Spänna generatorrem och en till fråga

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Spänna generatorrem och en till fråga

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Idag har jag två frågor. Den första rör generator- och fläktremmen i min bertonekupé. Den slirar och jag är rimligt säker på att det beror på att generatorn inte sitter tillräckligt långt upp/bort på den “skena” i vilken generatorn är fäst. En enkel sak kan man tycka men hur håller/flyttar man generatorn när åtminstone ena handen är upptagen med att dra åt muttern som håller generatorn? Tips, mottages tacksamt.

Den andra frågan rör cigarettändaruttaget i Bertonen. Det är av en sort som inte fungerar tillsammans med den uppsjö av saker som får el från just cigarettändaruttaget. Jag har köpt ett nytt uttag på Biltema som jag tänkte sätta in istället för originalet. MEN. Jag tänkte jag skulle använda en kompressor/luftpump för att fylla på luft i ett av däcken som nästan helt saknar luft nu. Den pumpen är också en sån som får ström från ciggarettändaruttaget. Jag tänkte jag ska använda den innan den nya tändaren kommer på plats. Min tanke var att dra sladdar från ciggarettändaren till bilbatteriets pluspol och till batteriets jord och sen koppla in pumpen i ciggarettändaruttaget. Tänker jag fel? Har jag missat något och får stå och se hur bilen brinner upp, typ.

Stockholm

Axel Lind
    Deltagare

Jag brukar ta en kofot eller något annat långt och sticka ner mellan generatorn och motorn. Sen spänner jag ut generatorn med kofoten samtidigt som jag drar åt muttern som håller fast generatorn. 

Du kan koppla in det nya ciggtändar uttaget precis som du beskrev det. 

Per Wadén
    Deltagare

Spänn lilla bulten till generatorn lite, så kan man spänna upp generatorn utan att behöva har tre händer. när du har bra spänst på remmen spänner man alla bultarna.

PerBerlina

Som Per sa, bara lossa lite så att det går att flytta generstorn lite och sedan spänna åt. Easy peasy

Angående ciggtändaren hade jag liknande bekymmer. Köpte därför ickså ett billigt 12V uttag som du och sedan pillade jag enkelt isär ciggtändaren i alfettan och satte i innanmätet från 12V-uttaget så att det ser original ut men fungerar med GPS, mobilladdare osv. Prova, det var tätt simpelt. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.