Slang under luftfilterburk

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Slang under luftfilterburk

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Har en giulia från 1972 med 2000 motor. Har inte mekat mycket själv med den, men såg att det hänger en lös liten slang från luftfilterbehållaren, vad är den till? Och skall den vara lös nedtill? Den är väl 4-6 mm och kopplad till något slags munstycke uppe i burken. Avrinning? men sen är det fyra helt öppna hål ett innan varje förgasare? Modifierat? Den är lätt trimmad.

Per Wadén
    Deltagare

Har du något foto?

Per

PerBerlina

Skall se om jag kan fixa det under veckan.

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Dränering för typ kondens och gammal bensin. Därför det är en slang också. För att det ska ledas bort från motorn i någon mån. Brukar bara vara en vid 4:e cylindern.   

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Här har vi ett par bilder på det jag menar, blev lite ställd av dom fyra extra hålen i botten på luftburken, dom är nog upptagna för att få bättre gasrespons tror jag och hålet i mitten på närbilden med slangen under är nog som dränering ja, skall nog hänga lös under.

Per Wadén
    Deltagare

Jag misstänker att “luftburken” kommer från en bil som har varit konverterad till gasdrift. De fyra små hålen var för ett munstycke för varje cylinder.

Slaktade en Giulia från Italien för några år sedan men mins inte riktigt hur det såg ut.

PerBerlina

Åke Nyberg
    Deltagare

Har ägt 5 bilar med Nordmotor och Ingen av dem har haft såna hål. Har sett minst 10-15 andra bilars luftburkar och de har heller inte haft hål. Lägg igen dem så slipper du få skit indragen i motorn via hålen som släpper in ofiltretad luft

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Gasdrift? Intressant! Men vore det inte bättre att trycka in gasen i insuget eller i ett par slaktade gamla förgasare än i luftburken? Känns svårt att ha koll på att det kommer rätt mängd gas till rätt cyl. 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.