Sommardäck 2014
Published by Arvid Müllern-Aspegren on
- Detta ämne har 14 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 11 februari, 2014 kl. 18:00 av
Arvid Müllern-Aspegren.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2014 kl. 22:39 #23770
Det är snart dags att beställa nya sommardäck! Lika bra att få dem krängda och balanserade på sommarfälgarna i god tid, innan däckverkstädernas högsäsong drar igång igen. Jag har kollat lite tester och det verkar som att Continental Premium Contact 5 vunnit eller varit med i toppen av de flesta, det är dessutom billigt och lätt att få tag på. Men är det rätt sorts däck? Kommer det bli katastrof att inte ha “sportdäck” på? Och finns det någon anledning att över huvud taget fästa någon vikt vid däcktester gjorda med andra bilar, andra dimensioner och andra hastighetsindex än det som gäller för mig?
Jag har 16″-fälgar och tänkte att det är enklast att hålla sig till orginaldimensionerna: 205/55, men är öppen för förslag på alternativ. Hastighetsindex är W enligt bilens typning (156 V6 SP3 -01), och jag vill inte ha problem med tyska polisen, så det måste det vara på nya däcken också.
Angående däckegenskaper tänker jag såhär: prio ett är allmänt bra regnegenskaper (det är ju då det gäller!), prio två är lågt buller. Jag räknar kallt med att vilket premium-däck som helst är gott nog för mina ändamål på solvarm asfalt.
Man måste alltid offra något, så jag väljer bort lång livslängd, lågt rullmotstånd och de sista procenten prestanda på torr asfalt, om jag istället kan få goda regn- och buller-egenskaper till ett hyfsat pris.
3 februari, 2014 kl. 23:09 #23771Med de prioriteringarna; ‘tror jag att du kommer att trivas med Continental.
Jag är fullständigt Räserskadad
4 februari, 2014 kl. 09:20 #23772Hej!
Continental gör bra däck och så gör även de andra flesta, kända, tillverkarna. Vredestein gör ett däck som funkar bra, som jag kör på samma fälgar på min 156a, och det har de egenskaper du söker, minns bara inte namnet men det är ett designat däck med Gigiuaros autograf på. Det var inte dyrt och har rullat många mil redan men är ju inte “nytt” så det finns kanske inte i test. Generellt skall man vara försiktig med resultat i dylika tester, isynnerhet vinter tester.
Bra att komma ihåg är att dimensionen bilen är utrustad med, och därigenom inställd för, funkar bäst. Breda, låga, snygga däck för alltid med sig en del icke önskade sidoeffekter som till viss del går att bota men oftast efter kostsamma insatser…..
Med vänlig hälsning, Per
4 februari, 2014 kl. 19:27 #23773Inlägg av Per Sällström på 2014-02-04 09:20
Hej!Continental gör bra däck och så gör även de andra flesta, kända, tillverkarna. Vredestein gör ett däck som funkar bra, som jag kör på samma fälgar på min 156a, och det har de egenskaper du söker, minns bara inte namnet men det är ett designat däck med Gigiuaros autograf på. Det var inte dyrt och har rullat många mil redan men är ju inte “nytt” så det finns kanske inte i test. Generellt skall man vara försiktig med resultat i dylika tester, isynnerhet vinter tester.
Bra att komma ihåg är att dimensionen bilen är utrustad med, och därigenom inställd för, funkar bäst. Breda, låga, snygga däck för alltid med sig en del icke önskade sidoeffekter som till viss del går att bota men oftast efter kostsamma insatser…..
Med vänlig hälsning, Per
Ultrac Centro verkar de heta, Giugiari-däcken från Vredestein. De är helt klart snygga, även om det låter lite lustigt att designa däckmönster utifrån ett estetiskt perspektiv!
Angående dimensioner är de avvikelser jag funderat på att gå upp en smula i rullomkrets (215/55 t.ex), men de ekonomiska vinsterna i lägre förbrukning är nog mindre än merpriset för däcken. 205/55 verkar vara den heliga däckgraalen vad gäller prisvärde.
4 februari, 2014 kl. 20:03 #23774Jag åker med Good Year Efficient Grip på min “hästdragarbil”, en Saab 9-3 SC tid, och trivs väldigt bra med dem (iofs lite bredare, 235:or) så jag tänkte lägga sådana på Alfans 16″ fälgar till sommaren. Känns rätt prisvärda, runt 700 och uppåt för 205/55*16 har jag hittat på nätet idag.
156 JTS SW -03
5 februari, 2014 kl. 15:17 #23775Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2014-02-04 19:27
Angående dimensioner är de avvikelser jag funderat på att gå upp en smula i rullomkrets (215/55 t.ex), men de ekonomiska vinsterna i lägre förbrukning är nog mindre än merpriset för däcken. 205/55 verkar vara den heliga däckgraalen vad gäller prisvärde.
Inte för att jag tror att det har någon märkbar betydelse men:
Ett bredare däck ger högre rullmotstånd, så om man ska gå upp i rullomkrets för att få lägre förbrukning bör man nog stanna kvar vid bredden (eller minska den) och öka profilhöjden i stället (t ex 205/60 eller 195/65).
Ett däck med större rullomkrets kan också, framför allt om det är bredare, skrapa i vid fulla styr- och/eller fjädringsutslag.
5 februari, 2014 kl. 18:19 #23776Att köpa däck med bra fäste ger mer väghållning än väghållningssatser osv. Så är det fäste du vill ha så är det bara top of the line däcken som gäller typ eagle f1, Bridgestone pole position eller vad de heter.
Nästan alla däck tillverkare har ett högprestandadäck och brukar inte vara så mycket dyrare.Våtgreppet är iallafall suveränt på eagle f1 och troligen på många andra med.
Sen är kanske inte bäst grepp det roligaste om man ska ut och busa
5 februari, 2014 kl. 21:40 #23777Inlägg av Dennis Mollberg på 2014-02-05 18:19
Att köpa däck med bra fäste ger mer väghållning än väghållningssatser osv. Så är det fäste du vill ha så är det bara top of the line däcken som gäller typ eagle f1, Bridgestone pole position eller vad de heter.
Nästan alla däck tillverkare har ett högprestandadäck och brukar inte vara så mycket dyrare.Våtgreppet är iallafall suveränt på eagle f1 och troligen på många andra med.
Sen är kanske inte bäst grepp det roligaste om man ska ut och busa
Prisskillnaden är verkligen inte stor mellan “sportdäcken” och de vanliga. Håller man sig till Goodyear så är lägsta pris på prisjakt.se för Eagle F1 i min dimension 808kr styck och för EfficientGrip 656kr. Klart överkomligt!
Men hur mycket bättre är t.ex Eagle F1 jämfört med EfficientGrip? Är de bättre på allt, eller är det bara en annorlund avvägd kompromiss? Vad har man offrat? Finns det någon som försök att kvantifiera skillanden?
Det närmaste en jämförelse mellan standard- och sport-varianter av premiumdäck jag hittar på nätet, är detta: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/070703.pdf. Men där är det fler parametrar som skiljer sig: sportdäcken är R18 235 och de vanliga R16 205, så man inte dra några slutsatser därifrån. (Det mest spännande i testet är vattenplaningstestet: 185-däcket klarar drygt 100 knyck, medan 235-däcket börjar flyta redan i 60 knyck… Man borde kanske försöka hitta ett par R14-fälgar till bilen…)
6 februari, 2014 kl. 00:01 #23778Tja ljudnivån står väl på däcken nu för tiden med nya märkningen?
Jag upplever högprestandadäck som bättre även i väta då de har mjukare gummiblandning men när det flyter på vägen är det en annan sak för då är det mönstret som avgör.
Högprestanda däck kan slitas fortare.
mvh
7 februari, 2014 kl. 17:11 #23779Själv köpte jag toyo proxes med dubbel gummiblandning, cs1 tror jag de hette eller nåt i den stilen. Helt suveräna när man fått upp tempen i däcken, sitter som klister på vägen. Helt klart godkända på vått väglag dessutom, men de är aningen högre ljudnivå i dessa än tidigare Continental jag hade. Bra pris var det dessutom, 1000 lappen styck på 17″
7 februari, 2014 kl. 19:03 #23780Inlägg av Dennis Mollberg på 2014-02-06 00:01
Tja ljudnivån står väl på däcken nu för tiden med nya märkningen?
Så är det, men däcktillverkarna sätter nivåerna på nya märkningen själva så man ska nog tyvärr inte lita fullt ut på att märkningen är helt jämförbar mellan olika däcktillverkare.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
10 februari, 2014 kl. 11:25 #23781Italiensk bil = italienska däck, Svårare än så är det inte.
Rekommenderar tex Pirelli P Zero Nero som är ett högprestanda däck, och som dessutom ger en bonus i form av att hålla den italienska känslan i topp.
Om det är snyggt däckmönster som sökes kanske Yokohoma Parada finns kvar på marknaden.
/T
10 februari, 2014 kl. 19:30 #23782Jag är barnsligt förtjust i Michelin då de oftast levererar även vid 4000mil då de flesta däck är helslut. Continental undviker jag sedan de köpte Gislaved tog tekniken (vinterdäck) och lade ner fabriken i Sverige.
11 februari, 2014 kl. 11:29 #23783Jag ska köpa Vredestein Ultra Centro 205/55 16″ till min 156:a. Det blir nog bra.
Paul
11 februari, 2014 kl. 18:00 #23784Inlägg av Thord Hägglund på 2014-02-10 11:25
Rekommenderar tex Pirelli P Zero Nero som är ett högprestanda däck, och som dessutom ger en bonus i form av att hålla den italienska känslan i topp.
Mäh, de finns ju inte i 16″. (http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet/pzero.html).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.