Skrik från multirem efter tre års stillestånd

Published by Ronney Eggers on

Forum Teknik Skrik från multirem efter tre års stillestånd

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #53596
    Ronney Eggers
    Deltagare

      Hej allihop!
      Jag är ny här och kan inte hitta någon tråd som passar mitt problem. Sökfunktionen på forumet tycks bara klara ett ord i taget vilket gör att det blir väldigt arbetsamt att gå igenom sökresultaten. Eller är det jag som är lite korkad? 😉

      Till mitt problem: I början av 2017 köpte jag en 156 2.0 TS -99 av en arbetskamrat. Det var min första Alfa någonsin och att säga att jag blev förälskad är ett rejält understatement. Strax innan sommaren sprack ett bromsrör på besiktningen och körförbud blev resultatet. Bromsrör har jag bytt förr så det såg jag inte som ett större problem. Mitt arbete medför att vi har högsäsong från maj till långt in i oktober med mycket övertid. Därför blev bilen stående hela hösten och vintern.

      Vad jag inte visste var att jag var svårt sjuk och under 2018 blev jag inlagd med lång sjukskrivning som följd. En av de saker som höll mig uppe var tanken på att få köra min Alfa igen. Nu har jag äntligen börjat återhämta mig fysiskt och började för någon dag sedan att titta till Alfan, som nu stått ute i tre år. Batteriet var naturligtvis slut men det var ju det lätta problemet…

      När bilen startat skrek det från multiremmen och några sekunder senare började det ryka om den. Alla “hjulen” tycktes dock snurra med utan problem, även om de blev riktigt varma. Nu till själva frågan: Finns det någon här på forumet som råkat ut för detta och kan ge tips på vilken av delarna jag bör titta på först? Servon? AC:n? Generatorn? Jag har inte så mycket ork att avvara till bilen och tar alla genvägar jag kan ta, därav frågan.

      Tack på förhand!

      #53597

      Det låter på din beskrivning som AC kompessorn. När du känner på hjulen går de hyfsat lätt.

      För att känna på kompressorn krävs att magnetkopplingen drar, kan vara att den är stum…

      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

      #53609
      Bengt Svedberg
      Deltagare

        Det är väl vanligt att generatorerna kärvar fast vid längre stillestånd , kolla om den snurrar när du startar.

         

         

        #53612
        Ronney Eggers
        Deltagare

          Tack för svaren. 🙂

          Kan faktiskt inget om AC-kompressorer, så då får jag lära mig något nytt. Jippi.

          Vad gäller generatorn så snurrar den för fullt och laddningslampan slocknar när jag startar bilen.  🙂

          #53632
          Thomas Sjölin
          Deltagare

            Låter som precis samma symtom som när min AC skar ihop. Det rök något enormt och lät väldigt illa. Med ACn avstängd  och magnetkopplingen således urkopplad snurrade allt hur bra som helst.

          Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.