Soffliggarprojektet
Published by Anders Cederfjord on
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 15 februari, 2016 kl. 09:18 av
Björn Ek.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2015 kl. 21:53 #48049
En gång för länge sen bestämde jag att jag någon gång ska äga en 75:a V6 3.0. Efter noggrant övervägande (ca 12 år i runda slängar) gjorde jag slag i saken i augusti 2014. Det sägs att jag lider av en smula beslutsångest
Eftersom jag haft tomt i garaget på hobbyprojekt ett tag skulle det bli ett enkelt projekt med bara några “enkla” saker att fixa.
-kass tomgång
-läckande värmepaket
-få tag i och byta gummibälgen mellan lmm och insug
-byta till sportiga stolar
-snap-off nav till ratten
-r-däck och andra fälgar
Så vad har jag åstadkommit under vintern? Ja inte särskilt mycket med facit i hand för garagesäsongen börjar väl i april?
3 kvällar i garaget och ett besök hos AR-bil under vintern har resulterat i att tomgången nu är ok, värmepaketet bytt, gummibälg bytt, OMP-stol och Stilautofälgar inköpta. För att få klart med stolen behöver jag fästa bälteslåset på något smidigt sätt (kör med orginal 3-punkt). Orginal sitter det fast i stolsramen men på min nya fina OMP-stol med tillhörande underrede behöver låset fästas någon annanstans, typ golvet.
Tips någon?
15 april, 2015 kl. 22:03 #48050Hej å välkommen!
Jag tror att om du monterar stolen på originalkonsollerna så blir det för högt. Så här gjorde jag i min 155a. Skrotade bort fästena, original ser du till höger, och svetsade dit plattjärn med rätt hålbild för stolens glidskenor. Bockade ett plattjärn som jag svetsade i det nya stolsfästet och skruvade bälteslåset i.
elCrillo Kalmar
15 april, 2015 kl. 22:46 #48051Tackar!
15 april, 2015 kl. 23:12 #48052Var försiktig med att skrota originalinfästningar, iaf de till bältena. Bilprovningen är riktigt kinkiga på de två punkterna!
16 april, 2015 kl. 11:55 #48053Jag har besiktigat 2 155or med nya fästen liknande de på min bild, en med riktiga skalstolar i avvikande färg från resten av inredningen och en med “sportstolar” från MOMO – inga bekymmer. Men jag ser din poäng Robin. Jag hade kanske tur och det borde inte gått. Dock är ingen av bilarna helbilsgodkänd och besiktningsmännen är väl inte så vana vid hur en Alfa ska se ut. Ser det proffsigt ut så ökar ju turen…
elCrillo Kalmar
16 april, 2015 kl. 14:00 #48054Inlägg av Crister Borg på 2015-04-16 11:55
Jag har besiktigat 2 155or med nya fästen liknande de på min bild, en med riktiga skalstolar i avvikande färg från resten av inredningen och en med “sportstolar” från MOMO – inga bekymmer. Men jag ser din poäng Robin. Jag hade kanske tur och det borde inte gått. Dock är ingen av bilarna helbilsgodkänd och besiktningsmännen är väl inte så vana vid hur en Alfa ska se ut. Ser det proffsigt ut så ökar ju turen…
Har varit med om att bilprovning som ligger här vid jobbet har skickat folk vidare! Tråkigt ifall någon Alfa inte får gå igenom pga en sådan liten detalj!
en besiktningsgubbe som är hemma på Alfa? Under detta århundrade?
16 april, 2015 kl. 18:28 #48055Heja heja!
Men några bilder på pärlan är väl på sin plats?
26 maj, 2015 kl. 12:15 #48056Så här fin blev infästningen till bälteslåset.
En L-profil som sitter i stolsfästet
Får se vad sbp tycker…
26 maj, 2015 kl. 12:30 #48057Nästa utmaning är ett tråkigt rassel och knack från ena toppen. Bara lyfta på ventilkåpan för att konstatera hur omfattande det är. Men hur Kommer jag åt den bakersta skruven på ventilkåpan?? Bromsservot sitter liksom “lite i vägen”… Finns det någon smart lösning eller är det bara att kapa till en insexnyckel?
Bromsservot tänker jag inte plocka bort eftersom instrumentbrädan måste bort först
Lyfta ut maskin annars??
26 maj, 2015 kl. 13:14 #48058Inlägg av Anders Eriksson på 2015-05-26 12:30
Nästa utmaning är ett tråkigt rassel och knack från ena toppen. Bara lyfta på ventilkåpan för att konstatera hur omfattande det är. Men hur Kommer jag åt den bakersta skruven på ventilkåpan?? Bromsservot sitter liksom “lite i vägen”… Finns det någon smart lösning eller är det bara att kapa till en insexnyckel?
Bromsservot tänker jag inte plocka bort eftersom instrumentbrädan måste bort först
Lyfta ut maskin annars??
Har du ett bits och en bitshållare med spärrfunktion så som hos ett spärrskaft då går det med lite pill eller att kapa av en insexnyckel!
26 maj, 2015 kl. 21:13 #48059Finns det väldigt lite utrymme kan man med lite tur knacka i ett bits och ta en fast nyckel ungefär 7mm strlk och trä på bitset.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
27 maj, 2015 kl. 22:30 #48060Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-05-26 21:13
Finns det väldigt lite utrymme kan man med lite tur knacka i ett bits och ta en fast nyckel ungefär 7mm strlk och trä på bitset.
≈ 7 mm är i det här fallet 1/4″.
Jag är fullständigt Räserskadad
14 februari, 2016 kl. 20:07 #48061Dags att styra upp
Efter att Atterhall och Björnbusen snällt hjälpt mig igång (tack som f-n) igen med detta projekt som stannade upp efter 1 maj 2015 börjar det nu hända saker. Eftersom motorn valde att ha div. mysko ljud för sig på väg mot Gelleråsen vände jag hem och ställde in bilen i garaget och lät den stå till mellandagarna då motorn åkte ur för en översyn
.
Nu har det inte hänt något sen mellandagarna så igår skulle jag sätta igång. Första momentet att ta bort oljetråget och inspektera bottendelen sket sig redan när oljepluggen skulle bort…Ingen 12mm insex i verktygslådan
Så vad gör man, byter styrväxel istället eftersom någon tidigare glad ägare valt att byta till en utan servo så för körbarhetens skull byter jag nu tillbaka. Så här fint blev det:
Kolla man på en verkstadsmanualen ser det rätt enkelt ut hur allt ska sitta men det här lång röret finns inte med, någon som vet hur det ska sitta eller har en bra bild?
15 februari, 2016 kl. 09:18 #48062Bra jobbat! Jag har inte en aning hur styrservokompressorn är kopplad på den där men jag tror på dig!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.