Smäller i framvagn 159

Published by David Wallefelt on

Forum Teknik Smäller i framvagn 159

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    David Wallefelt
    Deltagare

Fick nedslag på besiktningen för trasig fjäder fram nyligen. Aha tänkte jag, då är det naturligtvis den trasiga fjädern som har pangat till som ett pistolskott i framvagnen när jag backat ut från parkeringen på sista tiden…

Har nu låtit lokala verkstaden byta ut både fjäder och stötdämpare till Eibach och Bilstein B8 på båda sidor fram. Bilens väghållning fick verkligen ett lyft, och samtidigt en snygg sänkning från en väldigt hög originalhöjd just på framvagnen 🙂

Tyvärr har nu pangandet återkommit, efter en kortare tids frånvaro.
    Först trodde jag att verkstaden gjort ett dåligt jobb med monteringen, men har efter lite funderande insett att “pistolskotten” kanske inte alls har med fjäderbenet att göra…

Har någon på forumet någon idé om vad som kan åstadkomma denna typ av ljud (som även “skakar till” i fram)? Jag vet att det är ett långskott, men är tacksam för alla små idéer kring detta.

I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

Magnus Åberg
    Deltagare

Det brukar vara krängningshämmarens bussningar eller leder om det smäller/klonkar metalliskt.
    Alternativt spindelleder/länkarmsbussningar.

David Wallefelt
    Deltagare

Tack Magnus!
    Det låter inte så mkt ”klonk”, utan väldigt ”pang”/metalliskt.
    De övre länkarmarna har jag bytt själv nyligen, så man kan väl iaf utesluta de från felsökningen framöver

MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

Thomas Sjölin
    Deltagare

På fransoserna jag skruvat ett par år i var det i princip alltid krängningshämmarstagen som var orsaken till sådana smällar så det vore nog det första jag skulle kontrollera glapp i.

David Wallefelt
    Deltagare

Kanon, tack! Då börjar jag där

MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.