Snygga till alukåpor…!?

Published by Crister Borg on

Forum Teknik Snygga till alukåpor…!?

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Roger Forsberg
    Deltagare

Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/13/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Benny Steen</a> på 2014-01-14 21:33
      <p>Fast den där nordkåpan är väl mekaniskt putsad  så där blankt ?</p>
      <p>chrillo, återkomm med en rapport kring hur Kalkosan fungerade.</p>
      <p> </p>

Putsningen är manuell, men grovrengörningen gjordes med roterande stålborste.

GTV 916 3.0 24V -97

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Nylonrondell-19289/ och Autosol fixade min…. Många trissor och höga varv (googles p&aring is da shit!

Gtj-73 156 JTS-02 Panda 1000 Cl-89

Björn Ek
      Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2014-01-14 22:14

Just nu är denna tråd informativ…! 

Härligt! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Mats Nilsson
        Deltagare

Snygga till alukåpor är svårt,definitivt svårt att få samma resultat varje gång.Första stadiet brukar jag faktiskt bara lägga på typ WD 40 i några timmar.Låt det inte torka in bara.När man gnuggat med tex nagelborsten och ser att det ser bra ut så brukar jag lägga på ett svagt alkaliskt avfettningsmedel bara ngn kort minut och sen spolar jag av.Då ser man om man behöver gå vidare med kraftigare don.Har fått bra resultat på förgasare när jag gjort så här.Har prövat mycket och sist körde jag sodablästring med ok resultat också.Men man får ju inte orginallooken.Kvittar hur man än gör.Ska nog vara ngn elektro-tjosan-hejsan för det ska bli så Bäst hitills var glasblästring med väldigt gammalt slitet glas och en tunn-tunn dusch klarlack på det.Man får nog lika resultat med sodan och klarlack(har inte testat än) Men jag vet inte hur det funkar när man bruksar en bil,om lacken flagnar eller missfärgar.Jag skulle testa wd 40 först innan man går på med för häftiga kemikalier.  / Mats

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Gert Bergh
          Deltagare

på den tiden då min käre bror var i livet använde han Vim skurpulver med citron och en vanlig diskborste till allt sådant som var av alulegering.

Han hade som jag en motorcykel med motorblock i ovan nämnda legering som var i bättre finish då den var 5 år gammal än när den var ny.

Citronsyra är bra till det mesta!
            Jag hade en flaska Yes fönsterputs med citron som jag köpt i Ö-rike på den tiden det begav sig. och Rickard och jag hade dellackerat en bil till en gammal dam och den var otroligt oxiderad i dom olackerade partierna.
            Vi upptäckte när vi putsade rutorna och råkade komma ut på lacken med pappret att det blev en otrolig finish på lacken så vi offrade hela flaskan och bilen blev som ny i lacken och tanten givetvis jätteglad för hon trodde vi polerat hela bilen åt henne.
            // Gert

Thomas Sjölin
            Deltagare

Det finns ju citronbaserade lösningsmedel som är oerhört effektiva på att lösa smuts och t.ex. gammalt lim.

Henrik Magnusson
              Deltagare

Propplösare är sjukligt effektivt att rengöra riktigt kladdiga och äckliga delar med. Upptäckte det när jag renoverade lägenheten och skulle göra rent ett gammalt ventilationsgaller i gjutjärn. Det var övermålat ett antal gånger, och helt täckt med fett och skit. Slängde ner det i en hink med rejält med propplösare i vatten, lät det ligga över natten och när det kom upp och sköljdes av var det som nytt.

Notera att det spottar och fräser när du stoppar ner nåt, och att det fräter på allt möjligt inkl betong så gör det ute på gräsmattan och se upp för stänk.

Mässingsborste är väl annars rätt bra att putsa av skit från alu med.

Benny Steen
                Deltagare

propplösare = kastiksoda = natriumhydroxid = mycket stark bas.

Har du även provat alu grejor ?

/b

Crister Borg
                  Deltagare

Provade Kalkosan idag men det verkar lite mesigt. Sprutlade på på en gammal “prov” kåpa och borstade med diskborste. Det blev ingen större skillnad. Sprutlade på och lät den ligga i en 1/2 timme, borstade och sköljde. Ingen skillnad… Ska tillverka ett tråg så jag kan låta kåpan ligga i blöt längre så får vi se.

elCrillo Kalmar

Benny Steen
                    Deltagare

Prova också varmt vatten. typ 70 grader. Låt skiten ligga i några timmar 🙂

Jag skall också prova lite nya ideér framöver. Bygger dock racermotorn just nu i. Högre prio på det.

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.