Spacers
Published by Henrik Lindgren on
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 17 november, 2014 kl. 20:40 av
Crister Borg.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2014 kl. 10:45 #27155
Henrik Lindgren
DeltagareJahapp, så passade inte fälgarna som sambon köpte pga Brembo bromsarna. Det saknas 10 mm, för mig låter det ju enkelt att bara sätta dit spacers men däckfirman tycker inte det är någon bra idé . Därför frågar jag kunskapsdatabasen här. Hur är det egentligen, spelar det någon roll om jag sätter dit spacers på 10 mm ? ET på fälgarna är 35 borde varit 45 om jag inte kom ihåg fel.
Bilen är ju en 159 2.4 JTDM Ti Q4…om vi nu ska vara riktigt nördiga….
15 november, 2014 kl. 13:11 #27156Fredrik Langendorf
DeltagareHej!
“Faran” med spacers är att man kan få ökad spårkänslighet och på en framhjulsdriven bil drivkraftreaktioner i ratten (som en gammal Saab eller Opel). Eftersom du har en Q4 är risken för kraftreaktioner ganska liten.
Vad du måste kontrollera innan du sätter dig och kör 50 mil är om däcken går fria från de yttre skärmkanterna. För att kolla upp innan måste man räkna lite. Eller mycket. Nya fälgens yttre kant, var hamnar den och så tio extra millimeter på det.
Däckhandlarens åsikt grundar sig nog på att han får svårt att fakturera sin tid om det inte passar
Prova!
(det kommer att se fränt ut också med bredare spårvidd.
Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...
15 november, 2014 kl. 16:06 #27157Patrik Hermansson
DeltagareJag har 10 m,m spacers till vinter hjulen fram på Giuliettan och det är inga som helst problem!
15 november, 2014 kl. 17:04 #27158Henrik Ahnfeldt
DeltagareSpacers gör ju bara att du hamnar i original et så det blir ju ingen skillnad i spårrvidd. Låter helt rätt i mina öron men köp riktiga spacers typ KW.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
15 november, 2014 kl. 21:19 #27159Igino Cazzola
DeltagareET25 e’ inge’ kul.
Jag är fullständigt Räserskadad
16 november, 2014 kl. 07:36 #27160Björn Ågren
DeltagareHjulen kommer hamna 2cm längre ut än orginal och lär göra att bilen blir rejält spårkänslig.
16 november, 2014 kl. 10:38 #27161Magnus Berg
DeltagareSom du kanske redan förstått på kommentarerna så minskar du ET-måttet om du monterar spacers.Om den nya fälgen har samma totalbredd som original så kommer det bli som Björn säger. Jag är ganska säker på att original ET är 41. Man kan då tycka att det skulle passa med ET35. Men jag gissar att det är en ickeoriginalfälg och då spelar ju fälgens utformning roll. Originalfälgarna har ganska generöst utrymme för oken om man jämför med en del eftermarknadsfälgar. Man bör därför kolla extra noga innan man köper såna att de passar mot de stora Brembo-oken. Är du helt säker att du behöver 10mm spacers? Fälgen kan ligga rätt nära oken utan problem. Kanske räcker med 5mm spacers? Kan vara värt att prova det först på ett hjul.
17 november, 2014 kl. 09:39 #27162Henrik Lindgren
DeltagareDet är inte original, men dom är köpta på AlfaStumper. Och som du säger original är 41. Kollade upp det igår. Möjligt att mindre spacers fungerar, jag har inte sett det själv. Var inte med hos däckfirman.
//Henrik
17 november, 2014 kl. 10:15 #27163Magnus Berg
DeltagareAj då, trist när man inte får tydlig information. Borde stått i annonsen att det krävs spacers och vilken dimension. Så kan man själv ta ställning om det är värt att ändra spårbilden.
Ni borde kunna skicka tillbaks dom. Passar dom inte så har ni ju inte fått vad ni önskat. Men ganska krångligt såklart.
17 november, 2014 kl. 12:50 #27164Henrik Lindgren
DeltagareSka köpa en fulspacer på Biltema så ger det mig en fingervisning om 5 mm räcker. Gör det det så beställer jag 4 riktiga .
//Henrik
17 november, 2014 kl. 12:56 #27165Martin Sipek
DeltagareDum fråga, vad skiljer en Biltema spacer från en riktig?
17 november, 2014 kl. 17:59 #27166Henrik Lindgren
DeltagareInte mycket mer en kvaliten 😉
17 november, 2014 kl. 20:26 #27167Anders Eriksson
DeltagareJo men… Fälgen sitter ju mot navet, det är navet som centrerar fälgen. En “fulspacer” som bara flyttar ut fälgen, flyttar över felaktig (radiell) kraft mot skruv/mutter. Finns risk för glapp, uppgängade skruvar, som leder till att fälgen lossar.
köp alltså en spacer med navstyrning!!
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
17 november, 2014 kl. 20:40 #27168Crister Borg
DeltagareOriginal på 155 widebody sitter 5 mm spacer runt om utan navstyrning…
elCrillo Kalmar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.