Specialverktyg kamremsbyte V6 24.

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Specialverktyg kamremsbyte V6 24.

• Detta ämne har 1 deltagare och 0 svar.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

Börjat kika lite på specialverktygen som skall till vid ett kamremsbyte på en 166:a. det gäller 3.0 24V-motor. Jävlig på o fabricera verktyg/lösningar själv men vissa saker chansar man inte på. Hittills har jag det som är måsten som jag inte vågar vara utan eller tillverka själv är indikatorklockan med förlängningen för o hitta absoluta ÖDP och kamblocken. Alla andra moment verkar ju gå o göra utan specialverktygen. Lite fundersam på verktyget till remspännaren dock. Självklart finns ju OEM-verktyget och sen verkar denna lösning finnas på TotallyAlfa.com.

http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fuseaction=main.dspProduct&id=19

När jag läste igenom beskrivningen lite mer noggrant andra gången insåg jag ju att 24mm:s-nyckeln i ena änden är tänkt att användas som mothåll när man lossar kamremsdrevens bultar. Det kan jag ju ta vilken 24mm:s nyckel som helst i arsenalen till. Eller?!

Och då återstår ju bara andra änden som egentligen bara är en platta med två stift i som sitter med ett visst avstånd för att passa in i motsvarande hål på spännaren och den i sin tur har ju en markering på sej som talar om när man landat rätt. Eller?! 

Mvh Dave

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.