smörja in skinnklädseln

Published by Patrik Albertsson on

Forum Teknik smörja in skinnklädseln

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Hej.

Någon som har ett bra tips på fett att smörja in skinnklädseln, eftersom förarstolen blir lite mer sliten i färgen ( svart ) undrar jag om det finns något medel med lite färg i.

färg svart och grå.

häls.
    Patrik.

Patrik

Lars Söderman
    Deltagare

När jag gjorde storrengöring på min bil köpte jag skinnfärg på någon hobbyaffär (Panduro typ) och la på med en svamp på de ställen där det var slitet (typiskt insteget till förarsätet). Det funkade kanon! Se till att du gör rent ordentligt först. Man ska ha ett surt tvättmedel för att skinnet ska må bra. Det finns special att köpa, men jag använde Lactacyd tvål som är sur. Finns på apoteket eller snabbköpet. Letade länge efter en lagom hård borste att jobba med och hittade till slut en på ICA som var perfekt, såldes under namnet baby-badborste.

Efter att ha bättrat på med färg och låtit den torka enligt instruktion för färgen så återfettar du med någon lämpligt skinnbehandling. Finns många olika. Jag köpte nån från England som hette Gliptone Liquid Leather som jag tyckte funkade bra. Ger den där matta fina ytan man vill ha och luktade dessutom lite som nytt skinn. Men jag har läst om folk som köpt lädervårdskit på IKEA och varit nöjda med det.

Reine Johansson
    Deltagare

Kanske överflödigt att nämna, men badda bort överflödig färg innan du sätter tjejen i vit festblåsa i sätet…

Jag spontanhandlade ett lädervårdskit för 119kr på Biltema förra helgen. Det ingick rengöringsmedel, återfettning och ett par microfibertrasor. Har applicerat på framstolarna med helt OK resultat. Skulle dock antaligen ha blivit ännu renare om jag haft en mjuk borste att kompletera trasorna med.

Även jag är intresserad av tips på läderfärgning. I mitt fall är det den ”klassiska” lejongula varianten av läder.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jag har använt IKEAs lädervårdskit med gott resultat. Svampen som följer med är tillräcklig för att gnugga loss den värsta smutsen.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.