Slavcylinder koppling 156 V6
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 26 maj, 2022 kl. 01:40 av
Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2021 kl. 01:33 #59724
Stämmer det att jag måste loss med lådan för att byta slavcylinder till kopplingen? Går det i sådana fall bara dela på motor och låda och komma åt så eller måste lådan ut för att det ska gå göra?
30 september, 2021 kl. 13:38 #59726Absolut inte.
Den sitter ovanpå lådan och blir lätt åtkomlig när du plockat bort batteriet, dess konsol och insugsslangen, fast i omvänd ordning.Cylindern sitter bara fast med en låsring i sin hållare, men det kan vara lite fastrostat så både låsringen sitter hårt och cylindern i sin hållare. Här delar jag lite bilder och erfarenheter från min tråd i Alfapower: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35459&page=2
I inlägget från “2020-3-18 kl 16:32” kan du se min gamla slavcylinder längst ner i nedre bilden.
Du kan passa på att byta till ett “Short shift kit” när du ändå är där.
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av
Goran Obradovic.
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av
Goran Obradovic.
2 oktober, 2021 kl. 00:52 #59739Är det olika på fyrorna och sexorna då? När jag googlade hittade jag en tråd på alfaowner om en 1.8TS och där satt den tydligen inne i lådan.
Så mycket enklare om den sitter så enkelt till.
6 oktober, 2021 kl. 22:19 #59777Ja det är skillnad. 4:an har en integrerad, hade du haft en sådan hade du varit tvungen att ta ner lådan helt för att byta den.
på v6 sitter den ovanpå lådan, som i tidigare svar kan du byta den utan problem.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 oktober, 2021 kl. 08:31 #59778Hur var det nu…😁 4 cyl hade väl 5 växlat och V6 6 växlaŕ? Så det skiljer mellan lådorna.
När du plockat bort batteriet blir det rätt åtkomligt. Jag fick göra det när jag bytte backljuskontakt på min V6.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
9 oktober, 2021 kl. 17:35 #59802Jo, har kikat lite på hur det ser ut. Borde vara en rätt enkel operation.
23 april, 2022 kl. 02:22 #62242Finns det olika varianter på slavcylindern? Kollar på t.ex. autodoc eller mrauto och får fram en uppsjö av olika fabrikat men alla verkar, i alla fall ytligt sett, vara likvärdiga om jag slår fram på regnummer såväl som utan regnummer.
23 april, 2022 kl. 11:19 #62245De passar nog alla, och kostar förmodligen beroende på kvalitet.
Ingen raketforskning i en slavcylinder men jag hade satsat på en av känt märke som Ferodo, Magnetti Marelli, Brembo, TRW, Valeo, ATE etc.
Låsringen kan vara fastrostad så bra att skaffa den samtidigt, eller prova få av cylindern innan beställningen.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 7 månader sedan av
Goran Obradovic.
26 maj, 2022 kl. 01:40 #62629Nu är den bytt. Låsringen fick vi loss, med en hel del möda men den gick återanvända. Tur för naturligtvis glömde jag bort skaffa ny sådan och det följde inte med någon.
Värre var dock att få loss själva cylindern. Den satt som berget och det krävdes både värme och våld att få loss den. Tyvärr sprack fästet i processen men förhoppningsvis håller det ihop till det kan åtgärdas. Allt funkar fint just nu i alla fall men jag vill nog antingen byta fästet eller få det ihopsvetsat för att jag ska känna mig trygg. Ska beställa en låsring också så jag kan byta den när jag fixar fästet.
Att slavcylindern var dålig var dock ingen tvekan om, kopplingen känns som ny efter bytet.
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.