Spackel på fälgar innan lackering

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Spackel på fälgar innan lackering

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Jag har precis börjat göra i ordning en uppsättning plåtfälgar till min Bertone. Smuts, lite rost och lös färg är nu borta från två av fälgarna. 

Några små märken tycks vara djupare än färgen och faktiskt vara små “hack” i metallen. Man har ju fått lära sig att alla små “fel” blir större när man lackar något. Eller annorlunda uttryckt “det går inte att dölja något med färg”. Helt sant är inte det påståendet det vet jag av egen erfarenhet. Grå primer med zink har visat sig har spackelliknande egenskaper när det handlar om småskavanker. Förmodligen skulle det räcka i det här fallet. Men vad säger den samlade klokskapen om att använda spackel på hjul? Finns det särskilt “fälgspackel”? Är vissa typer av spackel “no, no”?

Stockholm

Crister Borg
    Deltagare

Vet inte om det är rätt eller fel, men jag spacklade mina aluminiumfälgar innan lack med vanligt Plastic padding. Funkade jättebra och har hållit i 2 somrar nu…

elCrillo Kalmar

Anders Eriksson
    Deltagare

sprutspackel, eller sprayspackel. finns enkomponent. har använt det på breddade plåtfälgar för att dölja skarven. sen fälgfärg, vanlig sprej duger gott. ev behövs rostskydd, framgår av etikett på färgen. 

för ett mer seriös resultat gäller pulverlack! men då lär man känna nån som fixar det mot lite kaffebröd….

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Spackel är OK. Vi pratar ju bara kosmetiskt här. Även min förra lackerare använde spackel på fälgar om det var något lite märke.

Sprutspackel kan vara lite känsligt dock då det behövs kapslas in före och efter med grundfärg för att inte dra åt sig fukt. I alla fall vad jag har lärt mig. Vill du verkligen spraya spacklet finns 2K slipgrund på spray vilket har sjukt bra täckförmåga och är oerhört lättslipat.

På dina plåtisar hade jag dock kört med vanligt Hagmans ståplast 2K från ex. Mekonomen och sedan 2K grundlack och sedan på med din färg. Förespråkar definitivt 2K lack då det är värt varenda krona och bättre kvalitet, bättre glans, bättre hållbarhet. Exempelvis 2K grund, 1K silvermetallic,  2K klarlack. 

1K är känsligt mot allt. Även fingernaglar som bara ska sprätta bort en fluglort. 

Tillägg: 2K spray köper du hos din närmaste billackförsäljare eller en riktigt seriös färghandel. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Mats Nilsson
    Deltagare

Jag brukar låta det vara när det inte är några större skador. Syns inte så väl när allt är jämnblankt senare. Akta dig för att använda sprutspackel, slipgrund och liknande i och runt bulthålen också. Färgen spricker runt bulthålen och i konan när man drar till bultarna. Jag tycker även att fälgen blir känslig för stenskott om man har typ slipgrund under, det slår bort onödigt mycket med färg. Har fått lägga i massor med stenskott på finbilen efter lackeraren lade slipgrund på mina fälgar. Om man lackar själv så ha inte för brådis att få på  klisterbalanseringsvikterna heller. Sätter man dit dom innan all lösningsmedel har gått ur lacken så ramlar dom gärna loss. Ett tunnt lager lack på en stålfälg är snyggast. Brukar köra med Färgtemas Rustoleum 1 k. Blir stenhård och är en “två i en lack”, dvs grund och täcklack i ett. Finns säker massor av andra fabrikat också, tex Tikkurila. Färgen kräver visserligen spruta. Men det går säkert att be ngn färgförsäljare att ladda en sprayburk också, brukar göra det med ca-primern.

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Robert Hultman
    Deltagare

Jag tror att jag gör så att jag slipar klart och sprejar på grundfärg. Sen tar jag, utifrån det, ställning till om det verkar nödvändigt att spackla.

Stockholm

Björn Ek
    Deltagare

Isaxsons tror jag tar 1200 spänn för att pulverlacka och då håller det lääänge… 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2017-02-20 09:40

Isaxsons tror jag tar 1200 spänn för att pulverlacka och då håller det lääänge… 

Fusk! 

Stockholm

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.