Min Alfa 156 sw-04 är lite lägre på vänster bak (ca 5 -6 cm). Jag har kollat ev fjäderbrott men fjädrarna är hela. Någon med erfarenhet av detta sedan tidigare?
Är det möjligen en bil utrustad med Nivomat. Stötdämparna ger inte alltid upp samtidigt. Kan det vara så att bilen blir nästan jämnhög på båda sidor bak när den körs och dämparna pumpat upp sej?
Om min teori är rätt så köp KYB från Reservdelar 24 och kasta Nivomat-skiten på soptippen.
5-6cm är ju fantastiskt mycket. Har haft två st med nivomat, båda kass på vänster. Ca: 2-3cm lägre då. Byta till vanliga dämpare kräver nya fjädrar också.
En fråga. Har alla 156 SW Nivomat? Har aldrig tänkt på det då allt verkar okej ännu så länge men undrar såklart om det är något jag kommer få bita i framöver. Något enkelt sätt att kolla utan att hissa upp bilen?
Nä, den är nog inte så mycket som 5-6 cm lägre men säkerligen ca 3 cm. Bra tips, ska kolla noga med tallrik och nummer. Tänkte också att det kanske är nivomat men jag upplever inte det som att bilen lyfter upp vid lastad färd. Rost skulle förvåna mig då den har gått end 8000 mil och är finfin undertill, men man vet aldrig…
Tallriken på fjäderbenet som agerar nedre fjädersäte är lömsk! Gör rent och kolla svetsen in mot dämparen, när den ger sig slår hela paketet ner i däcket -> tvärstopp!
Inte så lajbans om du har fart… Min hade gått 8500 när det small.