Som ny låda! 166 6vxl
Published by Patrik Ragnmark on
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2 februari, 2015 kl. 17:19 av Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2014 kl. 17:35 #13740
Hej Alfapiloter, bytte växellådssmörj idag på min nyhämtade 166ts 2005 17300mil.
som alltid Motuls Gear 300 .. Varför berättar jag det här då..? JO! Helt fantastisk skillnad, som jag upplevt 3-4ggr tidigare, växlar silkeslent och känns klart distinktare, 6vxl manuell,
mvh
patrik Gbg.
3 oktober, 2014 kl. 20:50 #13741Har själv funderat på att också göra det.
Är det enkelt? Har hört att det ska vara lite bökigt.
Beskriv gärna hur du gick till väga.
/Martin
3 oktober, 2014 kl. 21:02 #13742I såfall är den nya oljan tunnare än den gamla ,det är nämligen så att tunn olja är lättare att pressa bort vilket är precis det synkringarna gör för att bromsa in drevet till rätt hastighet ( en rak sae 75w gl5 ger bästa resultat ,märke är mindre intressant ) Hälsningar Björn (Automaticservice)
4 oktober, 2014 kl. 07:46 #13743Är det bättre lr sämre med tunnare olja då? Jag menar för lådan.
916 gtv 30 24v
4 oktober, 2014 kl. 09:15 #13744Auto alfa bytte, 250kr åoljan hade jag.. Kom i kontakt med den 1992 till transaxeln Gtv-6 Mt motor , blev sedan god vän med säljaren Gbg. Kent Andersson! Det finns 1000 oljor raka och snea, Gear 300 slår allt i lådan! ??
- Description Ester-based and 100% synthetic, GEAR 300 is formulated for gearboxes and rear axles, especially for competition cars – racing circuit, rallies and endurance trails. GEAR 300 is test proven effective to extreme pressure resistance in all types of cars and under all types of uses. GEAR 300 extremely high lubricity reduces friction. It also offers anti-wear, anti-corrosion and anti-foam capabilities.
4 oktober, 2014 kl. 13:48 #13745Det där med att den slår “allt” är ett påstående som att salt är godare än socker .Med 18 år på en firma som renoverar växellådor så vet jag vad som fungerar och varför (din olja fungerar säkert bra men det har inte med vilket fabrikat det är)
4 oktober, 2014 kl. 13:51 #13746I ryssland gör dom en jäkla massa köldtester då det kan bli -50° här vid -31 tycker jag att Gear 300 ser bäst ut!
4 oktober, 2014 kl. 14:04 #13747Det var ett underhållande test som saknade den raka 75w oljan men visst såg det ljust ut för motul..
4 oktober, 2014 kl. 17:56 #13748All heder åt såna som Björn och tex Rickard (alfaspecialisten) som delger oss “vanliga” sin expertkunskap inom sina områden!!
Björn, kan du på ett sätt som tex en kontorsråtta som jag begriper förklara varför Alfa har specat en 75w-90 olja till växellådan när den inte är det mest optimala, vill bara förstå.
Kuriosa är att när jag fick oljan bytt I lådan i samband med kopplingsbyte blev den mer trögväxlad än tidigare från ettan till tvåan fast oljan enl verkstan hade rätt spec för min 156:a. Inga problem med varm låda. Funderar därför på att byta olja igen.
/Henrik
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
4 oktober, 2014 kl. 21:22 #13749Orsaken är att när 156an kom till så var dels 75w oljan ovanlig och framför allt så är det en helgardering från alfa sida att speca en olja som funkar i varma klimat också .på min audi a4 quattro specas en 75w-90 GL5 men det gör att jag får bryta i växlarna på vintern , med den raka 75w GL5 oljan är det avsevärt lättare att få i växlarna kall och jag har kört 12000 mil med denna olja utan problem.Det som är bra för synkringarna är mindre bra för slutväxeln men det är inte slutväxeln som brukar vara problemet heller ,allting är en kompromiss och oljor som 75w 75w-80 75w-85 är vanliga idag som rekommenderade oljor på nya bilar .Även min gtv6 och frugans alfa 75 har körts många mil med den raka oljan utan problem också även många kund bilar.
5 oktober, 2014 kl. 19:37 #13750Inlägg av Patrik Ragnmark på 2014-10-03 17:35
Hej Alfapiloter, bytte växellådssmörj idag på min nyhämtade 166ts 2005 17300mil.
som alltid Motuls Gear 300 .. Varför berättar jag det här då..? JO! Helt fantastisk skillnad, som jag upplevt 3-4ggr tidigare, växlar silkeslent och känns klart distinktare, 6vxl manuell,
mvh
patrik Gbg.
Är det MOTUL Gear 300 SAE 75W90 du har bytt till?
/Martin
4 december, 2014 kl. 23:05 #13751Tänkte ta tag i min tröga växellåda i 156:an. Ser nu att rek olja är en syntetisk 75W-85 (Selenia förvånande nog ) Antar att det var i bilen från fabrik, sen har ojan bytts en gång, vet inte till vad men trögare blev det när lådan är kall jmf mot ursprungsoljan.
Undrar därför Patrik om det är 75W-90 Motul Gear 3000 oljan du häller i dina bilar och som gör underverk? Rek Selenia olja till 166 är också en 75W-85 enligt selenias hemsida.
Nån som har testat Valvolines synpower olja som jag hört mycket bra om?
/Henrik
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
5 december, 2014 kl. 13:26 #13752Använd den rekommenderade oljan ELLER en rak 75w GL5 ( vi jobbar med växellådor , automatiservice Halmstad ) 75w-90 GER trögare låda.Hälsningar Björn.
5 december, 2014 kl. 18:50 #13753Inlägg av Björn Hedberg på 2014-12-05 13:26
Använd den rekommenderade oljan ELLER en rak 75w GL5 ( vi jobbar med växellådor , automatiservice Halmstad ) 75w-90 GER trögare låda.Hälsningar Björn.
Tack för tipset. Ska testa denna när jag byter koppling och damasker på Coupén.
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III1 februari, 2015 kl. 21:43 #13754Sådärja, nu är vxl oljan bytt i 156:an (igen..) till den oljan som rekommenderas i instruktionsboken och på Selenias hemsida, Tutela Transmission Matryx 75w-85 GL4. Oljan i växellådan innan detta byte vet jag inte exakt vad det var men på fakturan står det synthtetic 75w-90 och jag vet att den verkstaden gillar quakerstate oljor. Hur blev det då?
Stooor skillnad vid kall låda när jag växlar till/från tvåan, det går mycket smidigare nu. Tänk att lite olja kan betyda så mycket…..
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.