Sluten vevhusventilation?
Published by Per Gripenhall on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 15 november, 2017 kl. 21:15 av
Igino Cazzola.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2017 kl. 19:47 #34721
Per Gripenhall
DeltagareHej
Vad tror ni, kräver besiktningen sluten vevhusventilation på en Bertone från -70? Så var det från början men nu har jag istället ett litet separat filter sittande på slangen för vevhusventilationen.
Nästa år är det kanske besiktning sista gången!
13 november, 2017 kl. 20:01 #34722Fredrik Assarsson
DeltagareJa de vill se sluten vevhusventilation men frågan är om de tittar. Lite trisslott över det.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
13 november, 2017 kl. 20:19 #34723Per Gripenhall
DeltagareEn blind kan se om det finns eller inte….så det är väl mer frågan om de ”vill”.
Genom åren har jag träffat många olika besiktningsgubbar. En del rycker på axlarna och tittar bort när CO-halten är för hög. Andra greppar skruvmejseln och säger att de kan justera.
Senast var jag inne på stationen några dagar innan och fick låna deras utrustning så att jag kunde få till en acceptabel nivå.
Visst är det lite gambling över det hela…
14 november, 2017 kl. 10:04 #34724Jörgen Hagö
DeltagareFIck ombesiktning på min Bertone där jag hade trattar och löst filter på vevhus. 4 besiktningstekniker stod och kliade sig i huvudet och gladde sig åt bilens goa ljud och 2 an. nu har jag en slang som går till trattens enkla filter o de 4 är nöjda
Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92
14 november, 2017 kl. 14:22 #34725Igino Cazzola
DeltagareJag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).
Jag är fullständigt Räserskadad
14 november, 2017 kl. 17:11 #34726Per Gripenhall
DeltagareJag har tidigare haft slangen instucken i filtret men jag gillar inte riktigt den lösningen.
Igino, listigt!…..Det där får jag fundera på…..
14 november, 2017 kl. 19:12 #34727Fredrik Assarsson
DeltagareInlägg av Igino Cazzola på 2017-11-14 14:22
Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).
Så enkelt att det är självklart så här i efterhand!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
15 november, 2017 kl. 07:54 #34728Martin Sipek
DeltagareInlägg av Igino Cazzola på 2017-11-14 14:22
Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).
Finns det någon bild på den lilla och stora slangen så man kan se vad vi pratar om?
15 november, 2017 kl. 21:15 #34729Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Martin Sipek på 2017-11-15 07:54
Inlägg av Igino Cazzola på 2017-11-14 14:22
Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).
Finns det någon bild på den lilla och stora slangen så man kan se vad vi pratar om?
Båda slangarna utgår från ventilkåpan (höger fram). Din lilla slangen går till insugningsröret (cylinder 1), den stora slangen går till luftburken.
Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.