt camber
Sedan finns det banåkning och “banåkning”… Beroende vilket målsättning man har med bilen och hur man väljer att sätta upp chassit. Optimerar man för att vara snabb på banan blir det sällan användbart på gatan.
Och då har vi inte ens börjat prata om däckbredd, profil, märken, lufttryck, etc…
11 september, 2014 kl. 18:21 #26486Det är nog rätt som du säger. Det enda som gäller är börja någonstans att prova sig fram i praktiken.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.