Spam med svar på annonser från forumet?

Published by Sam Helgesson on

Forum Allmänt Spam med svar på annonser från forumet?

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-03-03 16:56

Jag har också fått ett antal mejl med snarlik formulering. Men jag har aldrig annonserat på detta forum. (Vad jag kan minnas. Har jag det var det länge sen)

Du kanske inte har annonserat men möjligen lagt ut din adress i någon tråd i forumet vid något enstaka tillfälle. Det räcker då robotarna scannar av hela siten.

Anders Bergkvist
      Deltagare

Inlägg av Wille Roos på 2015-03-03 07:22

Jag har fått liknande spam vid två tillfällen. Trots att jag aldrig att in någon annons eller liknande. Jag fick mailen i januari med samma innehåll. Jag besöker i stort sett aldrig sidorna och skriver praktiskt taget bara ett litet fåtal inlägg. Efter de två mailen har jag inte fått spam. Båda finns i min inkorg i januari.

Breven från “Miss Monic Somba” är inte spam i den meningen, i det fallet var det en person som reggat ett konto och skickade meddelanden från sajten. Detta konto är dock raderat nu, det togs bort dagen efter det skapades.

Robotarna läser som nämns koden, så om man skriver isär, med (at) eller liknande spelar ingen roll – finns där en mailto-länk hittar dom den. Bild för hantering av mail känns inte aktuellt, de flesta andra sidor jobbar (väl?) med formulär (och captcha) istället. För telefonnummer skulle det kanske vara aktuellt med bild dock.

Vi har ju en tråd under Felrapportering som behandlar detta också, vi kanske kan låsa ena och nöja oss med en framöver?

Dä årner sä...

Benny Steen
        Deltagare

Jag kan tjata lite om spam också eftersom systemadministration av  servrar för epost och spamfiltrering är min huvusaktliga sysselsättning.

Systemen jag har hanterar för mina kunder skyfflar  ca en  halvmiljon mail per dygn. Det är betraktat som ett litet system.  Ca 90% av all inkommande epost är spam och annat liknande. Man vill ta bort sådant så tidigt som möjligt då det tar stora systemresurser för servrarna.
          I praktiken har man speciella programvaror som kontrollerar varje epost utifrån avsändare och innehåll med hjälp av algoritmer . Man tar även bort virus och andra liknande filer. 

Har man en leverantör av epost som har koll på sådant här så kan dom oftast få bort 99%. av spammen trots att din epost adress är helt öppet publicerat på en tex en hemsida.  Gmail är duktiga på det här, Även dom svenska Loopia, fsdata och bahnhon + jag förstås 🙂

Så ställ  krav på din leverantör av epost. Man måste kunna få ha sin epostadress offentligt !

Klubbens epostadresser @alfaromeo.org passerar genom ovan nämda filter hos mig. Förhoppningsvis kommer det sällan spam på dom 🙂 

/B

Thomas Sjölin
          Deltagare

Spamfilter i all ära. De gör sin sak rätt bra men inte perfekt, plus att det då och då sorteras bort saker som borde kommit genom. Det finns inga perfekta algoritmer. På min egen mailserver där jag har min officiella adress har jag, genom att undvika publicera adressen öppet, inte fått ett enda spammail på åtta år. Finns inte ett spamfilter som slår det.

Jag behandlar min epostadress lite som mitt personnummer. De flesta skulle nog inte skriva ut det var som helst och så resonerar jag med den också. Det finns oftast ingen anledning att skriva ut den publikt, det går i de allra flesta fall få kontakt ändå.

Benny Steen
            Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2015-03-03 22:37

Spamfilter i all ära. De gör sin sak rätt bra men inte perfekt, plus att det då och då sorteras bort saker som borde kommit genom. Det finns inga perfekta algoritmer. På min egen mailserver där jag har min officiella adress har jag, genom att undvika publicera adressen öppet, inte fått ett enda spammail på åtta år. Finns inte ett spamfilter som slår det.

Jag behandlar min epostadress lite som mitt personnummer. De flesta skulle nog inte skriva ut det var som helst och så resonerar jag med den också. Det finns oftast ingen anledning att skriva ut den publikt, det går i de allra flesta fall få kontakt ändå.

Alla företag som köper epostjänster  vill ha möjlighet att skriva ut sin epostadress på hemsidan, precis som man också vill ha sitt telefonnummer där . Det blir svårt för kunderna annars att komma i kontakt ?

Att hemlighålla sin epost kanske passar för somliga. Men jag har aldrig fått det önskemålet från en kund. Dom flesta vill att båda hemsidan och eposten skall vara så tillgängligt som möjligt.  

Och spam hindras inte av att man låter bli att publicera epostadressen  på webbsidor. Om man skickar epost till andra människor,  vilket dom väl flesta gör. Så kommer den imellanåt hamna i adressböcker hos folk som delas externt. Avsiktigt eller inte.   Prova majla till dig själv och skriv  om något unikt. Sedan öppnar du en browser och kolla bannerreklamen på aftonbladet, men vilket sammaträffande !
              (nä ingen foliehattar , jag säljer ju snarare folien 🙂

Serverbaserade spamkontroll fungerar otroligt bra. Jag pratar inte om leksakerna folk installerar på sina hemmaburkar. 

Sam Helgesson
              Deltagare

Jag tolkade bara det som att man behöver vara inloggad för att se köp och sälj, menar du att medlem på forumet, men som inte är betalande medlemmar i klubben inte kan se annonserna?

Sam Helgesson
                Deltagare

Hej. De spam jag erhöll har direkt koppling till mina annonser då ämnesraden i båda två innehåll texten från mina annonser här på forumet:

De mail jag fick var troligen automatiserade för att undersöka om mailadressen var vid liv eller ej, och giltig att skickas vidare in i spammaildatabasen, med tanke på att jag inom samma dygn fick mer sofistikerade phisingförsök på svenska.

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.