sovande backspegel 166 2003

Published by Martin Sipek on

Forum Teknik sovande backspegel 166 2003

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Martin Sipek
    Deltagare

Min 166:a har stått still I ett år nu och när jag skall ändra på backspeglarna (in/ut) alltså fällningen mot karossen så funkar den vänstra bara om man hjälper den med handen åt bägge hållen, motorn låter som den inte orkar. Någon oxidering som brukar orsaka detta och var?

Ola Söderpalm
    Deltagare

Hej Martin,

Felet sitter sannolikt i reglaget som styr speglarna. Försök att pilla i sär och rengör det. I reglaget finns gammal fett, som med tiden blir stelt och förhindrar kontakt i stället för att underlätta den. Det är lite pilligt att ta i sär reglaget, som innehåller små fjädrar och kontaktdon, så var försiktig och obs på hur delarna sitter innan du demonterar. Kanske smart att kolla så nytt reglage finns att beställa innan du börjar. Lycka till!

Martin Sipek
    Deltagare

Där ser man, spegeln kom igång av sig själv när man hjälpte den ett par ganger så nu funkar den även om den går lite långsammare än den andra. Såg att det var som om någon olja eller fett smält och fastnat på dörren under den sovande backspegeln. Den går nu lite hackigt också så jag funderar på om det skall vara något fett eller liknande I kuggarna I spegeln som inte finns där längre, någon som vet?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.